Kaasujalka

Koeajo Toyota Carina E – Erektio-Carina oikein ilmastoinnilla

Julkaissut:

|

3.3.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Carina E – Erektio-Carina oikein ilmastoinnilla

Englannissa tehty Carina E vuosimallia 1996 on suunniteltu miellyttämään eurooppalaista makua, siitä ei ihan helposti ”Matti Näsä”-autoa edes saa.

Toyota Carina E 2.0 GLi vuosimallia 1996 oli lajinsa viimeinen, ”erektio-Carinaksikin” nimitelty. Vitsejä Carinasta piisaa, mutta oikeasti se oli luultua paljon parempi ja herjaa pitää vääntää vähän väkisin.

Koeajossa käytetty Toyota Carina E.
”Toyota Mark kakkonen on, autoista ehkä voittamaton…”, laulaa Kummelin Matti Näsä, Toyota-mies henkeen ja vereen.

Kummelin Näsän Mark on siltä ajalta, kun keskikokoinen Toyota vielä tunnettiin mallinimellä Corona. Mutta Mark II tai Mk2 oli Toyotan mallisarja, jota valmistettiin aina vuoteen 2007 asti. Suomessa viimeiset Mk II:t myytiin Cressida-nimellä.

Eli Toyota Carina ei ole missään vaiheessa ollut Mk II. Mutta mielikuvissa juuri Carina tähän koodiin yhdistetään. Ja kun sellaisen koeajoon tuli mahdollisuus, painostin päätoimittajaa oikein kunnolla. Päätoimittaja olisi itse taas mieluusti työntänyt alle jotain 3-litraista V6:ta, mutta jumankauta, eihän sellaisissa ole mitään hauskaa, kun ei niihin voi suhtautua vitsinä.

– Haet nyt vaan Carinan, Autosillassa sellainen näyttää olevan! Saadaan vähän läppää tähän hommaan, häh häh hää…, minä kihelmöin ja hieroin käsiäni.

Sillä jos autosta pitää vitsiä kehittää, niin mistäpä muustakaan se paremmin onnistuu kuin vanhasta Toyota Carinasta. Tuosta maaseutupitäjien ja pikkukaupunkien karvanoppa-Ramien pillurallirassista.

”Missä tahansa on parkkipaikkoja ja nakkikioskeja, siellä on lippalakkipäisiä finninaamoja liimailemassa Twincam Turbo Playboy- tarroja aasialaisautojensa ruosteisiin takakontteihin”, ilkkui nimimerkki ”Ka täsä” Suomi24.fi:ssä.

Joopa joo. Vitsejähän riittää. Sellaisia kuin että Toyota-miehen elämässä on kolme huipentumaa: amiksen metallilinjan päättötodistuksen saaminen, ajokortin saaminen ja oman Toyotan saaminen. Muusta saamisesta ei sitten voida juuri puhua. Toyota-Teron loppuelämä kuluukin pääosin saamisen yrittämisessä. Ja kun Toyota-Tero tulee miehen ikään, siitä tulee Jorma.

Vitsit tyrehtyivät

Toyota-miehille voin ilkkua, kun itsekin olen sellainen.

Mutta päätoimittaja löysi alle varsinaisen valioyksilön ja sitten tuli vähän tenkkapoo: mitäs helvettiä tästä nyt sitten veistellään? Koeajoauto oli viimeisiä Carinoita ennen Avensiksia: 2-litrainen GLi, vieläpä ilmastoinnin kera, vuosimallia 1996. Olen itse omistanut ison E-korisen Mersun samaa vuosimallia, mutta siinäkään ei ollutkaan ilmastointia kuten oli tässä Carina E:ssä, eli jo edellä mainitussa ”Erektio-Carinassa”.

Varustelista oli muutenkin tuon ajan Toyota Carina -mielikuvista poiketen kattava: tässä yksilössä oli sähköpeilitkin.

Olihan siinä jonkunlaiset tarvikepölykapselit, ja torrakkomainen vaihdetankokin väänsi naaman hymyyn. Vaan siinäpä ne vitsit sitten olivatkin.

Kun ehdotin äijäautotestiin Carinaa, mielikuva oli munaskuita tärisyttävästä jyrästä, mutta tämähän oli siisti peli, jolla 202 000 ajetusta kilometristä huolimatta matka taittui yllättävän hiljaisesti ja tasaisesti.

Tilava ja luotettava

Ajossa auto oli yllättävän vakaa ja kestänyt aikaa. Ehkä en sillä nyt ihan Jyväskylään ja takaisin samana päivänä matkaa mieluusti taittaisi, mutta Lahdessa voisin sillä pistäytyä ihan hyvin pikakäynnillä: olihan tässä Carinassa tehoakin pirteästi, 126 hevosvoimaa.

Moniin oman aikansa kilpailijoihin verrattuna vuosina 1992-1997 valmistetuissa Carinassa on hulppeat tilat ja tiettävästi tämän mallin vahvuuksia on myös luotettavuus. Tähän vuosimalliin 1996 oli myös tehty tärkeitä parannuksia, mm. ajettavuutta ja kolariturvallisuutta oli parannettu.

Oikeasti tuo E muuten tarkoittaa sitä, että kysymyksessä oli Englannissa ja siis ensimmäinen Japanin ulkopuolella valmistettu Carina. Myös muodoiltaan se oli suunniteltu miellyttämään eurooppalaisia.

Vaan eipä tämä koeajettu Toyota Carina nyt varsinaisesti ihan halpakaan ole: 2799 eurolle on syytäkin olla vastinetta.

Koeajettu Toyota Carina E 2.0 GLi
• Vuosimalli: 1996
• Mittarilukema: 202 000 km
• Moottori: 2-litrainen
• Käyttövoima: bensiini
• Vetotapa: etuveto
• Teho: 126 hv
• Hintapyyntö: 2799 €
Myynnissä: Autosilta, Espoo

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Mercedes-Benz C300 de – Pistokediesel pitkämatkalaiselle
Koeajo Skoda Superb Combi 2,0 TDI vm.2016 – Ylellisyyttä ilman naapurikateutta
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *