Kaasujalka

Mercedes-Benz C-sarja – Ylellisyyden uusi mittapuu

Julkaissut:

|

22.8.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedes-Benz C-sarja – Ylellisyyden uusi mittapuu

Uusi Mercedes-Benzin C-sarja näyttää millainen auton sisusta on hienoimmillaan. Tämän rinnalla kilpailijat näyttävät vaatimattomilta.

Koeajossa Mercedes-Benz C-sarja. Uutukainen tulee maahamme näin aluksi suhteellisen suppealla mallistolla, sillä valikoimassa on kolme bensamoottoria ja vain yksi dieselmalli. Edullisimman C180:n saa alkaen 40 704,77 eurolla ja dieselin lähtohinta on 49 386,44 euroa. Tämän uutukaismallin koodi on W205 ja farmarin koodi on vastaavasti S205, jos se nyt jotain kiinnostaa. Myöhemmin syksyllä tulee farmari sekä isommat moottorikoot. Tällä samalla moottorilla varustetun farmarin saa 50 023,39 eurolla.

Edeltäjäänsä nähden painoa on saatu nipistettyä lähes 100 kiloa ja alumiinia on liki puolet. Kasvua on tapahtunut joka suuntaan ja esimerkiksi akseliväli venyi 80 milliä. Nyt on tarjolla lisävarusteena myös Airmatic-ilmajousitus.

Upeaa viimeistelyä

Ohjaamon ainut miinus tulee tablet-tyyppisestä näytöstä, joka kököttää kiinteänä eikä sitä pysty taittamaan kojetaulun sisään. Sen koko vaihtelee varustetasosta riippuen, ollen 7 tai 8,4 tuumaa. Se ehkä kielii tämän ajan hengestä, mutta näyttääkö se kivalta vielä käytettynä 4 vuoden päästä, mene ja tiedä. Toiminnaltaan se on kuitenkin oikein hieno.

Kojelaudan materiaaleina käytetään aitoa puuta, metallia ja nahkaa. Yleisvaikutelma on kuin kalleimmasta edustusluokan autosta. Viimeistelyn taso hipoo täydellisyyttä. Kaikki näyttää hyvältä ja tuntuu myös sormissa hyvältä. Lisäksi hallintalaitteiden sijoittelu on loogista ja kaikki löytyy helposti. Mitään ei ole liikaa eikä myöskään mitään puutu. En ole mistään 15 koeajovuoden aikana aiemmin nähdystä kojetaulusta ollut näin mykistynyt.

Kuljettajan ajoasento on täydellinen ja siinä istuu mielellään. Takamatkustajat ovat saaneet lisää jalkatilaa edeltäjäänsä nähden, mutta mikään tilaihme tämä ei vielä ole. Pitkäkoipisena kuskina minun taakse ei kovin hyvin toinen samanmittainen mahdu.

Ajettavuus linjassa

Ajettavuudessa uutukainen ei tarjoa samanlaista mahtavaa ahaa-elämystä mitä tämä kabiinin fiilis. Vetotapa on sentään pidetty entisellään ja siitä vanhanliiton miehet tykkäävät eli C-sarjalainen on edelleen takatuuppari. Aiempien Mersujen tapaan tämä on näppärä käsitellä parkkipaikoilla, sillä kääntösäde on ilahduttavan pieni.

Melutaso pysyy kiitettävän alhaisena ja matkustaminen on kaikin puolin miellyttävää. Vaikka tämä kulkeekin ihan kohtuullisen pienellä kulutuksella niin 41 litran polttoainetankki on mielestäni aivan liian pieni.

 

Mercedes-Benz C 200 A Premium Business
Hinta 48 114,16€
Iskutilavuus 1 991
Teho 184hv (135kW) /5500r/min
Vääntö 300Nm /1200-4000r/min
Paino 1465kg
Tavaratila 480 litraa
Kiihtyvyys 0-100km/h 7.3 sekuntia
Huippunopeus 235km/h
Yhd. kul 5.6 litraa
Co2-päästöt 124g/km
Koeajon kulutus 8,3 litraa

Plussat
Sisätilojen viimeistely
Ajoasento
Pieni kääntösäde

Miinukset
Suppea mallisto (aluksi)
Infonäyttö (varauksin)
Polttoainetankin pieni koko

Jälkimaku
Uusi Mercedes-Benz C-sarja ottaa huiman edistysaskeleen ylellisyydessä edeltäjäänsä nähden.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Hyundai i20 – Kuin isompikin maantieajossa
Venetrailerin vetäminen sähköautolla – Näin se sujui Kia EV9:llä
Koeajo käytetty Mercedes-Benz C300 de – Pistokediesel pitkämatkalaiselle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *