Kaasujalka

Koeajo käytetty Kia Ceed SW – Oiva, mutta vähän tyylitön

Julkaissut:

|

5.4.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Kia Ceed SW – Oiva, mutta vähän tyylitön
Vanhempi Kia on edestäpäin katsottuna neutraali…

Vanhempi Kia on edestäpäin katsottuna neutraali…

Moitteettomassa kunnossa oli myös iäkkäämpi ja korimalliltaan vanhempi, mutta jopa vähemmän ajettu Kia Ceed Sw Ja huoltokirja siinäkin oli kohdallaan.

Koeajossa käytetty Kia Ceed SW. Tämän vuosimallin 2010 yksilö edustaa vuonna 2007 markkinoille tullutta ensimmäisen polven versiota. Juuri vuonna 2010 Ceed oli saanut pienen faceliftin: peräpäästä auto oli entisenlainen, mutta etusäleikön uusi muoto oli jo varovaisen pieni askel kohti nykyistä designiä.

... ja takaapäin katsottuna muotoilultaan hieman raskas.

… ja takaapäin katsottuna muotoilultaan hieman raskas.

Sisältäkin autoa oli muokattu mittaristoa ja hallintalaitteiden sijoittelua myöten aiempaa enemmän eurooppalaiseen makuun. Tosin, tänä päivänä senkin designia voi jo arvostella hieman karuksi.

Voimaa ja sitkeyttä riittää arkiajoon, mutta muuten tämä 1.6-litrainen bensamoottori lähinnä tuntuu ajavan asiansa, erityisempiä väristyksiä suuntaan tai toiseen se aiheuta. ’

Ajossa iäkkäämpikään Kia Ceed SW ei ole melutasoltaan häiritsevä, mutta korvin kuultavasti uudempaa ”rouheampi”.

Tämän farmarimallin muotoilun voisi tiivistää kahteen seikkaan: edestä mitäänsanomaton, takaa raskas ja kömpelökin.

Hyvin huollettu

Mutta pitkälti siihen ne moitteet jäävätkin, jos suhteutetaan koeajetun auton matkamittarilukema, viimeisen päälle suoritetut huollot ja siisteys kohtuulliseen hintapyyntöön. 1.6-litraisen bensiinimoottorin kanssa pääsee nopeasti sinuiksi.

Koeajetun auton 1,6-litrainen 124-hevosvoimainen bensiinimoottori on hyvä peruskone: riittävä alavääntö tekee etenemisestä jouhevaa ja kun polkee kierroksia, se reagoi myös ripeästi.

Maantiellä tämä vanhempi Ceed ei kuitenkaan ole yhtä kotonaan kuin uudempi: ohjaus on selvästi tunnottomampi. Rengasmeluakin on uudempaa mallia enemmän.

Kojelaudan design on vanhemmassa Kiassa jo selvästi ohittanut ”parasta ennen” –päiväyksen. Mutta valttina silläkin on selkeys ja toimivuus.

Kojelaudan design on vanhemmassa Kiassa jo selvästi ohittanut ”parasta ennen” –päiväyksen. Mutta valttina silläkin on selkeys ja toimivuus.

Laatu on kuitenkin kohdallaan: ylimääräiset kitinät, natinat ja resonoinnit loistavat poissaolollaan, vaikka uutenakin edullisen auton mittarilukema oli jo 78 000 kilometriä ja ikää oli viisi vuotta.

Uudemmasta, vuosimallin 2013 Cee’d farmarista pyydettiin 2500 euroa enemmän kuin tästä vuosimallin 2010 mallista.  Kyllä minä olisin jo pelkän tyylikkyyden takia valmis sen verran enemmän uuteen malliin.

Mutta jos taloustilanne on kireämpi ja 2500 euroa oikeasti iso raha, niin hyvän ja luotettavan perusfarmarin saa vanhemmastakin Kia Ceed’istä.

Vaakakupissa iäkkäämmän Ceed’in hyväksi tietysti painaa 24 hevosvoimaa tehokkaampi ja myös väännöltään parempi moottori.

Kia CEED SW 1,6 ISG Active EcoDynamics, vm. 2010
Mittarilukema: 78 000 km
Hinta: 12400 €
Moottori: 1591 cm3
Teho: 124 hv
Vääntö: 154 Nm
Päästöt: 142 g/km
Yhdistetty kulutus: 6.0  l /100 km
Huippunopeus: 192 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.8 s
Myyjä: Delta Auto Konala, Helsinki

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *