Vaihtoautomaa panostaa myyntitilikauppaan

1.10.2016

Vaihtoautomaa panostaa myyntitilikauppaan

vaihtoautomaa

Myyntitilikauppa eli auton myyminen asiakkaan puolesta on osoittautunut Jyväskylästä helpompien yhteyksien päähän Muurameen muuttaneelle Vaihtoautomaalle menestykseksi.

Vaihtoautomaan Keski-Suomen myyntipiste muutti sijainniltaan haasteellisemmalta Jyväskylän Seppälän alueelta helpommin löytyvään osoitteeseen valtatie 9:n varteen Muurameen.
–Nyt meidät tavoittavat paremmin asiakkaat niin Jyväskylästä kuin lähialueiltakin. Olemme kiinni ihan Ysitien varressa ja Muuramehan on vireä Jyväskylänseudun nopeasti kasvava eteläportti: Tampereen suunnasta Jyväskylään tulevat eivät voi olla huomaamatta meitä. Tavoitettavuus myös pohjoisesta tultaessa on loistava, sanoo toimitusjohtaja Niko Leskinen.

Auto sinne, missä kauppa käy

Vaihtoautomaa jatkaa etelässä Tuusulassa ja Järvenpäässä entiseen malliin.
– Palvellaksemme asiakkaitamme entistä laajemmin tulevaisuudessa olemme nyt kartoittamassa sopivia toimitiloja myös Tampereelta ja Helsingistä, Leskinen kertoo.
Myyntipisteiden hajauttaminen eri puolille Suomea mahdollistaa myytävien autojen liikuttelun toimipisteiden välillä sen mukaan, miten kyseiselle autolle löytyy kysyntää.

vaihtoautomaaMyyntitili asiakkaan ja kaupan etu

Entistä joustavamman kaupanteon mahdollistaa Vaihtoautomaan hitiksi osoittautunut uusi toimintatapa, jossa se perinteisen vaihtoautokaupan sijasta ottaa myös asiakkaan vaihdossa tulevan auton myyntitilille.
Kun asiakas jättää autonsa myyntitiliin, Vaihtoautomaa hoitaa kaiken myyntiin liittyvän hänen puolestaan, rahoitusta, markkinointia ja mainontaa myöten. Myös kaikki auton pesut, kiillotukset, rekisteröintimaksut jne.
–Edelleen meillä on vaihtoehtona ihan perinteisesti myös se, että ostamme asiakkaalta vaihdossa tulevan auton. Mutta myyntitoimeksianto on sekä asiakkaan että meidän kannalta ylivoimaisesti edullisin ja tehokkain tapa myydä auto.
Myyntitilikaupassa Vaihtoautomaa tarjoaa kahdenlaista palvelupakettia, joiden perustamismaksu riippuu palvelun kattavuudesta.
Esimerkiksi palvelupaketti 1 –vaihtoehdossa autoa myyntitiliin jätettäessä perustamismaksu on 295 euroa ja vasta auton myynnissä yritys ottaa auton myyntihinnasta kaupanteon yhteydessä 10 %:n välityspalkkion.
Leskinen havainnollistaa asiaa esimerkillä, jossa asiakas tarjoaa vaihdossa autoa, josta liike perinteisesti hyvittäisi hänelle esimerkiksi 5000 euroa. Kuitenkin ulos myydessä saman auton hinta voi autoliikkeessä olla hyvinkin jopa 8000 euroa, koska sille tarjotaan rahoitusta ja ostajalle tarjotaan mahdollisuus antaa vanha autonsa vaihtokaupassa.

–Ja kun auto sitten menee kaupaksi tuolla 8000 eurolla ja me otamme kaupasta 10 %:n välityspalkkion, asiakas saa autostaan lähes 2000 euroa enemmän kuin tapauksessa, jossa me olisimme perinteisellä tavalla ostaneet sen 5000 eurolla, Leskinen sanoo.
–Paitsi, että asiakas voittaa myyntitilikaupassa rahaa, hän myös säästää aikaa. Tämän lisäksi rahoitus on nykypäivänä lähestulkoon aina kaupan edellytys ja pystymme rahoittamaan myös nämä asiakkaan lukuun myytävät autot, sekä lunastamaan mahdolliset jäännösvelat autoista, Leskinen sanoo.
–Myyntitilikauppaa asiakkaan kanssa sopiessamme voimme myös sitoutua ostamaan asiakkaalta hänen autonsa siinä tapauksessa, jos kauppa ei jostain syystä myyntitilin kautta onnistu. Tässä esimerkkitapauksessa vaihdossa tulevasta autosta luvattava ostohinta voisi olla juuri tuo 5000 euroa.
–Mitä arvokkaammasta autosta on kyse, sitä enemmän asiakas myyntitilikaupasta hyötyy. Lähes poikkeuksetta myyntitili on osoittautunut asiakkaille perinteistä vaihtoautokauppaa toimivammaksi vaihtoehdoksi. Keskimääräinen myyntiaika meillä on 32 päivää, kun auto hinnoitellaan oikein.

Turvallista ostajallekin

Ostajankin kannalta myyntitilikauppa on yhtä turvallinen kuin perinteinenkin vaihtoautokauppa.
– Asiakas ostaa autonsa kivijalkaliikkeestä ja saa sille kaikki kuluttajansuojalain mukaiset vastuut, Leskinen korostaa.
Vaihtoautomaa panostaa myyntitilikaupassa avoimuuteen.
–Meillä omia autoja ei juurikaan ole ja myyntitilisopimus tehdään asiakkaan kanssa vain kahden kuukauden mittaisena, joten myyjämme tekevät hartiavoimin töitä saadakseen asiakkaan autot myytyä mahdollisimman nopeasti. Jos kauppaa ei synny toimeksiantoajassa, ei tule myyntipalkkiotakaan, kertoo Leskinen
”Kahden auton loukkuakaan” on turha pelätä.
– Todennäköisesti asiakas tulee ostamaan uutta autoa osamaksulla, mutta samalla hänellä on vielä osamaksueriä vanhastakin autosta. Silloin hän tietysti kavahtaa sitä, että joutuu maksamaan osamaksuja kahdesta autosta. Mutta jos meiltä ostaa seuraavankin auton osamaksulla ja jättää vanhan autonsa myyntitilille, annamme uuden auton osamaksuerille kahden kuukauden maksuvapauden, joten vaihtoauton myyntitili on asiakkaalle edullisin vaihtoehto.