Kaasujalka

Koeajo Mitsubishi ASX – Intohimoton, mutta tasapainoinen perheauto

Julkaissut:

|

21.2.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mitsubishi ASX – Intohimoton, mutta tasapainoinen perheauto
Takakulmasta katsottuna Mitsun ASX:ssä voi löyhästi nähdä piirteitä Audin pienemmästä Q3-katumaasturista.

Takakulmasta katsottuna Mitsun ASX:ssä voi löyhästi nähdä piirteitä Audin pienemmästä Q3-katumaasturista.

Mitsubishi ASX on C-segmentin katumaasturi, joka ei 1.6-litraisella diesemoottorilla ja pelkällä etuvedolla ehkä ole markkinoiden seksikkäin vaihtoehto, mutta taatusti hintansa väärti.

Periaatteessa Mitsubishi ASX :ssä on peruskeskiluokan crossoveriksi palikat ihan kohdallaan. Vaikka se on virtaviivaisesti ja aerodynaamisesti muotoiltu, siinä istutaan yllättävän korkealla ja siksi tielle näkee paremmin ja ajaminen on samalla turvallisempaa.

Ja korkealla istuminen tekee myös ajamisesta pidemmillä matkoilla paitsi turvallista, myös mukavampaa.

Aiempi 1,8-litrainen diesel on nyt kaksi desiä pienempi. Takapenkkiläisillä riittää tilaa hyvin niin jaloille kuin pään yläpuolellakin. Perhe- ja harrastuskäytössä helposti avattava iso takaluukku on tervetullut, varsikin kun lastauskorkeus on kuitenkin riittävän matalalla.

asxTaittuva takaistuimen selkänoja voidaan taittaa joko suureksi tavaratilan jatkeeksi tai pienemmäksi jakajaksi. Tällöin taakse jää tilaa myös matkustajille.

Konservatiiviselle

Kojelauta on konservatiivisesti mustaa kiiltävää muovia, se on tuttua monesta muustakin japanilaisautosta. Fiilis ei ehkä ole kovin moderni, mutta toisaalta Mitsun perinteiset katkaisimet ja mittarit tekevät kotiutumisen helpoksi. Varsinkin ranskalaisissa autoissa menee tällaiselta tumpulalta hienouksia opiskellessa monesti sormi suuhun.

Muistan muuten jonkun lehtijutun, jossa varsin originelli parfyrmööri Maz Perttula haisteli juuri ASX:n tuksuja. Arvio oli, että ”kyllä täällä sellainen muovinen ja vähän fenolinen tuoksu on”.

Mitsubishin ASX:n nelivetoversio on tietääkseni markkinoiden edullisimpia katumaastureita, jos ei peräti edullisin. Mutta tämä auto oli etuvetoinen ja niin sanotusti sellaisenakin ihan ”soiva peli”.

Diesel runksuttaa vakuuttavasti, vähän karkeastikin. 114-hevosvoimainen ja 1,6-litrainen moottori kiihdyttää auton nollasta sataseen 11,2 sekunnissa ja huippunopeus on 182 kilometriä tunnissa. 270 Nm:n vääntö tekee kyydistä 6-pykäläisellä manuaalilaatikolla ihan jouhevaa.

Ei herätä kateutta

Karkeilla tienpinnoilla rengasmelu alkaa pikkuisen häiritä, muuten auto etenee korkeudesta huolimatta moottoritielläkin vakaasti ja tuulensuhinat pysyvät poissa. Moottorikin käy vähän karkeasti, mutta ei kuitenkaan häiritsevästi.

Halvemman Invite-varustetason dieselin saa 25 900, koeajetun Intensen lähtöhinta on 29 900 euroa. Jo ASX:n ihan kaikkein vaatimattomimman, Inform-tason varustetaso on kelvollinen, sisältäen mm. aktiivinen ajovakauden hallintajärjestelmän(ESC), mäkilähtöavustimen (HSA), rengaspaineen valvontajärjestelmä ja ajotietokoneen värillinen multi-information LCD-näyttö

Kateellisia naapureita ei ASX:llä ajavan tarvitse pelätä. Tosin, ei sitä tarvitse hävetäkään. Se on perushyvä ja vähän vanhahtava auto, joka ei oikein intohimoja herätä. Siinä on paljon muunneltavaa tilaa ja se on melko taloudellinen. Jämäkäksikin sitä voi kutsua.

Mitsubishi ASX 1.6 Di-D AS&G Intense 6MT
Kokonaishinta 29 900 €
Moottori: 1560 cm3
Käyttövoima: diesel (turbo)
Teho: 114 hv
Vääntö: 270 Nm
Vaihteet: 6-lovinen manuaali
Huippunopeus: 182 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,2 s
Yhdistetty kulutus: 4,6 l/100 km
Co2: 119 g/km
Tavaratila  419 – 1219 l (selkänojat taitettuna)

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Toyota CH-R – Nuorekkaampi vaihtoehto Corollalle
Koeajo Kia Sportage 1,6 T-GDI Plug-in – Entistä enemmän vastinetta rahalle
Koeajovideolla uusi upea Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *