Kaasujalka

Koeajo käytetty Alfa Romeo 159 – Karumpi ja aidompi 159

Julkaissut:

|

19.3.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Alfa Romeo 159 – Karumpi ja aidompi 159

Vuosimallin 2010 Alfa Romeo 159 sedan on ulkomuodoiltaan klassisuudessaan eräs iättömimpiä ja kauneimpia autoja. Sisältä se on uutta Giuliaa karumpi, mutta samalla myös aidosti ”alfamaisempi”.

Entisinä aikoina italialainen Alfa Romeo oli ikään kuin joko-tai –merkki samaan tapaan kuin englantilainen Jaguar: niillä ajavat eivät valinnoissaan juuri käyneet ”jaakopinpainia”  saksalaismerkkien kanssa.

Kun uusi Alfa Romeo Giulia pyrkii selvästi kalastamaan ostajia BMW:n 3-sarjalta ja Mersun C-sarjalta, oli Alfa Romeon 159 –malli vielä selvästi auto, joka oli suunnattu selvästi merkkiuskollisille Alfa-miehille. 

Sedanina se on klassisesti sulavalinjainen. Keulan ilme ei ole yhtä mahtipontinen kuin uudessa Giuliassa, mutta omasta mielestäni se on kiilamaisuudessaan ja syvemmälle maskiin upotettuine pyöreine triplavalonheittimineen suoraan sanottuna kauniimpi. 

Sprintteri vastaan bodari

Uusi Giulia on kuin muskeleitaan esittelevä bodari, 159 taas kuin hoikka ja treenattu huippusprintteri: vähän kuin vastakkain olisivat kehonrakentaja Jari ”Bull” Mentula ja pikajuoksija Usain Bolt.

Sisältä 159 on huomattavasti karumpi ja pelkistetympi kuin uusi Giulia. Mutta samalla se henkii myös ehtaa Alfaa. Kun näkee vaihtoautoilmoituksen valokuvassa 159:n alumiinivoittoisen kojelaudan ja ”poteroihin” upotetut mittarit, tietää tasan tarkkaan, mistä autosta on kysymys.

Myös koeajetussa vaihto-Alfassa oli dieselmoottori: 1,9-litrainen, joka on hivenen laiska.  Vaihtoautomarkkinoilla moni valitsee mieluummin tehokkaamman 2,4-litraisen, koska hintaero ei enää ole merkittävä.

Jos onkin vanha 159 monen mielestä Giuliaa tyylikkäämpi ja sulavampi, niin toki se monessa tärkeässä suhteessa on myös selkeämmin auto eilisestä: ohjaus on kyllä nopea ja keskittää hyvin, mutta samalla sen keskiasennosta löytyy hitunen tahmeutta.

Suuntavakavuuskin on tyynellä säällä ja kaupunkinopeuksissa hyvä, mutta moottoritiellä rajumpi tuuli onnistuu pureutumaan menoon.

Kiinteä ajotuntuma

Jousitus on napakka ja ajotuntuma kiinteä. Mutta siinä missä uudessa diesel-Giuliassa rengasäänet pidetään loitolla kaikilla teillä, vaihtelevat ne 159:ssä selkeästi tien pinnan mukaan.

Koeajetun auton manuaalilaatikko herättää niinikään ristiriitaisia tunteita. Toisaalta Alfan henki sitä suorastaan vaatii, mutta kun keulalla on niinikään  monen ”oikean” Alfa-miehen vieroksuma dieselmoottori, tuntuisi automaattilaatikko luontevammalta sen kuitenkin lopulta bensamoottoria verkkaisempaan menoon.

159 oli aikoinaan selvästi edeltäjäänsä, 156-mallia, isompi, mutta silti vielä takatiloiltaan melko ahdas auto. Tässäkin se häviää selvästi uudelle Giulialle. Ja kun Giulia-sedanin takakontti vetää 480 litraa, on 159:n kontin tilavuus vain 405 litraa.

Käytetyn Alfa 159:n luotettavuudesta liikkuu monenlaisia käsityksiä. Nettiauto.comissa moni siitä on kirjoitettu kaikkiaan 35 kokemusta. Niissä kokemuksissa 159:ää kehutaan Alfan yleistä mainetta selkeästi luotettavammaksi autoksi. Ja vieläkin estottomammin kehutaan sen tyylikkyyttä ja ajettavuutta.

Ja mikä parasta. Jos riittää rohkeutta ja haluaa ntaa itsestään persoonallisen ja vähän myös menestyvän vaikutelman, niin käytetyn Alfa Romeo 159:n hankkimalla se onnistuu hyvin edullisesti. Koeajo-Alfa oli vuosimallia 2010 ja Suomi-auto.  Sen mittarilukema oli vain 118 000 km. Hinta oli houkuttelevasti vain noin 10 990 euroa ja huoltokirja oli aukoton ja huollot tehty merkkiliikkeessä. Muutenkin sitä oli pidetty erittäin hyvin niin ulkoa kuin sisältä.

Alfa Romeo 159 1.9 JTDM
Vuosimalli: 2010 (ensirek. 11/2010)
Moottori: 1,9 l
Käyttövoima: diesel
Teho: 120 hv
Vetotapa: etuvetoinen
Vaihteisto: 6-portainen manuaali
Vääntö: 280 Nm
Huippunopeus 197 km/h
Yhdistetty kulutus:5.2 l/100 km
Co2: 157 g/km
Mitat:pituus
4660 mm, leveys 1828 mm, akseliväli 2700 mm
Tavaratila 405 l

Hinta: 10 990 €
Myyjä: Tikarama, Helsinki

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *