Kaasujalka

Koeajo Citroen C5 – Kyytiä herrasmiehelle

Julkaissut:

|

24.3.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Citroen C5 – Kyytiä herrasmiehelle

Citroen C5 Cross Tourer tarjoaa herraskaiskyytiä parhaimmillaan.

Kaasunestejousin varustettu Citroen C5 Cross Tourer on varmasti markkinoiden yksi mukavimmista ja miellyttävimmistä matkakumppaneista. Se tarjoaa tasaista kyytiä ja onkin todellinen matkamiehen auto, etenkin kesällä

Talvella tunnottomuus vaivaa, sillä aina ei oikein tiedä mihin renkaat osoittaa. Eikä tunne yhtään, jos renkaat lyö tyhjää. Liukkaissa olosuhteissa ajelu vaatiikin vähän totuttelua, mutta toisaalta tätä ei todellakaan ole suunniteltu vauhdikkaaseen kurvailuun.

Minne kahvikuppi?

Crosstourer kuuluu niihin autoihin, joiden huonojen puolien hakeminen on yhtä hiusten halkomista, mutta yksi semmoinen kyllä löytyi tunnottoman ohjauksen lisäksi. Ikäväksemme nimittäin huomasimme myös, että autossa ei ole kahvikupille tilaa kojetaulussa. Sehän ketuttaa suuresti tienpäällä paljon liikkuvaa myyntireiskaa, joka on tottunut ottamaan Nesteen huoltoasemalta kahvin mukaan säästäen näin kallista aikaansa juomalla sumpin tien päällä.

Crosstourer -mallissa peruskorkeus on säädetty jo valmiiksi 15 millimetriä korkeammalle, suuremmissa nopeuksissa auto laskeutuu automaattisesti matalammalle. Maavara säädettävissä pienissä nopeuksissa 100mm:n ja 200m:n välillä.

Koeajettu 163-hevosvoimainen versio liikkuu oikein mukavasti ja automaattivaihteisto toimii hienostuneesti. Crosstourer on saatavana myös 204 heppaisella moottorilla varustettuna ja sen mukana tulee Exclusive Premium varustetaso ja tuolloin hintakin nousee jo 47 491 euroon. Sekin malli on vain etuvetoinen.

Vertailun vuoksi kerrottakoon, että esimerkiksi Opel Insignian Coutry Tourer maksaa etuvetoisena 35 357 euroa, mutta kyseessä on tuolloin manuaalivaihteinen versio, eikä varustaso ihan yllä C5:n tasolle. Opelin mallistosta löytyy myös nelivetoinen versio ja sen hinta on automaattina 44 138 euroa.

Citroen C5 Crosstourer HDi 163 Premium Tourer Automaatti
Hinta 39 992,68€
Iskutilavuus 1997cm3
Teho 163hv / 3750 kierr/min
Vääntö 340 Nm / 2000 kierr/min
Maavara 155mm
Paino 1854 kg
Vetokyky max 1290 kg
Tavaratila 505 litraa
Kiihtyvyys 0-100km/h
Huippunopeus 208 km/h
Kiihtyvyys 0-100km/h 10,2 sekuntia
Koeajon kulutus 7,5 litraa
Kulutus (valm.ilm) 6,2 litraa

PLUSSAT
Mukavuus
Alhainen melutaso

MIINUKSET
Tunnottomuus

JÄLKIMAKU
Todella leppoisa matkamiehen auto. Harmittavasti tätä ei ole saatavana nelivetoisena.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Citroën ë-C4 X – Tasapainoinen ja hyvännäköinen
Koeajo Mitsubishi ASX – Omaa sukua Renault Captur
Koeajo Mercedes-EQ EQS580 SUV – Vuorineuvoksen nautintoväline

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *