Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz GLC250 Coupe – Sporttinen ja linjakas

Julkaissut:

|

25.3.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz GLC250 Coupe – Sporttinen ja linjakas

Tänä vuonna Suomessa aletaan kasaamaan GLC-mallia, mutta valitettavasti ei tätä Coupea.

Mercedes-Benz GLC edustaa segmenttiä, joka ei todellakaan saa mitään suurta myyntimenestystä aikaan, mutta kerää kyllä katseita missä ikinä tällä liikkuukaan.

Coupé on Suv-mallia kahdeksan senttiä pitempi (4.73m) ja noin neljä senttiä matalampi (1.6m), vaikka perusrakenne on suurelta osin sama. Yhteisiä korin pintaosia kanssa ovat etulyhdyt ja etulokasuojat.
Kuljettajan ajoasento on viimeistä piirtoa myöden täydellinen kaiken kokoisille kuljettajille. Pitkän kuljettajan takana jalkatilat jäävät vähän ahtaiksi, mutta normaalimittaisen ollessa puikoissa takanakin mahtuu asiallisesti.

Sporttisempi

Coupé on varustettu planeettapyörästöllä toteutetulla jatkuvalla nelivedolla. Voimanjako etu-ja taka-akseleiden kesken on kiinteä 45 % eteen ja 55 % taakse. Tällä ratkaisulla kiinteällä nelivedolla varustetun auton aliohjautumispyrkimystä liukkaissa olosuhteissa on saatu minimoitua ja auto on ajokäytökseltään neutraali tai hieman yliohjaava.

Vakiovarustukseen kuuluvat dynaamista ajotuntumaa tukeva teräskierrejousitus ja selektiiviset kaasuiskunvaimentimet.

Lisäksi on saatavana Dynamic Body Control –urheilujousitus. Säätö tapahtuu autoon sijoitettujen antureiden perusteella, jotka mittaavat auton liiketilan muutosta. Kuljettajalla on käytössä viisi ohjelmaa: Eco, Comfort, Sport, Sport + sekä pitkälle henkilökohtaisten mieltymysten mukaan räätälöitävä Individual mode. Ohjelmien muuttaminen vaikuttaa todella auton käyttäytymiseen. Auto voi olla mukavan leppoisa tai sitten sporttisen raisu.

Jousituksen kolmas vaihtoehto on Air Body Control eli monikammioperiaatteeseen perustuva rakenne, jossa yhdistyvät ilmajousitus ja jatkuvasti ajotilanteen mukaan säätyvä iskunvaimennus. Uudessa Air Body Control-jousituksessa autoa kantavan ilmamassan määrää voidaan muuttaa. Ilmakammiot voidaan erottaa tai yhdistää toisiinsa sähköisesti ohjatun venttiilin avulla. Ilmajousituksen paineensyöttö hoidetaan autoon sijoitetulla kompressorilla. Air Body Controlin avulla kuljettaja voi myös säätää korin korkeustasoa.

Coupéssa ohjauksen välityssuhde on 15.1:1, kun se GLC:ssä on 16.1:1. Ohjaus on näin entistä nopeampi ja suorempi.

Koeajettua mallia liikuttaa 211 heppainen bensaturbo ja sen ansiosta kulkee yllättävän hyvin. Tällä ei jää liikenteessä jalkoihin. Kaikki toimii muutenkin kuin ajatus.

Peruutuskamera löytyy kääntyvän logon alta ja näin ollen kameran linssi pysyy aina puhtaana. Aivan mielettömän hyvä juttu, vaikka onkin jo ennen nähty.

Jostain syystä takarenkaat jäävät lokasuojien reilusti sisään ja näin ollen näyttää vähän hassulta. Paljon leveämpi vanne tai ulospäin työntyvä vanne auttaisi asiaan.

 

MB GLC Coupé 250 Coupé 4Matic A Premium Business AMG
Hinta: 75 033,30€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 102246,82€
Iskutilavuus: 1991cm3
             
Teho: 211hv / 5500 kierr/min
Vääntö: 350Nm / 1200-4000 kierr/min
Paino: 1785kg

Tavaratila: 500l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.3s
Huippunopeus:  222km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.9l
Päästöt: 170g/km
Koeajon kulutus: 9.6l

Plussat
Ajettavuus
Tyylikkyys
Kuljettajan ajoasento
Peruutuskameran sijainti

Miinukset
Takatilat

Jälkimaku
GLC Coupe on mainio sporttinen katumaasturi. Näppärä käsitellä, mutta tarjoa kuitenkin ison auton tuomat edut. Paljoa enempää ei voi toivoa.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *