Kaasujalka

Koeajo Opel Mokka – Uudempi paahto

Julkaissut:

|

7.7.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Mokka – Uudempi paahto

Opel Mokka kävi kasvojen kohotuksessa ja sai mallimerkintäänsä lisäksi X-kirjaimen.

Koeajossa uusi Opel Mokka. Mokan saapuessa markkinoille vuonna 2012 segmentissä oli hiljaista. Sen jälkeen kilpailijat ovat tuoneet omat versionsa ja kilpailu on koventunut.

Honda HR-V:n, Mazda CX-3:n rinnalla tämä kasvojen kohotuksen kokenut Mokka X haiskahtaa jo hivenen vanhanaikaiselta, vaikka ominaisuuksiltaankin onkin ihan kelpo auto.
Me saimme kevättalvella koeajoon 1.4-litraisella turbokoneella varustetun nelivetoisen version, jossa oli kauan toivottu automaattivaihteisto.

Pientä purnausta

Ohjaamossa kaikki on kohdallaan ja fiilis asiallinen. Ajoasento jää minulle liian pystyyn, eikä ratti tule niin optimaaliseen asentoon kuin toivoisi. Normaalimittaisella kuljettajalla tilanne on parempi.

Mokan navigaattorin puheääni varoittaa liikenteen ruuhkista tai tietöistä, mutta ainakin meidän viikon koeajon kokemuksen perusteella niistä kymmenestä vain kaksi piti kutinsa. Opelin Onstar-palvelu on kätevä, etenkin jos liikkuu paljon uusilla alueilla ja tarvitsee reittiopastusta tai tietoa palveluiden sijainnista tai tarjonnasta.
Rengasmelu on yllättävän kova, vaikka alla on kitkarenkaat. Moottoritiellä melutaso nousi niin kovaksi, että handsfreen käyttäminenkin oli haasteellista. Mobiililaitteiden bluetooth kytkeytyy hyvin, eikä sen suhteenkaan ole harmeja.

Luistoneston saa kytkettyä pois päältä, mutta ajonvakautus jää päälle, joten suurimmat ilot nelivetoisella autolla hauskuuttamisesta jää kokonaan pois.
Ohjaus on aavistuksen teennäisen tuntuinen, eikä ohjausvaste ole tasainen.

Turboahdeusta moottorista huolimatta suorituskyky on yllättävän vaimea, vaikka paperilla lukemat näyttävätkin ihan toista. Moottoria joutui kierrättämään aika tavalla.
Vaihdekepin päässä oleva nappi mahdollistaa vaihteiden käsikäytön, mutta se on todella epäkäytännöllisesti toteutettu plus-ja miinusnapeilla.  Lasinpesunesteen loppumisesta kertovaa varoitusvaloa ei löydy.

Mokkallakin yritimme päästä tutun kallion ylitse, mutta tällä kertaa se jäi haaveeksi.  Liukas keli varmasti hankaloitti asiaa, mutta siihen kallion reunalle sutimaan jäi. Nelivetojärjestelmä ei osannut siirtää voimaa pitävälle renkaalle. Normaalissa ajossa huomasi, että  takarenkaat tulevat mukaan yllättävän hitaasti työntöhommiin.

Koeajon kulutus nousi yllättävän kovaksi, sillä bensaa paloi 8.8 litraa satasella. Ajotietokone näytti lukemaa 9.0 litraa

Opel Mokka X 1.4 Turbo 4×4 Automaatti Innovation
Hinta: 30 497€
Iskutilavuus: 1399cm3
Teho: 152hv / 5000-5600 kierr/min
Vääntö: 230Nm / 2000-4000 kierr/min
Paino:  1490kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4278, 1782, 1658, 2555
Kiihtyvyys 0-100km/h:  9.7s
Huippunopeus:  193km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.4l
Koeajon kulutus: 8.8l

Plussat
Laadukkaat materiaalivalinnat
Näpppärä

Miinukset
Kulutus
Nelivedon toiminta
Melutaso

Jälkimaku
Kaiken kaikkiaan Mokka on asiallinen arkinen puurtaja,  joka ansaitsee kouluarvosanan 7.5

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *