Kaasujalka

Koeajo Kia Optima – Optima Plug-in menee kuin sukkasillaan

Julkaissut:

|

20.2.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Optima – Optima Plug-in menee kuin sukkasillaan

Kia Optima Plug-in Hybrid tarjoaa jo niin hiljaista ja ylellistä kyytiä, että pitäisiköhän sitä ruveta kutsumaan Etelä-Korean valuutan mukaisesti ”wonhymyksi”?  Vähän niin kuin isoja jenkkiautoja muinoin kutsuttiin ”dollarihymyiksi”

Premium on kyllä melko jännä käsite. Kuinkahan paljon siinä on automaailmassa enemmän kyse tiettyjen merkkien markkinointimiesten kyvyistä kuin itse autoista?

Olisi se mielenkiintoista nähdä, kuka autoihin syvällisemmin vihkiytymätön osaisi arvioida tavallisessa kaupunki- ja maantieajossa, tarjoaako Kia Optima vai 5-sarjan BMW paremman kyydin. Edellyttäen tietysti, että testi tehtäisiin eräänlaisena sokkona: kaikki merkkien erilaiset tunnukset pois revittyinä.

Nimittäin lähes 5-mertinen Kia Optima tarjoaa kiitettävän alhaisen, 0,25-ilmanvastuskertoimen ansiosta erittäin hiljaista. Tämä alentaa bensankulutusta suuremmissakin nopeuksissa, kun ei ajeta sähköllä.

Pistokehybrdille Kia lupaa jopa 54 kilometrin sähköajoa. Itse en koeajoviikollani ihan siihen päässyt. Mutta kulutuslukemat olivat silti pienet, koska omakotitalon autokatoksessa oli mahdollisuus laittaa Optima tolppaan aina ajon jälkeen, sen myös tein. Eli pääsääntöisesti en edes päästänyt sähköakkua tyhjentymään muuta kuin yhden Vantaalta Kirkkonummelle ulottuneen reissun aikana.

Halpaa kaupunkiajoa

Optima on hienon näköinen ja kyydiltäänkin hienostunut auto. Ja kaupunkiliikenteessä sähköllä ajaminen on todella hiljaista ja miellyttävää. Optima kilpailee Ford Mondeon, Toyota Avensiksen tai Opel Insignian kanssa, mutta näillä pääkilpailijoilla ei ole tarjota pistokehybridiä.
Ulkoisesti Optima PHEV:tä ei juuri erota perus-Optimasta: vain keulan muotoilusta ja säleikköä kiertävästä vihreästä kehyksestä tietää, että nyt ajetaan ”eko-Optimalla”. Samoin kuljettajan oven etupuolelle asennettu latausluukku kertoo, että kyseessä on PHEV. Tietenkin pistoketaustekniikka Optimassa maksaa: vastaavalla varustuksella automaattivaihteinen diesel-Optima olisi 6500 euroa ja kaksilitrainen bensa-Optima noin 3000 euroa halvempi. Jos ajaa paljon kaupungissa, esimerkiksi pääsääntöisesti työmatka-ajoa, niin ainakin siihen pistokehybridi-Optima tarjoaa käyttökuluiltaan ja mukavuudeltaan tyylikkään vaihtoehdon.
Eikä pelkoa siitä, että lataus loppuu kesken: kun akusto on tyhjä, jatkuu matka bensan voimalla. Polttomoottori on 2,0-litrainen suorasuihkutusbensiini, joka on yhdistetty 50 kilowatin tehoiseen sähkömoottoriin.

Pieni tavaratila

Auton kokonaisteho on 205 hevosvoimaa ja vääntö 375 newtonia. Alaväännön ansioista eteneminen on vaivatonta, ja vieläpä pääasiassa sähkömoottorin ansiosta.

Optima PHEV:n kuusiportainen automaattivaihteisto tekee hienoa ja tyylikästä työtä: kun vauhtia on riittävästi, iso auto rullaa mukavasti kun nostaa jalan kaasulta.

Parasta Optima PHEV:ssä on äänettömyys. Ja tilaakin on niin etu- kuin takapenkkiläisillekin.

Mutta sen sijaan tavaratilaa tietysti ei ole niin paljon kuin sitä luulisi olevan näin isossa autossa. Takakontti vetää vain 307 litraa, joka on tällaiselle isolle autolle todella vähän: peräti 150 litraa vähemmän kuin useamman pykälän pienempi Toyota Corolla. Litium-ioniakkupaketti kun on takaistuimen takana, tavaratilan välipohjan alla.

Mutta sen sijaan takapenkillä ihmisille on tilaa oikein mukavasti.

Optima kulkee vakaasti, mutta ohjaustuntuma on jenkkihenkisesti melko tunnoton. Toisaalta Optima on myös äärimmäisen kevyt käsitellä kaupungissakin.

3,7 litraa satasella

Kiassa oli auton tullessa minulle 24. marraskuuta matkamittarissa 3576 kilometriä. Tankkasin siihen 29. marraskuuta bensaa 18.43 litraa ja mittarilukema oli silloin 4092 kilometriä. Eli ajoin sillä viiden päivän aikana 516 kilometriä. Tällä laskelmalla kulutukseni oli siis 3,57 litraa satasella.

Mutta painotan sitä, että yhtä Vantaan Vapaalasta Kirkkonummelle ja takaisin tehtyä matkaa lukuun ottamatta, Optimalla ajettiin pelkkiä enintään 40 kilometrin edestakaisia taajama-ajoja ja ensisijaisesti sähköllä, koska auto meni kotona katokseen ajettaessa aina pistokkeeseen.

Kia Optima 2,0 GDI Phev Business Luxury 4D A/T
Hinta: alk. 46 990 €
Koeajoauton hinta lisävarusteineen 49 514 €
Moottori: 1999 cm3
Käyttövoima:hybridi (bensiini & lataussähkö)
Pituus: 4855 mm
Leveys: 1860 mm
Korkeus: 1465 mm
Teho: 205 hv
Vääntö: 375 Nm
Huippunopeus: 192 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.4 s
Co2-päästöt: 37 g/km
Yhd. kul: 1,6 l

Plussat
Äänetön ja mukava
Oikeasti taloudellinen
Tyylikäs

Miinukset
Tunnoton ohjaus
Pieni tavaratila
Täyden latauksen kantomatka kuitenkin melko rajallinen.

Jälkimaku
Yli 50 000 euroa isostakin Kiasta on paljon rahaa. Mutta jos nyt tulisi ylimääräistä rahaa ja paljon, voisin tätä pistokehybridiä jo miettiä vakavasti vaihtoehtona eurooppalaiselle samanhintaiselle autolle.

 Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *