GEE-TEE-II – VW Golf GTI Special 16V ’84
Oululaiselle Pasi Torviselle Volkswagenit – varsinkin vesijäähdytteiset – ovat perin tuttuja menopelejä. Pihasta on löytynyt erilaisia Volkkareita, joista useimmat ovat saaneet tuta miehen rakentelutaitoja. Artikkelimme Golf GTI ehti olla hänen harrasteautonsa liki kahdeksan vuoden ajan.
Autoharrastuksensa Pasi aloitti 17-vuotiaana Volkswagen Type3:lla. Autoon tarvittavat rahat hän tienasi kesätöillä. Kyseessä oli sukulaisen entinen menopeli, joka oli seissyt käyttämättömänä jo tovin. Tämä taas tiesi sitä, että harrastuksen makuun, myös rassaamisen osalta, Pasi pääsi het’ sillään.
Ajokortin saatuaan Pasi kurvaili Type3:lla vielä jonkin aikaa, kunnes kaverinsa kanssa keksi omalla tavallaan monille tutun idean: ”Vaihdetaan autot päittäin”. Volkkarista Pasin ei kuitenkaan tarvinnut luopua, sillä kaverilta tuli pihaan tuli Kupla. Se taas vaihtui Mini Clubmaniin, joka sai väistyä vuosimallin 1982 Golf Dieselin tieltä. Naftapeli korvautui vuoden 1986 Golf GTI 16V -mallilla, se taas VW Caddylla, jonka jälkeen pihaan ilmestyi Golf GTI 1979 … joka koki ikävän lopun epäonnisen autovarkaan sytytettyä auto palamaan. Listaa voisi siten jatkaa vielä tästäkin eteenpäin, vaan hypätkäämme ajassa kerralla isompi askel eteenpäin.
Tuolloin Pasin harrasteautona toimi 1976 Golf, josta oli korivaihdon myötä tehty cabriolet – siis avomallinen. Pasi etsi netin kautta moottoria erääseen projektiinsa, kun eteen osui Haaparannassa myynnissä oleva 1. sukupolven aito Golf GTI Special 1984. Lisänimi kertoi kyseessä olevan viimeisiä valmistuneita 1. sukupolven GTI-malleja. GTI Special eroaa GTI:stä sävylasien, ajotietokoneen ja 14-tuumaisten alumiinivanteiden myötä.
Vaikka auto oli alkuperäinen GTI, ei se kuitenkaan ollut alkuperäiskuntoinen. Etupenkit ja spoilerin olivat kadonneet vuosien varrella, useiden muiden GTI:n tunnusmerkkien ohella. Kori oli kuitenkin varsin hyväkuntoinen, ruostekaan ei kyseistä yksilöä ollut päässyt jäytämään.
– Ruma, mutta hyvä aihio, tokaisee Pasi.
Ensimmäinen vaihe oli hoitaa auton tullaus Suomeen. Paperisodan ja verojen jälkeen voitiin siirtyä rekisteröintikatsastukseen, joka sujui ongelmitta.
Kevät käytettiin pisteosien metsästykseen. Espoosta löytyi kokonainen varaosa-auto, Saarijärveltä GTI:n alkuperäiset etuistuimet ja Tampereelta alkuperäinen ruiskutusjärjestelmä. Väsähtänyt, 8-venttiilinen moottori pääsi alkukesästä eläkkeelle, kun tilalle asennettiin Pohjois-Ruotsista löytynyt kakkoskoppaisen GTI:n 16-venttiilinen moottori. Samalla mukaan tarttuivat myös uudet jarrut. Kesän aikana Golf myös maalattiin uudelleen. Väriksi valittiin GTI:n alkuperäinen Alpin Beige.
Huonoa tuuria Tuurissa
Loppukesästä Pasi oli perheensä kanssa matkalla Tampereelle. Matkalla päätettiin kurvata Tuurin kyläkauppaan. Kaupan parkkipaikalta lähdettäessä moottorista alkoi kuulumaan asiaan kuulumattomia ääniä. Alavuden kohdalla moottori alkoi kalisemaan niin pahasti, että matka pääsi jatkumaan vain hinaamalla.
Kotitallissa moottori nostettiin pois GTI:n nokalta. Moottorin alakerta oli mukavaksi yllätykseksi kaikin puolin kunnossa. Sen sijaan 1. ja 2. sylintereistä ei löytynyt lainkaan puristuksia. Kannen irrottaminen paljasti syyn: kannentiiviste oli kärähtänyt kyseisten sylintereiden välistä. Kansi koneistettiin kauttaaltaan, venttiilit hiottiin, ohjurikumit uusittiin ja muutenkin tarkistettiin, että kaikki on kunnossa.
– Tuon jälkeen olen saanut ajella huolettomia kilometrejä kyseisellä moottori, iloitsee Pasi.
Loppuvuodesta GTI:tä päivitettiin vielä etuistuimet Recaro LX -jakkaroilla. Pääosin Golf sai viettää talven omanlaistansa lomaa tallin lämmössä.
Polizei
Vuodenvaihteen jälkeen astuttiin jälleen askel lähemmän kuvien osoittamaa kokonaisuutta. Eteen asennettiin Volkswagen Gorrado G60:sen jäähdytetyt 280-milliset levyjarrut, samalla kun taakse ruuvattiin alkuperäisten rumpujarrujen tilalle niinikään Corradosta adoptoidut levyjarrut.
Uudet jarrut toivat mukanaan kuitenkin yhden ongelman. Alkuperäiset, 13-tuumaiset vanteet eivät mahtuneet enää pyörimään, joten edessä oli vaihto 15-tuumaisiin vanteisiin. Samalla alustaan asennettiin AP:n alustasarja, joka pudotti koria 40 milliä lähemmäs tien pintaa. Taka-akseliin ja etutukivarsiin ruuvattiin ajettavuutta tukevoittamaan Powerflexin uretaanipuslat.
Samoihin aikoihin Pasi aloitti yhden merkittävän projektin; moottoriohjauksen uusimisen. Netistä oli haettu erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, päätyen harrastajien suosimaan ja edulliseen MegaSquirtiin. Asennus sujui varsin näppärästi, Pasille kun autosähköt ovat jo työnkin puolesta tuttua touhua. Johtosarjan hän teki itse, imusarja – mistä löytyivät paikat sähköisille polttoainesuuttimille – löytyi puolestaan netin kautta.
Ja kun nyt työn touhuun oli päästy, piti ulkoasua päivittää myös värin osalta. Valkoinen väri oli alkanut vaikuttaa jollain tapaa tylsältä, ja kun vielä kaveri heitti ilmaan haasteen, vaihtoi GTI väriä. Pintaan ei kuitenkaan ruiskutettu ihan mitä tahansa perusväriä, vaan Saksan poliisien käyttämä teema, jossa konepelti ja ovet maalattiin ”Polizei” vihreiksi. Huomiota varmasti herättivät myös ”Polizei” tekstit.
– Saksalaisturisteilta tuli melko hauskaa palautetta Oulun torilla, Pasi muistelee.
Vuosi vaihtui jälleen ja Golf kuskattiin kimppatalliin, missä se purettiin osiin, tarkoituksena käydä auto peltiosiltaan läpi ja maalata jälleen uuteen väriin. Uuden sävyn valinta asetti Pasille haasteen. Välillä autosta oli tulossa sininen, välillä taas vihreä. Lopullinen ratkaisu kuitenkin syntyi, kun Pasi näki vastaantulevan Audi RS4:n – pinnassaan Misano Red -kolmikerroshelmiäisväri. Pasi itse maalasi konehuoneen, ovien välit ja sisäpuoliset osat. Tämän jälkeen auto siirtyi Holstinmäen automaalaamoon. Siinä sivussa Pasi siisti konehuonetta ristiin rastiin risteilevistä johtosarjoista, piilottaen ne runkopalkkien sisään.
Sittemmin Pasi on tehnyt hieman erikoisemman muutoksen, sujauttaessaan Golfin konehuoneeseen 1,9-litraisen turbodieselin. GTI:stä tuli siis omanlaisensa GTD! Samalla auton suorituskyky parani, kun teho nousi 205 hevosvoimaan ja vääntö 387 Newtonmetriin.
Tänä päivänä Golf on espoolaisen Jari Tepposen omistuksessa.
Teksti ja kuvat Jari Sjöman
Vastaa