Kaasujalka

Koeajo Mazda 2 – ja kilpailu vain kovenee

Julkaissut:

|

31.1.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mazda 2 – ja kilpailu vain kovenee
Uuden Mazda2:n KODO-muotoilu on säväyttävä. Ajovalot muistuttavat kissapedon silmiä,

Uuden Mazda2:n KODO-muotoilu on säväyttävä. Ajovalot muistuttavat kissapedon silmiä,

Uudistunut Mazda 2 tekee pikkuautoluokan kilpailun jälleen kovemmaksi. Hyvännäköinen ja hauska ajettava kelpaa enempäänkin kuin perheen rouvasväen torikassiksi.

Koeajossa Mazda 2. Kyllästymiseen asti tässä on jo saanut toistella, kuinka nimenomaan tämä B-segmentti eli pikkuautojen kokoluokka on ottanut kehityksessä suhteellisesti suurimman harppauksen eteenpäin. Jo aiemmin on tullut ällisteltyä Hyundai i20:n, Volkswagen Polon ja jopa vieläkin piskuisemman Hyundai i10:n mainiota kyytiä.

Itse en ole ajanut uuden polven Opel Corsaa ja Skoda Fabiaa, mutta kehuja olen kuullut niistäkin.

Kun ennen tämän kokoluokan autoissa tosiaan riitti, kun ne ajavat asiansa kaupunkiliikenteessä perheen kakkosautoina tai rouvan torikassina, niin tämä Mazda 2:kin pistää monta kertaa miettimään, kannattaako pääasiassa kehä III:n sisäpuolella liikennöivän järjellä ajatellen ostaa isompaa autoa.

Premium Plus- ja Luxury Plus malleista vakiona löytyvä MZD Connect on edistykselliNen BluetoothTM -tieto/viihdejärjestelmä. Sen avulla voi yhdistää älypuhelimen osaksi autoa; yhteystiedot, tekstiviestit, aplikaatiot ja jopa sähköpostit tuodaan osaksi auton tietoviihdejärjestelmää.

Premium Plus- ja Luxury Plus malleista vakiona löytyvä MZD Connect on edistykselliNen BluetoothTM -tieto/viihdejärjestelmä. Sen avulla voi yhdistää älypuhelimen osaksi autoa; yhteystiedot, tekstiviestit, aplikaatiot ja jopa sähköpostit tuodaan osaksi auton tietoviihdejärjestelmää.

Ketterä, mutta jämäkkä

Ennen oli turha hakea pikkuautosta kohtuullista äänettömyyttä ja mainiota ajettavuutta. Mazda2  Skuactiv-G-Premiumplusred 1.5-litraisella bensamoottorilla on paitsi jämäkkä, myös ketterä ja vaivaton. Kaupungissa sitä on riemukasta pyöritellä pienen kääntösäteen takia, ohjaus on mainio mutkissakin.

Moottoritiellä rengasmelu sitten kasvaakin sen verran, ettei ihan ensimmäiseksi haluaisi losotella yhtäsoittoa tuhatta kilometriä Vantaalta Levin hiihtokeskukseen. Mutta edelleen, jos pidemmätkin ajot rajoittuvat 100 kilometrin säteelle tyyliä Helsinki-Hämeenlinna, niin kyllä Mazda 2:lla pärjää vaativampikin kuski.

Mazda pitää sitkeästi kiinni vapaasti hengittävistä bensamoottoreista. Koeajoauton 90-hevosvoimainen moottori lienee menekkivaihtoehto, mutta alapuolelta löytyy 75-hevosvoimainen ja yläpuolelta 115-hevosvoimainen moottori.

Luulisi, että suuri iskutilavuus, 1496 cm3, vaatisi veronsa bensan kulutuksessa, mutta uskoisin, että uudella pikku-Mazdalla tarkempi kuski pääsee yllättävän helposti alle viiden litran sadalla kilometrillä.

Johtuen omasta runsaasta kaupunkiajostani ja toisinaan raskaammasta tennaristani en niihin lukuihin kuitenkaan ihan päässyt, vaan laskelmani mukaan menovettä kului noin 6.5 litraa satasella.

Vaatii ”kenkää”

Tasaisessa maantieajossa Mazda2 kulkee matalilla kierroksilla, mutta kunnolla puhtia löytyy vasta raskaasti korkeammilla kierroksilla ”luukuttamalla”.

Vaikka ohjaustehostin on täysin sähköinen, se tarjoaa hyvän tuntuman. Esimerkiksi keväällä ajamassani uudessa Hyundai i20:ssa, niin mainio auto kuin se hintaisekseen muuten onkin, oli ohjaus paljon tunnuttomampi.

Mukavakin uusi Mazda2 on, sisämelu pysyy varsinkin sileällä asvaltilla siedettävänä kovemmassakin nopeudessa.

Ja kuvan 5-pykäläinen manuaalilaatikkokin loksahtelee täsmällisesti ja kepin liikkeet ovat lyhyet, on ajaminen sporttista, eikä häviä esimerkiksi vastaavan kokoluokan Volkswagen Pololle, jota moni pitää B-segmentin mittarina vähän kaikelle.

Koeajoautossa oli Red-vaihtoehdon sisustus, toki valita voi myös tavanomaisen. Mutta meillä varsinkin rouva ihastui pirteään punaiseen, varsinkin punakehyksiset tuuletusaukot saivat kiitosta. Koeajoautosta tarjosi 19 072 euron hintaan sellaisia turvallisuusvarusteita kaistavahdin ja seitsentuumaisen näytönkin, valikot on myös käännetty suomeksi ja lisävarusteinen navigaattorikin vie perille kotimaisin äänikomennoin.

Mazda 2Hyvännäköinen

Korimalleja uudistunut Mazda2 tarjoaa vain yhden: viisiovisen pystyperän. Mutta eiköhän se riitä. Tämä hatchback on nimittäin muodoiltaan erittäin kivannäköinen ja näyttävä. Etupäästä tunnistettava Kodo-muotoilu yhdistettynä pystyyn takapäähän tekee autosta suuremman näköisen kuin esimerkiksi Toyota Yaris.

Kodohan tarkoittaa vapaasti käännettynä ”liikkeen sielua”, ja pikku-Mazda tuokin mieleen jonkin vapaasti luonnossa saalistavan pienemmän kissaeläimen, vaikkapa ilveksen. Mazdahan kuulemma on hakenut tämän innoittajansa luonnosta.

SKYACTIV-alustan myötä urheilullinen ajettavuus on pystytty säilyttämään mutta mukaan on tuotu kaivattua hienostuneisuutta, vakautta ja mukavuutta.

Edessä kuskilla on aika hyvät oltavat, penkit antavat hyvän sivuttaistuen. Mutta sehän on selvä, että kun kysymyksessä on kuitenkin pikkuauto, ei takapenkkiläisille jää kovin hulppeasti jalkatilaa.
Kaikkiaan uutta pikku-Mazdaa voi pitää nuorekkaana kaupunkiautona, jolla on  kaikki ainekset hitiksi.

Mazda 2 1.5 (90) SKYACTIV-G Premium Plus Red 5 MT 5d
Moot­to­ri: 1 496 cm³
Te­ho 90 hv/6 000 r/min
Vään­tö 148 Nm/4 000 r/min.
Ta­va­ra­ti­la: 280 lit­raa
Suorituskyky: kiih­ty­vyys: 0–100 km/h 12,0 se­k
Huip­pu­no­peus 183 km/h.
Yhdistetty kulutus 4,8 lit­raa/100 km
Co2: 105 g/km
Hinta: 19 072 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta
Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *