Kaasujalka

Koeajo Seat Ateca – Tasaisen vahva katumaasturi

Julkaissut:

|

26.4.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Seat Ateca – Tasaisen vahva katumaasturi

Seat Ateca on Seatin ensimmäinen katumaasturi ja on pärjännyt useissa testeissä ja vertailuissa hyvin.

Seat Ateca on merkin ensimmäinen katumaasturi ja omaa Volkswagen Tiguanin kanssa hyvin pitkälti tekniset ratkaisut. Autot eroavat hivenen ulkonäöllisesti ja varusteiltaan. Lisäksi Tiguanissa on tarjolla isompia ja tehokkaampia moottorivaihtoehtoja. Soppansa tähän samaan kategoriaan tulee laittamaan vähän isompi Skoda Kodiaq, joka juuri on saapunut Suomeen.

Seat Ateca pärjäsi loistavasti Vuoden Auto Suomessa 2017 -äänestyksessä, sillä edelle pääsi vain Volvo V90/S90 vain kolmen pisteen erolla. Kolmanneksi tullut Mercedes-Benzin E-sarja jäi Seatille kuusi pistettä.

Atecan mallistossa on kaksi dieseliä ja kolme bensamoottoria. Edullisin Seat Ateca lähtee 23426 eurolla ja tuolloin saa itselleen 115 heppaisen litran koneella varustetun etuvetoisen version. Edullisin nelivetoinen bensa lähtee 32800 eurolla. Dieseleiden hinnasto alkaa 27548 eurosta. Mallisto on siis hyvin kilpailukykyinen hinnaltaan. Me saimme koeajoon Atecan kalleimman mallin, jota liikuttaa 190-hevosvoimainen turbodiesel. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Tiguanin hinta saman tehoisella moottorilla maksaa varustetasosta riippuen 49-57132 euroa.

Ohjaamossa kaikki kunnossa

Ohjaamo on hyvin selkeä ja hallintalaitteet helposti esillä. Ajoasento miellyttää kaikkia kuljettajia. Nelivetoisen mallin tavaratila on vähän pienempi kuin etuvetoisissa, mutta kyllä tälläkin vajaalla 500 litralla pärjää oikein hyvin. Takamatkustajilla on mukavat oltavat.

Ateca selviää ristiriipunnasta hyvin. Kaasua pitää käyttää ronskisti ja aikamoista rutinaa kuuluu, mutta etenee kuitenkin. Vuosien saatossa nämä katumaasturit ovat kehittyneet huimasti ja poikkeuksetta kaikki kiipeävät meidän testikallion yli. Vielä noin reilut viisi vuotta sitten suurin osa reputti. Täytyy ilmeisesti nostaa vaatimustasoa reippaasti.

Valitettavasti ajonvakautusta ei saa kokonaan kytkettyä pois päältä ja se voi hankaloittaa ryömimistä pahoissa lumisissa paikoissa, jossa olisi tarvittaisiin ronskia kaasun käyttöä.
Ihan hyvin tällä pärjää siinä missä monella muulla merkillä ja tuskin kukaan kovin pahaan maastoon tällä menekään.­ ­­

Melutaso on hyvin miellyttävä, ainakin näillä alla olevilla kitkarenkailla. Muutenkin ajaminen on mutkatonta ja miellyttävää. Alusta nielee tien epätasaisuudet kiitettävästi ja ohjausvaste on sopivan tunnokas. Kaikki erittäin hyvin mallillaan, eikä mikään ärsytä lainkaan. Koeajon kulutus nousi kylmästä säästä johtuen 7.7 litraan, joka on ihan siedettävä lukema.

Seat Ateca, 2.0 TDI 190 4Drive Xcellence DSG
Hinta: 42 070,87 €
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 49 560,58€
Iskutilavuus: 1968cm3
Teho:
190hv / 3500 – 4000 kierr/min
Vääntö:
400 / 1750 – 3250 kierr/min
Paino: 1589kg
Tavaratila: 485l
Pit.lev.kork: 4363, 1841,1601
Vetokyky max: 2100kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.5s
Huippunopeus: 212km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.3l
C02-päästöt: 135g/km
Koeajon kulutus: 7.7l

Plussat
Tilat
Hinnoittelu

Miinukset

Jälkimaku
Seat Ateca on tasaisen vahva puurtaja, joka ei notkahda millään osa-alueella.  Joku voisi luonnehtia tätä lähes täydellistä suoritusta tylsyydeksi.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *