Kaasujalka

Koeajo käytetty Toyota Prius – Varma peli 8-vuotiaanakin

Julkaissut:

|

8.7.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Toyota Prius – Varma peli 8-vuotiaanakin

priius

Aikoinaan moni epäili, ettei hybridi-Prius kestä Suomen pakkasissa. Nyt kun taksit ovat ajaneet niillä satoja tuhansia kilometrejä, voi 103 000 km ajettua vaihto-Priusta pitää vasta sisään ajettuna.

Ensimmäisen kerran ajoin Priuksella muistaakseni vuonna 2004. Muistaakseni vasta toisen polven Priusta alettiin tuoda Suomeenkin, ensimmäistä polvea ei Suomessa nähty.

Oudoltahan se silloin tuntui. Ja modernilta. Nyt tuntuu tietysti hurjalta muistella silloisia vaikutelmia. Tänään kun istuu toisen polven Priuksen ohjaamoon, tulee kyllä mieleen avaruusaikaan sijoittuva tieteiselokuva, mutta sellainen, jollaisia tehtiin joskus 1960-luvulla.

Mutta silloin jo pelkkä nappikäynnistys ja avaimettomuus tuntuivat lähes avaruusajalta. Eikä Priuksessa oveakaan tarvinnut avata avainta taskusta kaivamalla.

priustoyotapriustoyotaEpäluuloille huutia

Hurjinta oli auton lipuminen äänettömästi. Olin pudota rumasti sanottuna persiilleni, kun muistaakseni joskus syksyllä 2005 tein jutun espoolaisesta taksiyrittäjästä, joka oli hankkinut Priuksen. En millään uskonut minäkään, että Prius voisi pärjätä raskaassa ja runsaassa taksikäytössä.

Mutta  Prius-hybridi osoittautui yhtä luotettavaksi kuin muutkin Toyotat.  Liikkeelle lähtö sujui yhtä vaivattomasti 20 asteen pakkasessa kuin 20 asteen lämmössäkin.

Nettiautossa riittää pilvin pimein yli 300 000 kilometriä ajettujakin Priuksia, joten vain 103 000 km ajettu 8-vuotias Prius mitä luultavimmin on vasta sisäänajettu ja varma peli.

Tuulelle herkkä

Uuteen Priukseen verrattuna ääntä tuovat maantienopeuksissa sisälle renkaiden lisäksi myös tuuli ja moottori.  Korkea muotoilu tekee myös kulusta isommissa nopeuksissa sivutuulelle herkempää.

Ohjauskin on eilisestä, eikä keskitä kovin hyvin. Mutta siitäkään ei ole häiriötä taajama-ajossa ja kurveissa. Vanha Prius on hiukan raskaan oloinen, mutta silti ihan näppärä ajettava. Pintajousitus on kova: terävät pomput tuntuvat persauksissa asti.

Pitkä akseliväli ja matkustamo antavat toisen polven Priukseenkin hyvät jalkatilat. Pääntilaa on edessä reilusti, takana sitä on niukemmin, ihan kuten uudessakin Priuksessa.

Korkean perän takia luulisi tavaratilaa isommaksi, mutta sitä on sata litraa uutta Priusta vähemmän. Vaikka tekniikka menee hurjasti eteenpäin, jo vanhallakin Priuksella selviää uskoakseni pienellä bensalaskulla. Espoolainen taksimies muistaakseni silloin 2000-luvun puolivälissä kehui selvinneensä 5,5 litralla satasella.

Mitään resonointeja tai ylimääräisiä helinöitä ei kuulunut. Prius tuntuu olevan kahden vuotta vanhanakin vankka peli ja työjuhta, ihan kuten Toyotat yleensäkin.

TOYOTA PRIUS 1.5 HSD vm. 2008
Mittarilukema: 103 000 km
Moottori: 1497 cm3
Vaihteisto: automaatti
Polttoaine: hybridi (bensa & sähkö)
Teho: 112 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h:  10,9 s
Huippunopeus: 170 km/h
Co2: 104 g/km
Yhdistetty kulutus: 4,3 l/100 km (valmistajan ilmoittama)
tavaratila 408 litraa.
Hinta: 12 900 €
Myyjä: Toyota Kaivoksela, Vantaa

PLUSSAT JA MIINUKSET
+ Taajamissa näppärä ajettava
+ Ei kitise eikä kolise
– Äänekäs maantienopeuksissa
– Sivutuuliherkkä

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *