Kaasujalka

Koeajo VW Amarok – Lava-autojen aatelia

Julkaissut:

|

1.6.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo VW Amarok – Lava-autojen aatelia

Uusi Amarok on komea ilmestys. Viime vuonna se koki kasvojen pesun, sai uuden kojelaudan ja moottorit kasvoivat kolmelitraisiksi. Saimme koeajoon tehokkaimman version, turboboostin myötä hevosvoimia löytyy hetkellisesti peräti 245 kappaletta.

V6-diesel murahtaa miehekkäästi jo startatessa. Hallintalaitteet ovat aika loogisesti siellä missä pitääkin ja nappulaviidakko loistaa poissaolollaan. Kahdeksanvaihteinen automaattilaatikkokin on perinteinen momentinmuuntimella varustettu ja ensimetreistä lähtien se tuntuu toimivan mukavan sulavasti tämän moottorin kanssa. Vääntöä voimakoneesta löytyy 550 newtonmetriä, joten normaali liikkuminen sujuu niin sanotusti pintakaasulla.

Suorituskykyinen satasen auto

Kun kaasu runtataan pohjaan, alkaa tapahtua. Nollasta sataan, joka muuten on myös Amarokin suurin sallittu ajoneuvokohtainen nopeus, kiihdytetään valmistajan mukaan 7.9:ssä sekunnissa. Mittasin ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 km/h 5.2 sekuntia, joten aika moni henkilöauto joutuu ihailemaan Amarokin loittonevia takavaloja. Reipas kiihdyttely nostaa kulutuslukeman helposti päälle kymmenen litran, mutta nätisti ajellen pääsin 8.5:n litran keskikulutukseen. Kelpo lukemia hyötyajoneuvolle siis.

Maastoon tai maantielle

Amarok taipuu moneen käyttöön varsinkin viisipaikkaisena versiona. Sillä voi lipua edustavasti kaupungin vilinässä, matka-autonakin se on yllättävän mukava, mutta parhaimmillaan se on vaativissa olosuhteissa. Maavaraa löytyy noin 23 senttimetriä ja automaattinen neliveto toimii hienosti, se on tyypiltään torsen –keskitasauspyörästöön perustuva Audin kehittämä järjestelmä. Taka-akselille on erikseen kytkettävä lukko ja erillinen Off Road –asetus on tarkoitettu möyrimiseen. Kantavuutta ei ole kuin vajaat tuhat kiloa ja lavakin tässä jatko-ohjaamolla varustetussa mallissa riittää lähinnä löpöpytylle tai muutamalle heinäpaalille. Vetokykyä sen sijaan on reippaat 3500 kiloa, ajokortissa täytyy olla siis pikku-E vähänkin isompaa kärryä kiskottaessa. Harmi ettei koeajoautossa ollut vetokoukkua, olisi ollut mielenkiintoista kokeilla esimerkiksi perävaunuavustinta käytännössä. Kohta varmaan raskaaseen kalustoonkin tulee kyseinen peruuttamista helpottava keksintö, sitä odotellessa on rattia pyöritettävä vielä itse.

Herättää kiinnostusta

Viikon aikana Amarok keräsi runsaasti huomiota. Harvoin, jos koskaan, olen kertonut auton ominaisuuksista kiinnostuneille esimerkiksi kaupan pihalla näin paljon. Takapenkille ahtautui jopa 190 senttinen kaveri tuntien olonsa ahtaaksi. Lapset siellä kyllä viihtyivät, kunhan pääsivät kiipeämään korkeahkolla sijaitsevaan kabiiniin. Jopa moottoritiellä meno oli hiljaista ja mukavaa, pick-upeille ominaista pientä nypytystä ja tärinää ei Amarokissa ollut edes 19 -tuumaisilla nastarenkailla varustettuna. Hintalappu saattaa karkottaa osan ostajakandidaateista, mutta kaikkia ei tämäkään muodollisuus häiritse. Yhteenvetona on pakko todeta, että Amarok tällä moottorilla on yksi mukavimmista hyötyajoneuvoista joita on tullut ajettua, ellei peräti mukavin.

VW Amarok 3.0 TDI V6 Highline 4Motion
Hinta lisävarusteineen noin 77.000 euroa, mallisto alk. 46.044 €
CO2-päästöt 204 g/km
EU-kulutus 7.8 l/100 km
Suurin teho 225 hv (yliahtotoiminnolla 245 hv)
Suurin vääntö 550 nm (1400-2750 r/min.)
Maavara 230 mm
Vetokyky 3500 kg

Plussat
Hieno moottori ja voimalinja
Ei liikaa hienouksia, toimiva kokonaisuus

Miinukset
Satasen ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus
Hinta pomppaa varustelun myötä

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *