Kaasujalka

Koeajo Peugeot 2008 – 3 sylinteriä liikuttaa kevyesti

Julkaissut:

|

6.2.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Peugeot 2008 – 3 sylinteriä liikuttaa kevyesti
Peugeot uskaltaa rohkealla muotoilullaan olla edelleen ranskalaisille perinteille uskollinen. 2008 on tyylikäs pieni crossover.

Peugeot uskaltaa rohkealla muotoilullaan olla edelleen ranskalaisille perinteille uskollinen. 2008 on tyylikäs pieni crossover.

Peugeot vei ihmemoottoriksikin kehutun 3-sylinterisen ja 1,2-litraisen turbonsa myös pieneen 2008-crossoveriin.

Koeajossa Peugeot 2008. Kaupunkikäytössä pieni turbomoottori tekee siitä kevyesti ajettavan ja taloudellisen perheauton.

Kun Peugeot toi tämän 1,2-litraisen ja 3-sylinterisen bensaturbon 308-malliin keväällä 2014, oli vastaanotto jokseenkin varauksettoman ihastunut. Puhuttiin suorastaan ihmemoottorista.

Pieneksi crossoveriksi 2008 tarjoaa yllättävänkin muhkeita, lähes ”rubensilaisia” muotoja.

Pieneksi crossoveriksi 2008 tarjoaa yllättävänkin muhkeita, lähes ”rubensilaisia” muotoja.

Vertailun vuoksi 308 SW

Tosin vähän mietityttää, minkälaisia asiakkaita Peugeot tällä 2008 PureTech 110 Visionilla yrittää houkutella. Farmarimallisessa ja isommassa Peugeot 308 SW Acces PureTech 110:ssä on sama moottori. 308 SW:n hinta farmarina on halvimmillaan 21 535 euroa. Tämän 2008-crossoverin hinta taas on himpun kalliimpi, 22 992 euroa.

Toki halvimman 308 SW:n varustetaso on vaatimattompi Acces, koeajoauton Vision-varustetasoon kuuluu paljon hienouksia, jotka puuttuvat Acces-varustetasosta. Ja nykynuorisohan arvostaa ihan eri tavalla ”härpäkkeitä” kuin oma sukupolveni. Kun itse aikoinaan nautin autoetua, valitsin mieluummin isomman karvalakkimallin kuin samanhintaisen täyteen ”heeppeleitä” ahdetun pienemmän mallin.

Pakko vähän vertailla 308 SW:tä ja 2008:aa lukujen valossa, vaikka ne ovat ainakin hengeltään ihan erityyppisiä autoja.

3-pyttyinen ja 1,2-litrainen bensaturbo antaa molempiin tehoa 110 hevosvoimaa ja väännöksi näin pienekseen moottoriin suhteutettuna hienosti 205 Newtonia. Suorituskyvyltään 2008 pesee 308 SW Puretech 110:n, onhan se kokonaispainoltaan 1653 kiloa, kun taas 308 SW painaa 1825 kiloa.

Pikkuturbo kiihdyttää2008:n maahantuojan informaatiopaketin mukaan nollasta sataseen 9,9 sekunnissa. 308 SW samalla moottorilla kiihtyy samaan vauhtiin 11,6 sekunnissa. Huippunopeus molemmissa on kutakuinkin sama, 2008:lla 188 km/h ja 308 SW:llä 189 km/h.

Ainakin persoonallinen

Valinnanhan ratkaisee tietysti jossain määrin käyttötarkoitus ja trendit. Eräs nuoremman polven perheenäiti totesi 2008:n nähdessään, että ottaisi mieluummin sen, kuin jonkun ”tylsän farkun”. Itse olen vanhan liiton miehiä, ja valitsisin ehkä 308 SW:n.

2008:n pituus on 4159 mm, korkeus 1556 mm ja leveys 1739 mm, pääntilaa on edessä 898 mm ja takana 876 mm. Auton kokonaispaino on 1653 kg. Tavaratila venyy penkkejä muunnellen 350 litrasta lähes 1200 litraan.

308:n pituus on 4585 mm, korkeus 1472 mm ja leveys 1804 mm, pääntilaa on edessä 907 mm ja takana 885 mm. Tavaratilan koko on 660 litraa, selkänojat taitettuna 1775 litraa. Kokonaispaino on 1825 kiloa.

Lyhyesti sanottuna siis 2008 on lyhyempi, kapeampi, korkeampi, keveympi ja tavaratiloiltaan niukempi.

2008 pohjautuu Peugeotin pienempään 208-malliin ja esimerkiksi akseliväli on sama. Pituutta on kuitenkin 20 cm ja korkeutta 10 cm enemmän.

Sisätiloiltaan 2008 vastaa aikaisempaa 207:n farmarimallia. Neljälle hengelle sisätilat ovat suunnilleen Golf-luokan autoja vastaavat, mutta leveyttä puolestaan on tuntuvasti vähemmän.

Varsinkin nuorempi väki haluaa nyt korkeampaa istuinta ja maavaraa, mutta ei välttämättä kaipaa nelivetoa. Sellaiseen tarpeeseen pieneksi crossoveriksi luokiteltava 2008 iskee.

Keskikonsolia hallitseva 7-tuuman multimedianäyttö on kuljettajaa lähellä, joten sitä ei tarvitse erikseen kurotella.

Keskikonsolia hallitseva 7-tuuman multimedianäyttö on kuljettajaa lähellä, joten sitä ei tarvitse erikseen kurotella.

Kevyt ajaa

Ensituntumalla se on kiva ja kevyt ajaa. Tosin, jotenkin manuaalilaatikon vaihdekeppi tuntui yllättävän veltolta ja olisin myös kaivannut kuudetta pykälää, vaikka matka-ajossakin 3-pyttyinen 2008 etenee ihan mukavasti.

Pitemmän matkan ajossa puhtia tuntuu riittävän, onhan tämä kuitenkin kevyt auto. Ajaminen 2008:lla on yllätyksetöntä ja aika mukavaakin.

Mutta en kyllä jostain syystä ihan varauksetta näihin pöriseviin 3-pyttyisiin sittenkään ole kotiutunut. Eikä tämä koske pelkästään 2008:aa. Arkiajosta pääosa tapahtuu kaupungissa ja tuntui, että liikkeelle liikennevaloista lähtiessä kaasun ja moottorin välissä oli venyvää kuminauhaa.

Oman fiilikseni perusteella tuo 9,9 sekuntia vaikuttaa ainakin perstuntumalla pikkuisen epärealistiselta silloinkin, kun kuljettaja on yksin. Ja minä painan nykyään enää 81 kiloa.

Hallintalaitteet ovat hyvin käden ulottuvilla.

Hallintalaitteet ovat hyvin käden ulottuvilla.

Meluton kokoluokassaan

Meluttomampihan 2008 on selvästi kuin pikkuautot keskimäärin. Liikkeelle lähtiessä hallitseva ääni on 3-pyttyisen mopoautomainen pörinä, mutta myöhemmin hallitsevammiksi nousevat rengasäänet ja tuulisella säällä myös suhinat. Häiritseviksi ne eivät nouse, mutta tässä suhteessa 2008 häviää ainakin omissa muistikuvissani yli vuosi sitten koeajamalleni 308:lle.

Muunneltavat tilat ovat tietysti yksi 2008:n valtti. Tavaratila muuntuu useita eri vaihtoehtoja kokeillen 350 litrasta enimmillään lähes 1200 litraan.

2008 jätti jossain määrin ristiriitaisen vaikutelman. Se on kiva ja kevyt ajaa, äänettömämpikin kuin pikkuautot yleensä.

Mutta ennen kuin ostaisin tämän, koeajaisin varmuuden vuoksi 100-hevosvoimaisen dieselin, joka maksaa vajaat 400 euroa enemmän. Nämä ovat psyyken juttuja. 3-pyttyisellä bensalla tulee sotkettua kaasua automaattisesti lian kärsimättömästi.  Kun tietää, että alla on diesel, asennoituu jo valmiiksi siihen, että nyt lähdetään vähän verkkaisemmin.

Tosin, edullisimman dieselin Active-varustetasosta puuttuu mm. koeajoautossa ollut pysäköintitutka taakse ja panoraama-lasikatto. Turvallisuus on huippuluokkaa, vakiona on kuusi turvatyynyä.

Peugeot 2008 Vision PureTech 110
Hinta: 21 992 €
Moottori: 1199 cm3
Teho: 110 hv
Vääntö: 205 Nm
Huippunopeus: 188 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,9 s
Co2:  108 g/km
Yhdistetty kulutus: 4,7 l/100 km
Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta
Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *