Kaasujalka

Mercedes-Benz C200 T – Tilava ja viimeistelty

Julkaissut:

|

22.1.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedes-Benz C200 T – Tilava ja viimeistelty

Koeajettu uusi C-sarjan farmari on tällä hetkellä viimeistelyltään markkinoiden yksi hienoimmista uusista “normi”autoista.

Koeajossa Mercedes-Benz C200 T. Kesällä koeajoimme C-sarjan sedanin ja sen viimeistely teki meihin lähtemättömän vaikutuksen. MB C-sarjan farmari saapui tänä syksynä maahamme ja saimme koeajoon AMG-varusteisen version, jonka keulalla hyrräsi 2-litrainen bensaturbo. Päälle päin tämä auton näyttää todella hyvältä. AMG-höysteet isoine vanteineen sopivat kuin nenä päähän. Sama onnistunut linja jatkuu sedanin tavoin myös kabiinin puolella.

Lisää tilaa

C-sarjan farmari on kasvanut malliuudistuksessa merkittävästi. Akseliväli on kasvanut 80 mm, pituus 96 mm ja leveys +40 mm. Takamatkustajien jalkatilat ovat näin 45 mm aikaisempaa suuremmat. Tavaratila on perusmuodossaan 490 litran suuruinen.. Takaistuinten selkänojat taittuvat nyt suhteessa 40:20:40 entisen 60:40-jaon sijaan. Autoon saadaan näin erilaisia istuinratkaisuja 2-paikkaisesta aina 5-paikkaiseen versioon saakka.

Takaistuinten selkänojat taittuvat sähköisesti alas napin painalluksella. Lisävarusteena on tarjolla automaattinen Easy Pack –takaluukku, johon saa myös hands free –toiminnon.

49 prosenttia uuden C-sarjan farmarin korista on valmistettu alumiinikomponenteista. Tämä on vähentänyt auton painoa 65 kiloa. Alumiini- hybridirakenteiden hyödyntäminen on merkinnyt haastetta liitosteknologialle, koska terästä ja alumiinia ei voi hitsata yhteen. Mercedes- Benz hyödyntääkin – ensimmäisenä autonvalmistajana maailmassa – ImpAcT-teknologiaa, jossa osa liitetään toisiinsa ruiskutusteknologialla. Näin saadaan aikaan äärimmäisen lujia ja kevyitä rakenteita. Korin osat liitetään lopuksi toisiinsa servopuristimilla. Teräs- ja alumiiniosien kiinnityksissä hyödynnetään lisäksi itse porautuvia ja kiertyviä niittejä sekä ruuveja.

Koko autontuotannon energiankulutus valmistuvaa ajoneuvoa kohti on vähentynyt yli 30 prosenttia edellisen C-farmarin tuotantoon verrattuna. Suurin tekijä tämän saavutuksen takana on äärimmilleen optimoitu korinmaalausteknologia. Auton katto puolestaan kiinnitetään muuhun koriin nyt ensimmäistä kertaa itse kokoonpanolinjalla.

Uuteen C-sarjan farmariin on saatavana kaksi vaihtoehtoista keulailmettä: urheilullinen etusäleikkö sekä Exclusive Line –varustetason mukainen etusäleikkö, jolloin Mercedes-tähti on nostettu ylös keulalle.

Mercedes-Benz C200 T
Hinta alk: 44 934,19€
Koeajoauton hinta lisävarusteinen: 72 445€
Iskutilavuus: 1991cm3
Teho: 184hv / 5500 kierr/min
Vääntö: 300 Nm (1200-4000 kierr/min)
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7,5 s
Huippunopeus: 233km/h
Yhd.kul. (valm.ilm.): 5,9
Koeajon kulutus: 9,7 litraa

PLUSSAT
Viimeistely
Ylellisyys

MIINUKSET

JÄLKIMAKU
Uusi C-sarjalainen jättää jopa E-sarjalaisen kalpeaksi. Aivan ehdoton valinta omassa luokassaan.

Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Hyundai i20 – Kuin isompikin maantieajossa
Venetrailerin vetäminen sähköautolla – Näin se sujui Kia EV9:llä
Koeajo käytetty Mercedes-Benz C300 de – Pistokediesel pitkämatkalaiselle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *