Kaasujalka

Koeajo Citroen DS4 – Ylellistä ja mukavaa matkantekoa

Julkaissut:

|

16.6.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Citroen DS4 – Ylellistä ja mukavaa  matkantekoa

Citroenin imagonkohottajat alkoivat DS3:sta ja nyt on vuorossa maailman kauneimmaksikin autoksi äänestetty DS4.

Citroen DS4 :n tarkoituksena on nostaa Citroenin imagoa korkeammalle, sillä auton varustetaso on hyvin korkea ja samoin materiaalivalintoihin on panostettu. Ikäväkseen on samaan hengenvetoon todettava, että se vaikuttaa myös hintaan, sillä tämä on “perus”-C4:st merkittävästi kalliimpi. Karkeasti voi sanoa, että mihin C4:n Exclusive päättyy siitä alkaa DS4:n hinnat.

Bensapuolella on valittavana kolme eri moottorivaihtoehtoa; VTi 120, THP156 ja THP200, joista keskimmäinen tulee aina automaattivaihteiston kanssa. Muihin sitä ei ole tarjollakaan. Me saimme koeajoon tämän kaksisataa hevosvoimaa kehittävän version. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että samalla rahalla saisi myöhemmin esilteltävän DS5:n THP156 automaattivaihteisena.

Dieselmoottoreita on vain kaksi HDi 112 ja HDi163 ja e-HDi 112 on saatavana myös automaattivaihteistolla. Molemmat automaattivaihteistot ovat 6-vaihteisia ns. robottivaihteistoja.

Kolme varustetasoa

Citroen DS4 :ssä varustetasoja on Chic, So Chic ja Sport Chic. ESP, 16” alumiinivanteet, käsisäätöinen ilmastointi, muistipaikoilla varustettu vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella ja etusumuvalot kulmavalotoiminnolla kuuluvat niin ikään vakiovarustukseen jo Chic-tasolla.

So Chic-tasolla varusteisiin lisätään muun muassa automaattinen kaksialueilmastointi, USB-liitäntä ja 12 V pistorasia, pysäköintitutka takana, musta tai ruskea kangas-nahkaverhoilu, sisätilojen tunnelmavalaistus, etuistuinten ristiselän hierontatoiminto, 17” alumiinivanteet sekä sähköinen käsijarru ja mäkilähtöavustin. Ylellisimmissä Sport Chic – varustelluissa autoissa on lisäksi 18” alumiinivanteet, katveavustin, pysäköintitutka myös edessä sekä musta Claudia-nahkaverhoilu.

Premium-tason sisustus

Matkustamo on viimeistelty valoisaksi, viihtyisäksi ja ylelliseksi. Veistoksellisen kojelaudan mittarit on käännetty suoraan kohti kuljettajaa ja viimeistelty kromikehyksellä – samoin ilmastoinnin tuuletusaukot, vaihteenvalitsin ja osa keskikonsolia. Kojelaudan pintamateriaalina on pehmeä nahkajäljitelmä, jota on miellyttävä katsoa ja koskettaa. Ruskean, kuvioinniltaan arvokellon ranneketta kuvaavan, Club Habana-nahkaverhoilun saa lisävarusteena So Chic- ja Sport Chic- varustetasoihin.

Matkustamoon tuo valoa ja avaruutta pitkälle kattoon ulottuva panoraamatuulilasi, jonka ansiosta etuistuimelta näkee vaivatta yläviistoon 45 asteen kulmassa. Ominaisuudesta on hyötyä eritoten kaupunkiliikenteessä tähystettäessä liikennevalojen toimintaa tai kaistaopasteita.

Tuulilasi on laminoitu ääntä eristävällä kalvolla ja sekä moottoritilan äänieristystä että ovensaumojen tiivistystä parannettu. So Chic-tasosta lähtien DS4:ssä on muunneltava äänimaailma. Varoitus- ja merkkiääniin on valittavana neljä vaihtoehtoa: Classic, Crystal Symphony, Jungle Fantasy ja Urban Rythmik. Äänentoistoa varten saatavana on Denon- tilaäänijärjestelmä.

Matkustamoon on saatavissa kaikkiaan viisi nahkaverhoiluyhdistelmää, joukossa myös kaksisävyisiä vaihtoehtoja. Tavaratilan koko on perusasennossa 385 litraa ja suurimmillaan 1021 litraa.

Hyvä ohjaustuntuma

Kuljettaja saa hyvän ajoasennon ja kaiken kokoiset kuljettajat saavat varmasti hyvän ajoasennon. Tässä on tullut huimasti kehitystä, verrattuna muihin Citikoihin. Auton yksi parhaista puolista on ohjaustuntuma, joka on erittäin maukas. DS4 on mukava ja miellyttävä ajaa. Kone vääntää todella vahvasti alakierroksista alkaen tehden ajamisen hyvin helpoksi. Ihan täydellinen tämäkään ei ole, sillä alustan pintakovuus häiritsee kuopissa ja ilmenee ikävinä kolahteluina. Siinä on vielä kurottavaa parhaimpiin saksalaisiin verrattuna.

Takaikkunat jumissa

Takaoven muotoilun vuoksi niiden ikkunoita ei pysty avaamaan. Eräästä koeajosta luin, että takaikkunoiden aukeamattomuus aiheuttaa ahtaanpaikankammoisuutta. Olisipa mielenkiintoista tietää, että miten yleistä tuo on ja miten ko. ihminen matkustaa autossa. Pää ulkona kuin koiralla pilailukuvissa? Meitä tämä ominaisuus ei haitannut.

Citroen DS4 HDi 163 Sport Chic
Yhteispaineruiskutteinen diesel, turboahdin, etuveto, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto
Tilavuus 1997cm3
Vääntö 340Nm/2000r/min
Teho 150hv (110kW) /3750r/min
Pit. lev. kork. aks.väli
4275, 1810, 1523, 2612
Tavaratila 385 litraa
Paino 1395kg
Vetokyky max 1550kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h 8,6 sekuntia
Huippunopeus 212 km/h
Koeajon kulutus l/100 km 6,0 litraa
Hinta 34 994,85 €

RUUSUT
Varusteet
Mukavuus
Moottori

RISUT
Alustan pintakovuus

JÄLKIMAKU
DS4 on selkeästi ihan eri maata verrattuna ”normaali” C4:een. Ostaja päättäköön onko se rahan arvoinen. Mielenkiintoinen tapaus auto on joka tapauksessa, eikä koeajossa ilmennyt juurikaan moitittavaa.

Teksti ja kuvat
Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

(8) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *