Kaasujalka

Koeajo Skoda Octavia – Mukavasti ja pihisti kaasulla

Julkaissut:

|

13.2.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Skoda Octavia – Mukavasti ja pihisti kaasulla

Kaasulla kulkevassa Skoda Octavia G-TEC:ssä ei tarvitse luopua mistään olennaisesta bensa-autolle positiivisesta ominaisuudesta, vain polttoainelasku on tuntuvasti pienempi.

Ei pitäisi hurmaantua helposti, mutta koeajoviikko Skoda Octavia  G-TEC:llä sai ensimmäistä kertaa ajattelemaan ihan vakavissaan, että kaasuauto voisi olla jopa hybridiä fiksumpi vaihtoehto.  Ajoin koko viikon kaasulla, kun satun asumaan ruuhkista riippuen 10-15 minuutin päässä kahdestakin Gasumin asemasta.

Kilometrejä tuli 448,60 ja polttoainelasku maakaasutankkauksista oli 23,65 euroa.  Itselläni on hiukan iäkkäämpi 1.8-litrainen ja turboahdettu keskikokoinen bensa-auto, jonka keskikulutus näillä talvikeleillä pääosin kaupunkiajosta koostuvasta seka-ajosta on ollut 9 litraa satasella. Siitä on helppo laskea, että koeajoviikon aikana säästin polttoainekuluissa melkein kolmekymppiä.

Käy bensallakin

Jossain lehdessä kaasu-Octavian koeajon yhteenvetona luki, että ”ominaisuuksista hieman tinkimällä ja kaasuauton valitsemalla säästää melkoisesti polttoainekuluissa”. Varsinkin kun koeajettu Octavian kaasuversiosta tulevan pienen vuosittaisen extramaksunkin, 215 euron käyttövoimamaksu, kera maksaa suunnilleen saman kuin bensamoottorinen vastaava. Octavia 1.4 TSI Style DSG automaatin hinta on 29 847 euroa ja 1.4TSI G-TEC Style DSG-automaatin 29 598,58 euroa.

Minä kun olen ihan tavallinen suomalainen perusmies, en oikein ymmärrä, mistä ominaisuuksista kaasu-Octaviassa oikein pitäisi luopua? Vaikka tämän päivän dieselit ovat mukavuudeltaan ihan toista luokkaa kuin ennen, niin edelleen en pidä niillä ajamisesta yhtä paljon kuin bensa-autolla.

Kaasu-Skoda 1.4 TSI –moottorilla käy ihan yhtä äänettömästi ja jouheasti kuin bensamoottorinenkin. Jos minun pitäisi valita kaasu- ja dieselauton välillä, niin kallistuisin omilla, alle kilometreilläni, alle 15 000 vuodessa, kaasuun. Kaasu-Octaviasta käyttövoimaverona tuleva ylimääräinen vuosikustannus on 166 euroa vähemmän kuin edullisimman diesel-Octavian käyttövoimavero.

Octavia G-TECissä on kaksi kaasutankkia, joiden mahtuu yhteensä 15 kiloa polttoainetta. Kaasulla voi valmistajan mukaan päästä enimmillään 410 kilometriä. Ja jos kaasu loppuu, siirrytään ajamaan bensalla, jota mahtuu erilliseen bensatankkiin 50 litraa. Sen bensan pitäisi riittää maksimissaan 920 kilometrin matkalle. Kun kaasusäiliöt on käytetty tyhjiksi, auto alkaa automaattisesti toimia bensiinillä.

Itse selvisin koko viikon pelkällä kaasulla, tosin Gasumin tankilla piti käydä kahdesti. Tosin, eipä ollut yli 10 asteen pakkasiakaan, jolloin Octavia käynnistyy kaasun sijasta bensalla.

Vaivatonta kulkua

Kaasuversiossa tavaratilan lattiaa on korotettu ja tilaa on 480 litraa ja selkänojat taitettuina 1610 litraa. Tavallisessa Octavia-farmarissa tavaratila on perustilassa 610 litraa ja selkänojat taitettuina 1740 litraa.  Tämä lieneekin tavallisen autoilijan kannalta numeroiden valossa olennaisin ero.

Jotkut ovat arvostelleet, että kaasuauto on helppo ja miellyttävä ajaa, mutta G-TECistä puuttuu bensiinikäyttöisen 1.4 TSI Octavian urheiluautomainen terävyys.

Näissä kritiikeissä automiehet unohtavat, että ”urheiluautomaista terävyyttä” hakevat ovat ajamiseen intohimoisemmin suhtautuvia ”automiehiä”: sellaiset eivät muutenkaan välttämättä perus-Octaviaa osta. Pääsääntöisesti sellaisen ostaa lapsiperheellinen ns. kunnollinen veronmaksaja, jolle riittää leppoisa, vakaa ja äänetön meno, kun ajellaan töihin tai kuskataan lapsia harrastuksiin.

Vaikka itse tykkään autoista keskiverto suomalaista enemmän, en ole koskaan ollut varsinaisesti kaahaaja. Sen sijaan matkanteon vaivattomuus ja leppoisuus ajavat urheilullisuuden edelle. Olen sen verran rauhallinen kuski, etten huomaa tämän 1.4 TSI-kaasuversion poikkeavan perusajossa tavallisesta Octaviasta. Vaikka huippuvääntöä on himpun vähemmän, kone vetää riittävän alhaalta, ottaa kierroksia vaivattomasti eikä ala huutaa korkeillakaan kierroksilla.

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Style DSG Autom.
Moottori: 1395 cm3, turbo
Sylintereitä: 4
Teho: 110 hv
Käyttövoima: biokaasu, maakaasu ja bensiini
Vaihteisto: 7-lovinen DSG-automaatti
Co2-päästöt: 94 g/km
Huippunopeus:  215 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 8.4 s
Vääntö: 200 Nm
Yhdistetty kulutus 5.3 l/100 km (bensalla ajettaessa)
Hinta alk. 29 598,58 € (halvin G-TEC –farmari alk. 25 679,94 € ja viistoperä LB 24 780,65 €)

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *