Kaasujalka

Koeajo Peugeot 308 GTI – Tunnetta ja sielua

Julkaissut:

|

22.5.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Peugeot 308 GTI – Tunnetta ja sielua

308

Kun Peugeot tiputtaa 270 heppaisen moottorin perheautoon lopputulos ei voi olla muuta kuin sykähdyttävä.

Koeajossa Peugeot 308 GTI. Vielä 10 vuotta sitten 200 hevosvoimaa oli kova luku tässä suositussa kokoluokassa, johon ei yltänyt kuin muutama merkki. Moottoritekniikka kehittyy hurjaa tahtia ja nyt koputellaan monin autojen voimin jo maagista 300 hevosvoiman rajaa. Peugeot 308 GTI jää 30 hevosvoimaa vielä alle tuon, mutta se ei yhtään heikennä tämän arvoa. Pahimmat kilpailijat Seat Leon Cupra, Honda Civic TypeR ja Ford Focus luottavat 2-litraiseen moottorin, kun ranskattaren kuutiotilavuus on vain 1.6. Tähän on tarjolla sekä 250- että 270-heppaiset versiot, mutta Suomeen tuodaan vain tuota tehokkaampaa. Vaihteistona on luonnollisesti aina 6-vaihteinen manuaaliaski.

308peugeot308pepeugeot308Koeajettu auto oli väritetty Peugeot Sportin tukemien tiimien tyyliin kaksiväriseksi, joka herätti huomiota kanssaliikkujissa. Jotkut ihailivat sitä vuolaasti ja toiset kauhistelivat sitä tyyliin; ihan itsekö olet teipannut tuon. Hintaa tuolle värityksellä on 1472 euroa.

Pitkä mies kaipaisi rattiin lisää syvyys säätöä. Kaasujalkakin jää vähän liian koukkuun ja vähä jää ilman tukea. Normaalimittainen saa maukkaan ajoasennon. Toinen mikä sisätiloissa vähän ärsyttää on pienen ratin kehä, joka peittää mittaristoa. Muuten kabiini on kunnossa.

Missä saundit?

Moottorin vaimeat saundit lievä pettymys, sillä leijonan ärhäkämpää murahtelua olisin kaivannut. Nyt äänet eivät juurikaan paljasta mistä autosta on kyse.

Ajettavuus on selkeästi tämän GTI:n paras puoli. GTI on 9 milliä GT:tä matalampi ja kallistuksenvakaajien vääntöjäykkyyttä kasvatettu. Lisäksi pyörien negatiivista Camber-kulmaa on kasvatettu. Alustan vaimennusta ja iskunvaimennusta jäykennetty. Lisäksi niiden kiinnityskohtia vahvistettu merkittävästi.

Etenkin mutkaisilla teillä tämä on kuin kotonaan. Käyttäytyminen oli todella loogista ja eleetöntä. Alustan viritys on todella onnistunut. Se on kyllä jäykkä, mutta ei todellakaan mikään kivireki. Kunnollista kuvaa pidosta ei saanut, sillä nastarenkaat menettivät pidon kuivalla asfaltilla jo kevyessä kiihdytyksessä ja mutkissa alkoi luisumaan.  GTI:ssä on lukollinen Torsen-tasauspyörästö ja se todella tekee tästä maukkaan kääntyjän mutkiin.

Kävimme myös märillä hiekkateillä ajamassa eikä hetkeen tule mieleen yhtä hauskaa siviiliautoa, jolla on tullut soralla kurvailtua.

Moottoriteitä tämä vähän vieroksuu, sillä leveät nastarenkaat aiheuttavat todella kovan metelin.

Meidän koeajo osui ehkä pahimpaan mahdolliseen vuodenaikaan, sillä alla oli nastarenkaat ja tienpinta kuivaa asfalttia. Renkaat alkoivat menettää pitoaan todella nopeasti. Ajonvakautusjärjestelmä piti sutimisen poissa, mutta se piti auton luonteen todella säyseänä. Järjestelmä siis pois päältä ja johan alkoi leijonan tulinen luonne paljastumaan. Ilman ääniä valitettavasti.

Peugeot 308 GTI
Hinta 41935,60€
Iskutilavuus: 1598cm3
Teho: 270hv / 6000 kierr/min
Vääntö:330Nm / 1900-5500 kierr/min
Paino: 1205kg
Tavaratila:420l
Kiihtyvyys 0-100km/h:6.0s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.0l
Koeajon kulutus: 8,3l

Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus

Miinukset
Ajoasento pitkälle miehelle
Moottorin saundit puuttuvat

Jälkimaku
Peugeot 308 GTI on todella hauska ja uskomattoman nopea auto jokapäiväiseen kruisailuun. Älä anna suhteellisen vaimean ulkonäön hämätä, sillä 308 GTI on varmasti luokkansa yksi nopeimmista autoista.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta
Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *