Kaasujalka

Koeajo käytetty Toyota Rav4 2.0 – Järeän muovista kyytiä

Julkaissut:

|

20.5.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Toyota Rav4 2.0 – Järeän muovista kyytiä
Koeajettu RAV4 edustaa malliston toista sukupolvea, jota valmistettiin vuosina 2001-2005.

Koeajettu RAV4 edustaa malliston toista sukupolvea, jota valmistettiin vuosina 2001-2005.

Toisen polven Toyota RAV4, koeajoimme vuosimallin 2005 bensiinimoottorisen version. Se tarjoaa muovisemman makuista ja järeämpää kyytiä.

Koeajossa käytetty Toyota Rav4 2.0. Kaikissa toisen sukupolven RAV4:ssä oli vakiovarusteena 16″ vanteet, lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautusjärjestelmä, ilmastointi, korkeussäätö kuljettajan penkissä, vakionopeudensäädin, 6-kaiuttiminen CD-stereo-järjestelmä, sähkölasit, sähköpeilit ja penkinlämmittimet.

Kun toisen polven Toyota RAV4 tuli markkinoille, sitä kiiteltiin kevytkulkuisuudesta ja ketteryydestä. Lyhyemmän akselivälin ja korin ansioista se oli kilpailijoita näppärämpi kaupunkiauto.

Kevyeltä sen ohjaus tuntuu tänäkin päivänä. Myös hyvä näkyvyys ja hallintalaitteiden selkeys lisäävät ajon helppoutta. Juvanmalmin sivuteiden kiharoissa ja lyhyellä kuoppatieosuudellakin se oli kotonaan, napakan jousituksen ansioista mukulakivet eivät munaskuita ravistelleet.

Jyristää melkoisesti

rav4toyotarav4Sivutuulelle se oli kehä III:n nopeuksissa selvästi herkempi kuin uusi Toyota RAV4: tässä suhteessa se tosin hävisi jo aikanaan pitempiakselisille kilpailijoilleen, kuten Honda CR-V ja Nissan X-Trail. Melutaso oli yli 10 vuotta vanhaksi autoksi kohtuullinen, varsinkin taajama-ajossa. Sen sijaan lähemmäs moottoritienopeuksia kiihdyttäessä huomasi, että tässä suhteessa vanha RAV4 on jo ohittanut ”parasta ennen” päiväyksen: talvirenkaat sulalla asfaltilla jyristivät melkoisesti.

Mutta vanhassakin Toyota RAV4 :ssä istutaan korkealla, ja sehän kai on se Etelä-Suomen kaupunkilaisen tärkein kriteeri ylipäätään maasturin ostolle. Sisustus on muiden 2000-luvun puolivälin japanilaisautojen tapaan muovinen.

Vaan eipähän käytettyä Toyotaa osteta muutenkaan juuri koskaan ”design” edellä. Koeajoautolla oli matkamittarissa vuosiin nähden melko vähän kilometrejä, vain 141 000. Auto vaikutti oikein ehjältä ja sisältä ikäänsä nähden siistiltä. Tosin, ei sitä nyt sentään täysin oltu pidetty ”kuin kukkaa kämmenellä”.

Edellinen huolto on tehty 129 000 kilometrin kohdalla. Eli kun huoltokirja on täyttynyt esimerkillisesti, ei epäilystäkään, etteikö tälläkin RAV4:llä ole vielä paljon huolettomia kilometrejä edessä.

Toyota RAV4 2.0 VVT-I 4WD
vm. 2005
Moottori: 1998 cm3
Mittarilukema: 143 000 km
Teho: 150 hv
Vääntö: 192 Nm
Yhdistetty kulutus: 8,8 l/100 km
Co2: 211 g/km
Huippunopeus: 185 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 10.6 s
Hinta: 13 999 €
Myyjä: Autosilta Jagro Oy, Espoo

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *