Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Golf Variant R – Salainen ase

Julkaissut:

|

17.2.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Golf Variant R – Salainen ase

volkswagen Golf r

Tämä farmari-Golf kulkee aivan uskomattoman kovaa ja tuntuu pilkkaavan fysiikan lakeja.

Koeajossa Volkswagen Golf Variant R. Viime syksynä tuli koeajettua peräti kolme erilaista farmari-Golfia ja se olikin meidän tietynlainen ennätys. Nämä kaikki kolme olivat erittäin hienoja ja onnistuneita tuotteita, mutta kyllä tämä viimeinen räjäytti pankin.

Ulkoisesti tämä R näyttää lähes miltä tahansa Variant Golfilta. Tarkkasilmäisimpien huomio kiinnittyy merkittävästi matalampaan alustaan ja 19-tuumaisiin vanteisiin. Takana on neljä pakoputken
päätä. Perus-Golfiin verrattuna tämä on 20 mm matalampi ja alusta merkittävästi paljon tiukempi. Isommat jarrut takaavat myös hyvän pysähtymisen. Nyt on kyse likipitäen kilpa-auton
ominaisuuksista verhoituna perhemalliin.

Volkswagen esitteli tämän R-mallin 3- ja 5-oviset mallit jo parisen vuotta sitten, mutta Suomen tuontiohjelmaan R tuli vasta nyt. Korimallina on Suomessa vain tämä Variant.

volkswagen Golf r 3Huippuhauska ajaa

Golf R on aina nelivetoinen ja varustettu DSG-vaihteistolla. Ratissa on myös nämä läpsykät, joista voi vaihteita vaihtaa ylös ja alaspäin, mutta nopeassa ajossa ne ovat todella epäkäytännölliset. Vaihdekepistä vaihteita voi myös vaihtaa manuaalisesti, mutta tässäkin kepin liikerata on väärinpäin. Loogisempaa olisi vaihtaa suuremmalle vaihteelle vetämällä taaksepäin ja pienemmälle työntämällä eteenpäin. Manuaalivaihteistoa ei ole edes saatavana. Tähän on saatavana lisähintaan säädettävä alustakin, mutta sen tarpeellisuus ei mielestämme ole tärkeä.

Golf R on todella maukas auto ajaa niin arkena rauhallisesti kuin vauhdikkaammin mutkateillä. Eikä tämän ominaisuudet kavahda rata-ajoa. Päinvastoin. Vaikka emme radalla käyneetkään niin R:n kykyjä radalla ei voi hetkeäkään epäillä. Tässä auttavat volkswagen Golf r 2volkswagen Golf r 1tasauspyörästön lukot etu- ja taka-akselilla. Ärrä ei hevin puske. Voima siirtyy myös joustavasti akselien välillä. Tarvittaessa
lähes kaikki veto saadaan myös takapyörille.

Ohjaus on nopea sillä, ratti kiertyy 2,1 kierrosta laidasta laitaan.

Pitoa, pitoa, pitoa

Kiihdytyksissä kuuluu todella makeaa kurnutusta ja vaihteiden vaihtokohdassa pakoputkissa pärähtää miehekkäästi. Nopeusmittaria kannattaa seurata tarkkaan, sillä tuttu nollasta sataseen
tempaistaan viidessä sekunnissa, eikä sen saavuttamiseksi tarvita kummoisia temppuja. Pitää vaan lapun lattiassa. Renkaat eivät nimittäin sudi lainkaan. Suureksi harmiksi talvi odotteli
tuloaan emmekä päässeet tällä kurvailemaan lumisissa olosuhteissa, sillä´”ärrä” on varmasti tajuttoman hauska auto vetää pienessä latikaisessa. Tosin en huomannut katsoa, että onko ajonvakautusjärjestelmä mahdollista kytkeä kokonaan pois käytöstä. Toivottavasti on, sillä muuten talven ilot on pilattu.

Koeajon kulutus jäi yllättävän alhaiseksi ottaen huomioon auton tehot ja nelivedon. Vaikka lukema jäikin yli litran valmistajan ilmoittamasta kulutuksesta tämä ei meidän arkiajossa kuluta juurikaan enempää kuin reilut sataheppaiset pikkuturbotkaan.

Volkswagen Golf Variant R
Hinta alk .: 57 714€
Koeajoauton hinta: 59 412.86 €
Moottori: 2-litrainen
turboahdettu bensamoottori
Isk utilavuus: 1984 cm3
Vaihteisto: 6-vaihteinen DSGautom.
Teho: 300hv / 5500-6200 kierr/min
Vääntö: 380Nm / 1800-5500
kierr/min
Tavaratila: 605 l
Paino: 1574 kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5,1 s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus valm.ilm: 7,0 l
Koeajon kulutus: 8,4 l

Plussat
Ajo-ominaisuudet
Suorituskyky
Monikäyttöisyys

Miinukset
Hinta
Ei vetokoukkua

Jälkimaku
Nämä tehokkaat “tavalliset” perhesportit kehittyy vuosi vuodelta ja tämä 300 hevosvoimainen Golf ei jätä vaativaakaan perheen isää kylmäksi.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *