Kaasujalka

Koeajo Ford Edge – Varusteltu ja hiljainen

Julkaissut:

|

21.2.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Edge – Varusteltu ja hiljainen

Ford Edge on muhkean mukava ja hiljainen amerikkalaistyylinen maasturi, mutta ei ihan selviä kompastelematta.

Eurooppalaiset saivat odottaa Edgeä kymmenisen vuotta, sillä tähän asti sitä ei ole tänne tuotu. Edge valmistetaan Fordin Kanadan tehtaalla ja on siellä hiottu paremmin eurooppalaiseen makuun sopivaksi. Siinä on aika hyvin onnistuttu, vaikka jotain purnattavaa jäikin. Suomen mallistossa on vain yksivoimalinja. Näin ollen kaikki ovat varustettuja 2-litraisella turbodieselillä, automaattivaihteistolla ja nelivedolla. Vaihteisto on perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto. Jenkeissä on saatavana lisäksi diesel pienemmällä tehomäärällä ja lisäksi bensa-V6.

Välikoko

Edge on iso ja komea auto. Se osuu kooltaan ja hinnaltaan jännään rakoon, sillä se on selkeästi isompi kuin BMW X3 tai Audi Q5, mutta kuitenkin selkeästi pienempi kuin Audi Q7 tai BMW X5. Edge on lähtöhinnaltaan joitain tuhansia euroja kalliimpi kuin X3 tai Q5. Ehkä kuitenkin veikkaan, että Edge on kovempi haastaja esimerkiksi Hyundai Santa Fe:lle tai Kia Sorentolle kuin Bemareille ja Audeille. Edge on luonteeltaankin hyvin samanlainen kuin nämä korealaiset järkäleet.

Pieniä puutteita

Vaikka Edge onkin hieno ja hyvin suunniteltu auto, siihen on jäänyt muutamia pieniä ja hassuja vikoja.

Kojetaulun materiaalivalinnat eivät sovi tämän hintaiseen autoon.
Jo aiemmin koeajossa olleista Fordeista tuttu kosketusnäyttö on edelleen hankalahkon hidas käyttää. Sen kanssa tulee kyllä toimeen, mutta markkinoilta löytyy koko joukko paljon parempia toteutuksia.

Tavaratilan peitto on jostain kumman syystä oudon alhaalla. Sen alle ei mahdu oikein mitään. Peitto voisi hyvin olla 10 senttiä korkeammalla.

Mukavaa matkantekoa

Edgen yksi vahvuuksista on leppoisa matkanteko. Auton melutaso pysyy hyvin miellyttävänä tienpinnasta riippumatta. Vaihteisto vaihtaa todella miellyttävästi, eikä siitä aiheudu turhia nykäyksiä. Ainut pieni miinus ajettavuudessa tulee alustan pintakovuudesta. Se aiheuttaa terävissä kuopissa pompahtelua.
Muiden isojen maastureiden tapaan ohjaus on aavistuksen tunnoton. Mitään alennusvaihteistoja tässä ei ole, eikä muitakaan kunnon maastureiden apulaitteita. Selviää ristiriipunnasta ronskilla kaasun käytöllä eli sillä saralla asiallista keskikastia. Riittää takuulla jokaiselle normaalille autoilijalle.

Auto on koostaan huolimatta yllättävän näppärä käsitellä, mutta peruutuskameran kuvanlaatu saisi olla parempi.

Mikään sporttinen mutkatien taittaja tämä amerikkalainen Ford ei kyllä ole ja ajettavuus paljastaakin auton syntyperän vaan todellakin mukava matkamiehen kumppani. Koeajon sekalaisessa kulutuksessa emme päässeet lähellekään tehtaan ilmoittamaa lukemaa, mutta 7.6 litraa on kuitenkin oikein hyvä tulos näin isolle autolle kylmässä talvisäässä.

Ford Edge 2.0 TDCi 210 hv PowerShift A6 AWD Titanium
Hinta: 58 353,41€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 70 054,59 €
Iskutilavuus: 1997cm3
Teho: 210hv / 3750 kierr/min
Vääntö: 2000-2250 kierr/min
Paino: 1949kg
Tavaratila: 602l
Vetokyky max: 2000kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 9.6sek
Huippunopeus: 211km/h
Kulutus (valm.ilm):5.9l
Koeajon kulutus: 7,6l

Plussat
Alhainen melutaso
Varustetaso

Miinukset
Tavaratilan peitto
Alustan pintakovuus (varauksin)
Suppea mallisto

Jälkimaku
Edge on hyvin miellyttävä ja komea maasturi. Ainut kompastuskivi voi olla hinta, sillä onko autoilijat valmiita maksamaan tästä summan, joka on totuttu näkemään Bemareiden, Audien ja Mersujen hintalapuissa.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *