Kaasujalka

Koeajo Honda Civic Type R – Kilpa-auto

Julkaissut:

|

11.3.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Honda Civic Type R – Kilpa-auto

Uusi Honda Civic Type R on yksi kilpa-automaisimmista kaupasta ostettavista autoista millä olen hetkeen ajanut. Valloittaa luonteellaan ja ärsyttävyydellään.

Honda Civic Type R:n ensimmäinen sukupolvi sai huiman suosion, sillä se oli hinnoiteltu hyvin houkuttelevaksi.  Malli oli myös erittäin suosittu rallipiireissä ja on sitä vieläkin. Seuraava sukupolvi ei enää saanutkaan samanlaista suosiota. Malli oli isompi, kömpelömpi, kalliimpi, eikä yhtään tehokkaampi. Kolmas sukupolvi on jo paperilta katsottuna nopein, tehokkain, rajuin ja kallein. Ei takuulla tule olemaan mikään myyntimenestys, mutta varmasti kiinnostava.

Jakaa mielipiteet

Nähdessäni uuden TypeR:n ensimmäistä kertaa en oikein osannut sanoa autosta mitään. Ulkonäkö näytti täysin poikkeavalta mitä markkinoilla on nähty suurine spoilereineen ja levikkeineen. Type R näyttää teipittömältä kilpa-autolta ilman kilpailunumeroa. Harmaassa ja konservatiivisessa arkiliikenteessä se aiheutti ehkä jopa halventavia ja naurahtavia katseita. Saatoin jopa itsekin siihen sortua, aluksi. 

Täydellinen ajoasento

Jo pelkkä autoon istuutuminen on erilaista, sillä hyvin voimakkaasti muotoillut istuimet tuovat mieleen oikean kilpa-auton. Ratti tulee esimerkillisesti “syliin” ja lyhytliikkeinen vaihdekeppi ihanteellisen lähellä rattia. Type R on siis aina manuaalivaihteinen. Kuljettajan ajoasento on täydellinen ja tällä paikalla viihtyy, jos tykkää kilpa-automaisista tuotteista.

Ajettuani Type R:n asuntomme edessä olevaan autokatokseen perheen naisväki kauhisteli, että tuon kyytiin emme todellakaan tule. Autohullu 4-vuotias poikani nauraa hihkui innoissaan, että iso takaspoileri ja tolla voi varmaan hyvin polttaa kumia. Isin poika.

Yllättävän mukava

Vaikka Honda Civic Type R onkin kadulle suunniteltu kilpa-auto, niin tämä on yllättävän miellyttävä ajaa arjessa. Alusta on luonnollisesti monen tavallisen kuljettajan makuun aivan liian kova ja jämäkkä, mutta minä todella tykkäsin. Jousitus ei lyö kuopissa läpi, mutta ei myöskään kallistele tiukissa käännöksissä. Monessa sportissa alustat ovat inhottavan pintakovia, joka antaa jousituksen kovuudesta virheellisen kuvan. Kovaa ajettaessa ne sitten paljastuvatkin aivan liian pehmeiksi. Olen aina ihaillut BMW M-sarjojen ja Audin RS-mallien alustan toimivuutta arjessa ja tämä Type R pääsee samalle tasolle niiden kanssa.

Race -asetus muuttaa auton olemuksen todella kovaksi, eikä sillä asetuksella todellakaan tee mieli ajaa arkiajoa Suomen teillä. Tai ei ainakaan Helsingin keskustan mukulakivikaduilla ja kuoppaisilla asfalttiteillä.

Etuvetoinen Type R on kyllä onnistunut tuote. Kiihdytyksissä ohjaus ei vetele lainkaan ja vetopito on todella hyvä. Auton käyttäytyminen on hyvin loogista ja neutraalia. Kuljettajan on helppo viedä autoa aivan käsittämätöntä vauhtia mutkaisella tiellä. Myös äänimaailma on sopivasti urheiluhenkinen.  Moottorin luonne on fantastinen. Se vääntää nöyrästi alakierroksilta alkaen tehden arkiajon helpoksi, mutta kierrosten noustessa kohti punaista alkaa upea sydäntä tykyttävä pauhaaminen.

Jos etsit jokapäiväiseen ja ympärivuotiseen käyttöön sporttia, niin tämä tuskin on sinun auto. Siihen tarkoitukseen tämä ei ehkä sovi, ainakaan Suomessa.  Jos taas etsit ratapäiville autoa, jolla voi ajaa myös mukavasti kadulla niin olet todennäköisesti jo hankkinut tämän.
Uusi Civic Type R ei ole oikeastaan vaihtoehto millekään kilpailijalle, sillä kaikki muut ovat monta astetta käytännöllisempiä.
 Focus RS on ehkä lähimpänä ja se onkin nelivetoisena käytännöllisempi maamme sääolosuhteisiin. Hondassa on enemmän luonnetta ja fiilistä kuin Focuksessa. Näistä kahdesta valitsisin ehdottomasti Hondan.

Honda Civic Type R GT
Hinta: 50 500€
Iskutilavuus: 1996cm3
Teho:
 310hv / 6500 kierr/min
Vääntö: 400Nm / 2500 kierr/min
Paino: 1382kg
                             
Tavaratila: 498l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.7s
Huippunopeus: 270km/h
Kulutus (valm.ilm): 7.3l
Koeajon kulutus: 9.1l

Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus
Kilpa-automaisuus

Miinukset
Kääntösäde

Jälkimaku
Tämmöinen pitäisi ehdottomasti olla omassa autotallissa, mutta en todellakaan hankkisi Type R:ää ainoaksi autoksi. Ratapäivälelu vailla vertaa ja kesällä oikein hauska. Jos haluat nopeamman auton euroja pitää laittaa rutkasti lisää, halvemmalla et näin nopeaa autoa saa.

 Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *