Kaasujalka

Koeajo Volvo XC90 T8 – Trendivirtausten tykitystä

Julkaissut:

|

7.7.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volvo XC90 T8 – Trendivirtausten tykitystä

volvo

Uusi Volvo XC90 T8 tyrmäsi meidät upeilla ominaisuuksillaan viime syksynä ja nyt pääsimme maistelemaan hybrid-versiota.

volvoxc90xc90volvo1Koeajossa tyylikäs Volvo XC90 T8. Viime talven aikana saimme koeajaa sekä Mercedeksen että BMW:n isot hybridimaasturit ja nyt tämä XC90:n T8 tähyää samoille apajille. Nelivedon toteutus Volvossa on erilainen kuin saksalaisissa kilpailijoissa. Siinä on etunsa ja haittansa. Niistä jutussa vähän tuonnempana.

Auton edessä on 2-litrainen bensamoottori, jossa on turboahdin ja mekaaninen ahdin. Takana sijaitsee 87 hevosvoimainen sähkömoottori. T8 onkin XC90-malliston nopein ja tehokkain malli. T8 on aina seitsenpaikkainen. Painoa samalla bensamoottorilla varustettuun T6:een tulee 150 kiloa ja suurin sallittu vetokyky tippuu 300 kiloa.

Talvi – sähköautoilun kirous

Suomen talvi tekee tepposia autoiluun ja sähköllä toimivat autot kärsivät siitä ehkäpä vielä enemmän. Sähkömoottorin yhdellä latauksella voi valmistajan ilmoituksen mukaan ajaa reilut 40 kilometriä, mutta Suomen kylmässä talvisäässä normaalissa arkiajossa 30 kilometriäkin tuntui mahdottomalta. Akkuja voi luonnollisesti ladata sähköpistokkeesta, mutta myös ajossa akut latautuvat. Valmistajan mukaan reipas ajo bensamoottorilla noin puolen tunnin ajan antaa akuille virtaa sen verran, että sähköllä pystyisi ajamaan noin 15 kilometriä. Koeajon kulutus nousi reiluun 10 litraan satasella, sillä ajoimme paljon maantiellä. Valmistajan ilmoittamaan lukemaan pääseminen ei salli, ainakaan talvella, moottoritieajoa juuri lainkaan.

Bensamoottori vetää edestä ja sähkömoottori vaikuttaa takapyöriin. Näin ollen autosta puuttuu kardaani kokonaan ja akku onkin piilotettu kardaanin paikalle. Tavaratila on vain 50 litraa pienempi kuin malliston muissa versioissa ollen nyt 640 litraa. Kilpailijoihin verrattuna ainoastaan Audi Q7 tarjoaa enemmän tilaa, mutta sekin pistää paremmaksi vain 10 litraa. BMW ja MB saavat kontin vetoisuudessa pahasti turpiin. Tässä on Volvon etu, kun kardaani puuttuu.

Liukkaissa olosuhteissa ajettaessa Volvon neliveto vähän kompastelee, etenkin liikkeellelähdöissä ja hitaammissa vauhdeissa. Sähkömoottorin hurja vääntö tulee heti kaasua painettaessa ja tuossa vaiheessa bensamoottori ei saa parasta vääntöään. Se ilmenee aavistuksen omaisesti perän lipsahteluina sivulle, mutta ajonvakautus korjaa tilanteen hyvin. Ongelma tulee, kun ajonvakautus on kytketty pois päältä. Muutaman kerran liukkaassa risteyksessä sähkömoottorin ajoissa tuleva hurja vääntö aiheutti tahattoman ja todella yllättävän ”räkäsladin”.

Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription Aut
Hinta alk. 97 817,52€
Koeajoauton hinta 119506,16€
Iskutilavuus: 1969cm3
Teho: 320hv / 5700 kierr/min
Vääntö: 400Nm/2200-4500 kierr/min Sähkömoottori:
Teho 87hv
Vääntö 240Nm
Tavaratila: 640l
Paino: 2319kg
Vetokyky: 2400kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.6s
Huippunopeus: 230km/h
Kulutus valm.ilm: 2.1l
Koeajon kulutus: 10,4l

Plussat
Ylellisyys
Tyylikkyys

Miinukset
Nelivedon toteutus (varauksin)

Jälkimaku
Volvo XC90 T8 on todella tyylikäs ja hieno auto. Ainut pieni särö tulee tuosta nelivedon toiminnasta liukkaissa olosuhteissa. Paljon ajava ottaa ehdottomasti D5:n ja kaupungissa pörräävän kannattaa ehdottomasti ostaa tämä T8. T8:ia puoltaa myös hurja suorituskyky.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta
Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *