Kaasujalka

Koeajo Kia Niro – Puolisähköisestä Nirosta tuli nopeasti hitti

Julkaissut:

|

27.1.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Niro – Puolisähköisestä Nirosta tuli nopeasti hitti

Kia Niro-hybridistä tuli nopeasti hitti, eikä ihme: se on muodikkaasti ja selkeästi crossover, jossa riittää roppakaupalla myönteisiä ominaisuuksia.

Kia Niro lanseerattiin Suomessa syyskuussa ja maahantuojan edustajan mukaan lokakuun loppuun mennessä sitä oli myyty jo lähes 500 autoa. Crossoverin ja hybridin yhdistelmä siis näyttää tehoavan tämän päivän kuluttajiin.

Ulkoisesti Niro muistuttaa paljolti isoveli Sportagea. Kori on tila-automaisen korkea ja sen myös sisätilat on saatu hyödynnettyä järkevästi.

Nirossa houkuttelee myös noin 28 000 euron lähtöhinta ja siihen yhdistetty pitkä, peräti seitsemän vuoden takuu. Mutta ei sitä tarvitse pelkällä hinnalla myydä: tehdas lupaa sille jopa alle 4 litran kulutusta ja tavallisen perusperheellisen se hurmaa jo ensituntumalta. Jousitus on napakka ja eteneminen tuntuu ongelmattomalta.

Niro ei edes yritä olla urheilullinen, vaan leppoisa ja taloudellinen arkiauto. Se käyttäytyy arkiajossa pehmeästi, joka miellyttää sen pääkohderyhmää: tavallisia lapsiperheellisiä. Leppoisaa menoa siivittää mukava jousitus ja juohean huomaamattomasti toimiva automaattivaihteisto. Pitkän, 2,7 metrin akseliväli on mahdollistanut hyvät sisätilat ja tavaratilaakin on 427 litraa.

Vääntää riittävästi

Vapaasti hengittä 1.6-litrainen bensamoottori yhdistettynä sähkömoottoriin tuottaa 141 hevosvoiman tehot ja riittävän väännön. Tosin kiihdytyksiin valtatienopeuksissa kaipaisi hiukan enemmän puhtia.

Erityisplussaa Niro saa hiljaisuudesta. Silloinkin, kun se käy bensalla, ei käyntiä aina edes erota sähkömoottorista.

Itse pääsin Nirolla sekalaisessa moottoritieajossa yhdistettynä runsaaseen kaupunkiajoon Helsingin ydinkeskustassa 5,5 litran keskikulutuksella. En pidä sitä pahana.

Olen ajanut paljon nyt kovin muodikkaita 3-pyttyisiä litraisia turboja. Kun nyt takana on koeajoviikot maakaasu-Skodalla ja tällä hybridi-Nirolla, en rehellisesti sanottuna ihan ymmärrä niiden etuja. Niroa ei tarvitse huudattaa ja vapaasti hengittävä 1.6-litrainen bensamoottori yhdistettynä sähkömoottoriin ei vaadi kompromisseja: taloudellinen ajo onnistuu tinkimättä mukavuudesta.

Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”
Moottori: R4, 1 579 cm³
Käyttövoima: sähkö & bensa (hybridi)
Teho: 105 hv (Järjestelmän yhteisteho 104 kW (141 hv)
Vääntö: 265 Nm
Kiihtyvyys (0-100): 11,5 s
Huippunopeus: 162 km/h
Kulutus: 4,4 l /100 km (maahantuojan ilmoittama)
Co2-päästöt: 101 g/km
Vaihteisto: Automaatti, 6 lovinen
Vetotapa: etuveto
Tavaratila 427–1 425 l, tankki 45 l 
Hinta lisävarusteineen: 36 390 euroa (mallisto alk. 27 990 €)

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *