Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Beetle – Kansanauton paluu

Julkaissut:

|

6.6.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Beetle – Kansanauton paluu

Ensimmäisen korimalli “moderni” kupla oli hinnaltaan kaikkea muuta kuin kansan auto, mutta nyt tämä alkaen malli on jo suhteellisen asiallisesti hinnoiteltu.

Koeajossa Volkswagen Beetle. Kupla, Käfer, Jia Ke Chong, Coccinelle, Vocho, Fusca, Maggiolino – Volkswagen Beetle on ainoa auto, jolla on lempinimi maailman kaukaisimmissakin kolkissa. Tuskin mikään auto maailmassa on ihastuttanut ihmisiä yhtä paljon kuin Kupla.

Volkswagenin minimalismi on iskenyt mallimerkintöihin, sillä Kuplassa sana New on kadonnut. Saman kohtalon on kokenut myös CC, joka vielä edeltässä koristi Passatin mallin jatkeena. Sen koeajo tulee vielä tämän alkukesän aikana Kaasujalka-lehteen

Ulkoa suurempi

Vanhakorisen alusta perustui pitkälti neloskoppaiseen Golfiin ja siihen verrattuna tämä on selvästi modernimpi.

Beetle on vuonna 1998 markkinoille tullutta New Beetleä matalampi ja leveämpi. Konepelti on pidempi ja tuulilasi viettää jyrkemmin kohti kattokaarta. Leveyttä uutuudella on 1 808 mm (+ 84 mm), korkeutta 1 486 mm (- 12 mm) ja pituutta 4 278 mm (+ 152 mm). Akselivälillä on mittaa 2 537 mm (+ 22 mm) ja raideleveys edessä on kasvanut 1 578 mm:iin (+ 63 mm) ja takana 1 544 mm:iin (+ 49 mm). Tavaratilaa on tarjolla 310 litraa entisen 209 litran sijaan ja sitä on mahdollista kasvattaa aina 905 litraan saakka.

Mallistossa on 1.2- ja 2-litraiset turbokoneet sekä 1.6-litrainen diesel. 200 heppainen versio on varustettu DSG-automaatilla ja muut ovat käsihämmenteisiä. Hinnat alkaa 21 600 eurosta ja päätyy 36 500 euroon.

Tiiviimpi tunnelma

Tuulilasin alareuna ei ole enää niin kaukana kuten edeltäjässä ja tämä uutukainen on matalampi. Näin ollen tunnelma sisällä kabiinissa on selkeästi tiiviimpi, vaikka ulkomitat ovat kasvaneet. Ajoasennon säätövarat ovat ihan hyvät, mutta pitkällä miehellä polvet osuu ohjauspylvääseen. Muuten kuskin paikassa ei ole moitittavaa. Takaluukku nousee kokonaan ylös lasin kanssa ja tekee tästä monikäyttöisen. Coupemaisesti muotoilun korin ovissa ei ole karmeja.

Kaikenlainen turha kikkailu on jätetty pois ja näin ollen tämä on nyt hinnaltaan kansan auto, kuten se alkuperäinenkin Kupla oli. Mallistossa on myös tehoversio ja tämä 200 heppainen menopeli kilpailee hinnallaan GTi-luokan autojen kanssa.

Tämän keulalla hyrrää 1.2-litrainen turbokone ja se liikuttaa autoa ihan riittävästi. Elektroninen luistonesto ei vie tehoja vaan toimii näppärästi vähän lukon tavoin.

Ajettavuudeltaan tämä on samaa tasoa kuin Golf eli toimittaa arkiajon vallan mainiosti. Ei herätä mitään suuria tunteita, mutta ei myöskään aiheuta purnaamista.

Edeltäjäkorista Kuplaa pidettiin tyttömäisenä autona, jossa raavas mies ei viihtynyt. No, kojetaulua koristanut kukka on poissa, mutta jotenkin feminiininen leima vaivaa edelleen. Minä säästäisin rahaa ja ottaisin Golfin tai Polon.

Tekniset tiedot

Volkswagen Beetle 1.2 TSI
4 sylinteriä, turboahdin, etuveto, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto
Tilavuus 1197 cm3
Vääntö 175Nm/1550-4100r/min
Teho 105hv (77kW) /5100r/min
Pit. lev. kork. aks.väli
4278, 1808, 1486, 2537
Tavaratila 310 litraa
Paino 1274 kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h 10,9 sekuntia
Huippunopeus 180 km/h
Yhd. kulutus l/100km 5,9 litraa
C02-päästöt/100km 137g
Koeajon kulutus l/100 km 7,6 litraa
Hinta 21 600€

RUUSUT
Tavaratilan suuri lastausaukko
Järkevä hinnoittelu

RISUT
Tylsähkö

JÄLKIMAKU

Uusi Volkswagen Beetle on kiva kulkupeli, mutta vähän turha. Tästä puuttuu se retrohenkisyys, jota löytyi edeltäjäkorissa ja sitä on myös Minissä. Nyt tämä kilpailee ominaisuuksillaan Golfin ja Polon kanssa, mutta eri näköisenä. Makuasia on mistä tykkää.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volkswagen Touareg – Ylellinen vetojuhta
Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *