Kaasujalka

Koeajo käytetty Kia Cee´d – Säntillisen ihmisen perusauto

Julkaissut:

|

14.4.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Kia Cee´d – Säntillisen ihmisen perusauto

kia_ceed

Kia Cee´d on vaivaton ja harmitonkin auto, johon kotiutuu hyvin. Vuonna 2012 siitä tuli hyvännäköinenkin: edeltäjä jää designinsa puolesta selvästi jälkeen. Miten on ominaisuuksien laita?

Erityisen paljon Kia Cee’din malliuudistuksessa säväytti vuonna 2012 ulkonäkö: sen jälkeen Kia Cee´d varsinkin farmarina on peitonnut monet arvokkaampina brändeinä pidetyt japanilaiskilpailijatkin.

kiaceedRehellisesti sanottuna esimerkiksi suunnilleen samoihin aikoihin uudistuneen, Cee’diä imagollisesti arvostetumman Toyota Auriksen designissä oli nähtävissä enemmän yliyrittämistä.

Siinä missä Auris esimerkiksi perävalojen muotoilussa yritti liikaa kikkailla, oli Kia Cee´d selvästi hillitympi ja kestää luultavasti paremmin aikaa.

Voimakkaasti kallistettu tuulilasi yhdessä taaksepäin nousevan ikkunalinjan kanssa korostaa trendikästä kiilamaisuutta, Hyvännäköisen ilmeen luo keulan Tiger Nose” -etusäleikkö, jonka mustaa kennokuviointia rajaa kromikehys. Kyljissä on rohkeat painanteet ja ne piristävät vain lisää laajoja peltipintoja.

Saksalaisia äänekkäämpi

Mutta edelleen olisi liioiteltua kehua uudempaakaan Kia Ceed’iä varsinaisesti ”ajajan autoksi” kuten vaikkapa Golfia tai vieläkin hinnakkaampaa pikku-Bemaria. Talvirenkailla se on jonkin verran saksalaisia kilpailijoita äänekkäämpi.

Sanotaan nyt niin, että tämä uudempi Kia Cee’d on ajettavuudeltaan oiva perusauto. Ja kasin arvoinen suoritus riittää suurimmalle osalle suomalaisista.

Ja vaikka renkaat alkaisivatkin rohista moottoritienopeuksissa, niin täytyy olla jo jonkun sortin fiilistelijä, että se alkaa oikeasti häiritä. kojelauta hallintalaitteineen ja mittareineen on tyylikäs, selkeä ja helppo käyttää.

kiacee`dkia cee´dLujaa tekoa

Olen huomannut, että aika usein Kia Cee’d -farmarilla ajelee ehkä keskivertoa hieman vähemmän tienaava perusduunari, joka elää säntillistä elämää ja on hoitanut raha-asiansakin hyvin niillä rahkeilla, jotka on käytettävissä ollut.

Usein tämä Kia-mies, ja aika usein nimenomaan mies, on mukana erilaisissa urheilutouhuissa, toimii esimerkiksi jonkun joukkuelajin juniorivalmentajana. Hänelle riittää, kun on tilaa lätkäkassille tai junnujen futisjoukkueen juomapulloille. Auto menee valtateillä normaaleissa nopeuksissa vakaasti ja ohjaus on hyvä mutkateilläkin. Silloin on perusperheellisen tarpeet tyydytetty.

Ja kun sisäleveys on kokoluokan suurimpia, kulkee mukana helposti oman vesselin lisäksi tämän joukkuekaveri ja jompikumpi hänen vanhemmistaankin. Vaikka nimi on Sportswagon, niin urheilulliseksi Ceed’iä 1.4-litraisella bensamoottorilla ei voi kuitenkaan kehua.

Koeajetun auton mittarilukema oli jo 80 000 kilometriä, kahdessa vuodessa se on paljon. Mutta mitään kitinöitä, natinoita tai resonointeja ei autosta kuulunut: se kertonee Kian laadukkuudesta. Ja jos on kilometrejä jo kohtuullisesti ikään nähden se näkyy myös hinnassa:14 900 euroa tilavasta ja hyvännäköisestä farmarista on kohtuullinen pyyntö.

Tavallaan Kia Cee`din eurooppalainen vaikutelma osittain ihan loogista: valmistetaanhan sitä eurooppalaisille käyttäjille Slovakian Zilinassa.

Kia Cee´d 1,4 ISG LX SW EcoDynamics, vm. 2013

Mittarilukema: 80 000 km
Hinta: 14 900 €
Moottori: 1396 cm3
Teho: 73 kW / 99 hv
Co2-päästöt: 136 g/km
Yhdistetty kulutus: 5.8 l /100 km
Huippunopeus: 180km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 13.5 s
Vääntö: 137 Nm
Co2: 136 g /km
Myyjä: Autotalo 2002, Tuusula

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *