Kaasujalka

Koeajossa käytetty Nissan Pathfinder-Tienraivaaja

Julkaissut:

|

6.3.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa käytetty Nissan Pathfinder-Tienraivaaja

Sanakirjan mukaan pathfinder tarkoittaa suomeksi muun muassa tienraivaajaa. Verrattuna hipsanpippaa-sarjan katumaastureihin Nissan Pathfinder sellainen onkin.

Koeajossa käytetty Nissan Pathfinder. Tässä lehdessä on toisaalla juttu ”oikeiden” maastureiden ja enemmän lelusarjan katumaastureiden eroista. Koska koeajetusta Pathfinderista löytyy alennusvaihteistoki, on se selkeästi enemmän oikea nelivetomaasturi kuin kevyt katumaasturi.

Sen maavara on noin 24 senttiä ja sillä pystyy etenemään lähes puolimetrisissä vesilammikoissakin.

Vakiintuneelle ukkomiehelle

Tuttavapiirissä pojan harrastuksen kautta oli 2000-luvun jälkipuoliskolla ukko, joka työssään tarvitsi oikeaa maasturia vetämään milloin raskasta peräkärryä, milloin minkäkinlaisia työkoneita trailerilla pitkin Suomea.

Sellaiselle äijälle ei oikein osaisi suositella kivansiistiä Honda CR-V:tä tai Nissan Qashqaita, joilla kyllä varmaan sujuttelee mukavasti rivitalotaajaman auraamattomilla teillä talviaamuina.

Tuo ukko ajoi ennen Pathfinderiä vanhalla Mitsubishi Pajerolla. Sille tietysti vähän trendikkäät Volvo XC70- ja BMW X5 -miehet vähän naureskelivatkin. Kun ukko sitten meni vaihtamaan Pajeronsa Pathfinderiin, joku taisi ilkkua, että onneksi äijä oli jo siinä iässä ja avioliitossaan vakiintunut, ettei tarvinnut lähteä hakemaan ”tuoreempaa piirakkaa”: Pathfinderilla kun tietenkin on imagoltaan ihan eri auto kuin joku BMW X5.

Mutta jos etsitään äijäautoa, niin kyllä Pathinder on sitä ja ihan ehdottomasti. Kehä III:lla kiihdytellessä sen kyyti vähän jyrisevää, eikä se kulje mitenkään huikean vakaasti, kyllä ratista kannattaa kiinni pitää jo satasen vauhdissa.

Kyyti ei kuitenkaan rämisevää tai tärisevää. Pathfinder huokuu joka solullaan autoa, jolla tosimiehet selviävät huonommistakin paikoista.

Turvallisesti ylä- ja alamäkeen

Maastoajossa Pathfinderin voi kytkeä nelivetovaihtoehdolla, sulalla maantiellä voi huristaa pelkällä takavedolla. Me emme päätoimittajan kanssa lähteneet Pathfinderillä maastoon, vaan syömään työmaaruokalaan Pakkalaan lounasta.

Pathfinderissä ei kai muita moottoreita ole koskaan ollutkaan kuin 2,5-litrainen dCi -dieselmoottori, joka tarjoaa sitkeät 171 hevosvoimaa. Diesel liikutti ”tienraivaajaa” vaivattoman tuntuisesti ja ajo isolla asfalttitiellä oli leppoisaa. Koeajoautossa oli manuaalivaihteet, se pikkuisen söi ajon nautittavuutta. Tällainen iso maasturi kyllä vaatisi automaatin.

Koeajoauton mittarilukema oli 224 000 kilometriä. Uskoakseni se ei ole ”paljon paskaakaan” tällaiselle 2,5-litraiselle turbodieselille: onhan tällaiset kalliit ja oikeat maasturit tehty kestämään!

Ja jos on iso työporukka tai suurperhe, niin seitsemän hengen autoon kyllä mahtuu pipoa!

Nissan Pathfinder vm. 2007
• Mittarilukema: 224 000 km
• Polttoaine: dieel
• Teho: 171 hv
• Moottori: 2480 cm3
• Yhdistetty kulutus: 9,8 l/100 km
• Päästöt:264 g/km
• Hinta: 17 900 €
• Myyjä: Autoplaneetta, Espoo

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *