Kaasujalka

Koeajo Jaguar XE – Paluu suosikkiluokkaan

Julkaissut:

|

28.1.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Jaguar XE – Paluu suosikkiluokkaan

Jaguar XE

Jaguar XE iskee suosittuun premiumluokkaan haastaen BMW:n, Audin ja Mercedes-Benzin.

Koeajossa Jaguar XE. X-typen poistuttua vuonna 2010 Jaguarin mallistosta, merkillä on ollut reikä tässä suositussa premiumkokoluokassa. XE on merkin ensimmäinen Ford-aikakauden jälkeinen malli, joka on täysin Jaguarin omaa käsialaa. Mallin tärkeydestä kertoo se, että tässä on kaikki aivan uutta aina pohjalevystä, moottorista ja jousituksesta lähtien. Samalle alustalle myöhemmässä vaiheessa on tulossa myös katumaasturi.

Kori on saatu erittäin kevyeksi käyttämällä paljon alumiinia ja magnesiumia.

Suppea mallisto

Mallistossa tällä hetkellä vain tämä sedan korimalli, mutta myöhemmässä vaiheessa mallisto täydentyy farmarilla ja nelivetoisilla versioilla.

Moottorivaihtoehtoja löytyy kaiken kaikkiaan 5, joista on kaksi eri tehoista dieseliä (163 ja 180hv) sekä kolme bensakonetta ( 200, 240 ja 340hv). Edullisin malli on E-Performace 2.0d Pure 39 990 euron hinnalla ja XE-malliston kunkku kolmelitrainen ahdettu S 79 978 euron hinnallaan.

Jaguar XEJaguar XEJaguar XEKuljettajan paikalla istuu mielellään ja kaiken kokoiset kuljettajat saavat varmasti hyvän ajoasennon. Auton harvoja purnauksen aiheita on takatilat, sillä tämmöisen pitkän kuskin taakse ei meinaa mahtua kunnollaistumaan.
Tavaratila on konttiperäiselle tyypillisesti vähän ahtaanpuoleinen.

Joidenkin mielestä tästä on hävinnyt Jaguarin vanhoille ajoille tyypilliset puusomisteet ja eleganttisuus. Fakta vaan on se, että se ei enää tänä päivänä myy ja hyvä niin. Antaa vanhojen autojen vanheta arvokkaasti ja uudet autot heijastavat nykytrendejä. En minä ainakaan ostaisi autoa uutena, joka näyttää ihan 70-80-luvun tuotteelta.

Materiaalivalinnat ovat ihan asiallista tasoa, vaikka ei ehkä ihan saksalaisille kilpakumppaneille pärjääkään. Informaationäytön toiminnallisuuskin on parantunut, mutta silti mielummin valitsen perinteisen säätöpyörän kuin kosketusnäytön.

Ajettavuus kunnossa

Jaguar XE :ssä on vakiona Torque Vectoring by Braking, jonka avulla auto jarruttaa sisämutkan puoleisia pyöriä. Järjestelmän on tarkoitus helpottaa kääntyvyyttä ja estää puskemista, vaikka harvemmin sitä takavetoisissa on taipumustakaan.
Ajettavuus on kunnossa. Ohjaus on mukavan tarkka ja auto kääntyy just sinne minne kuski haluaakin. Kori ei vääntelehdi eikä kallistele turhia.

Sekalaisessa koeajossamme auto kulutti polttoainetta 6,4 litraa, joten vitosella alkavaan lukemaan on helppo päästä. Valmistajan lukemiin pääseminen vaatiikin jo suurempia temppuja, joita ei jaksa arkiajossa yrittääkään.

Jaguar XE 20d Aut
Hinta: 40 035€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen : 61 004€
Moottori: 4-sylinterinen
turboahdettu diesel
Iskutilavuus: 1999cm3
Teh o: 180hv/4000 kierr/min
Vääntö: 430Nm/1750-2500 kierr/min
Tavaratila: 455 l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7,8 s
Kulutus (valm.ilm): 4,2 l
Koeajon kulutus: 6,4 l

Plussat
Ulkonäkö
Takaveto

Miinukset
Takatilat

Jälkimaku
XE on hieno auto ja näyttää hyvältä. Kilpailu tässä luokassa on niin kovaa, että ostajan valinta voi keikahtaa helposti puoleen jos toiseenkin. Tässä ei ole mitään ylivoimaista ominaisuutta, mutta ei mitään selkeästi muita huonompaakaan.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BMW 550e xDrive – Ajamisen iloa
Koeajo Peugeot e-208 GT – Lisää toimintamatkaa
Koeajo Mercedes-Benz E 300 de – Voiko tästä enää parantaa?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *