Kaasujalka

Koeajo Mazda CX-3 – Perusasiat kunnossa

Julkaissut:

|

25.6.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mazda CX-3 – Perusasiat kunnossa

cx3

Mazdan pienessä CX3-katumaasturissa ajettavuus ja ulkonäkö ovat kunnossa. Se on jo paljon.

Koeajossa Mazda CX-3. Ensikatsomalta CX3 näyttää todellisuutta pidemmältä autolta ja sitä luulisi Mazda3:n katumaasturiversioksi.

Todellisuudessa sen akselivälin pituus on sama kuin pienemmässä Mazda2:ssa: 2570 mm. Pituutta CX-3:ssa tietysti on enemmän, 4275 mm, kun taas Mazda 2 on 4066 mm pitkä.

Eli Mazda CX-3:a voidaan pitää pienenä katumaasturina, esimerkiksi Opel Mokkan kilpailijana. Mokkan pituus on 4278 mm ja akseliväli 2555 mm. Toinen samaan sarjaan osuva kilpailija on Honda HR-V.

Selitys pitkään vaikutelmaan löytyy etuvaloista lähtevistä pitkistä kaarista, jotka jatkuvat lähes takaoven puolelle saakka. Mazda CX-3:n pikkuautomaisuus paljastuu takaistuimella. Kun kuljettaja vie oman penkkinsä taka-asentoon, jää taakse polvitilaa niukasti.

cx-3mazdacx3mazdaVähän karu sisältä

Mutta kuljettajan ajoasento on hyvä. Sisätilojen muotoilua hallitsee kolme pyöreää ilmastoinnin suutinta, se neljäs on piilossa kojelaudan vaakatasossa kulkevassa listassa.  Vaikka CX-3:ssa olo periaatteessa on urheilullisen viihtyisä, niin pikkuisen karu vaikutelma siitä jää.

Varusteita on runsaasti: turvavarusteista mainittakoon mm. pysäköititutka takana,  kaistavahti, i-Stop moottorin sammutusautomatiikka, mäkilähtöavustin ja moottorin avaimeton käynnistys.

Koeajettu auto oli nelivetoinen automaatti vapaasti hengittävällä 2-litraisella bensamoottorilla. Nelivetoversio on 150-hevosvoimainen. Ajamista CX-3:lla voi kehua kivaksi, neliveto toimii huomaamattomasti kiharaisemmillakin teillä. Ja tietysti ahtamattoman ison moottorin etuja on hyvä vääntö: kuutosvaihteella losottelee jo kuudenkympin nopeuksissa.

Sileillä pinnoilla CX-3 on hiljainen auto, pikkuautomainen meluisuus punkee sisään karkeilla tienpinnoilla ja isommissa nopeuksissa.

Ei pihi, eikä juoppo

Mazda ei ole edelleenkään innostunut pienistä bensaturboista. Ja ajaessahan se tietysti tuntuu kivalta, kun kaasu reagoi pedaalin painallukseen ilman viiveitä.

2-litraisessa bensamoottorissa riittää vääntöä ja vaikka nykyisten litran turbojen aikakaudella iskutilavuus on todella suuri, niin ei CX-3 mikään bensajuoppo ole. Sekalaisessa ajossa kului menovettä 7,8 litraa satasella. Nelivetoisessa automaatissa 2 litran bensamoottorilla lukemaa voi pitää kohtuullisena. Kutakuinkin samoihin lukemiin olen päätynyt omalla 10 vuotta vanhalla, manuaalivaihteisella,  1,6-litraisella ja vain 113-hevosvoimaisella bensa-Avensiksellani.

Siitähän ei pääse mihinkään, että Mazda CX-3 tosiaankin on pieni katumaasturi. Isomman auton tuntua etsivälle se ei tarjoa samanlaista ”lohvakkuutta” kuin vaikkapa uusi Honda HR-V. Mutta vastavuoroisesti loppufiilistä koeajoviikon jälkeen voi pitää napakkana. Urheilullisempaa pikkumaasturia etsivälle nuorekkaalle kuljettajalle tämä on potentiaalinen vaihtoehto.

MAZDA CX-3,  2.0 (150) SKYACTIV-G AWD PREMIUM PLUS AT
Hinta: alk. 32 462,66 €
Moottori: 1998 cm3
Teho: 150 hv
Vääntö: 204 Nm
Tavaratila: 350 l
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,6 s
Huippunopeus: 195 km/h
Yhd. kul: 6,3 l/100 km (valmistajan ilmoittama)
Co2-päästöt: 146 g/km

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta
Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *