Koeajo Toyota C-HR – kaukana tylsästä!
Toyotaa on tullut kiitettyä luotettavuudesta ja helppoudesta ja moittinut tylsyydestä. Uusi Toyota C-HR –hybridi on niin ulkonäöltään kuin luonteeltaankin kaikkea muuta kuin tylsä.
Koeajo Toyota C-HR. Entisenä Toyota-miehenä on tullut jo vähän kyllästymiseen asti toisteltua, kuinka Toyota istuu seurakuntasisaren tai eläkkeellä opettajan käteen kuin tuttu hansikas.
No, C-HR –hybridiin tämä kuvaus ei kyllä istu ollenkaan. Se on varmasti nuorekkain Toyota aikoihin. Ihmettelen, jos tästä ei tule nuorten aikuisten ja ehkä trenditietoisten keski-ikäistenkin kaupunkilaisten hittiä.
Se on omaa kohderyhmäänsä ajatellen sopivan rohkeasti muotoiltu. Se on samalla tavalla pullea kuin jo kohta seitsemän vuotta vanha, samanhenkinen Nissan Juke. Tosin C-HR kaiketi kilpailee enemmän ison Nissan Qashqain kanssa.
Mutta itse tulen väkisinkin verranneeksi C-HR:ää Jukeen. Ja siinä missä Juke rehellisesti sanottuna näyttää vähän ylisyötetyltä sammakolta, C-HR:n ilme on sopivasti kiilamainen ja hyökkäävä. Ja sehän on tämän päivän juttu, että auton pitää näyttää ”vihaiselta”.
Johdonmukainen
Toyota C-HR on 4,4 metriä pitkä C-segmentin crossover, katumaasturi. Se on samalta myös coupemainen perheauto. Keulassa on paljon erilaisia aukkoja.
Nuorekkuus jatkuu sisätiloissakin. Meidän rouva vähän kauhisteli räikeänsinisiä sävyjä kojelaudassa ja ovipaneeleissa, ja eritoten julmetun suurta monitoiminäyttöä. Mutta mehän olemme jo senioreita, joten nuorta väkeä tuo ”karkkimaisuus” varmaan suorastaan ihastuttaa.
Takaoviin piilotettuja kahvoja juuri täysi-ikäiseksi tullut poika ei meinannut ensin millään keksiä. Mutta nekin omalta osaltaan lisäävät sitä coupemaista vaikutelmaa.
C-HR:ssä istuttaan korkeammalla kuin perus-Auriksessa ja muikean ulkomuodon lisäksi juuri tämä vetoaa pienempienkin crossovereiden ostajakuntaan.
Ohjaus on nopea ja tarkka, C-HR on johdonmukainen ajettava kaikissa olosuhteissa. Kun on ajellut 3-pyttyisiä litran turboja riittävän paljon, tuntui mukavalta päästellä 1.8-litraisella hybridillä. Tosin, kun hevosvoimia tuolla kuutiotilavuudella on vain 122, ei puhuta mistään raketista.
Huippunopeus on 170 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyys nollasta sataan 11 sekuntia. Mutta kyllä ne Suomen teille riittävät.
Takanäkyvyys kehno
Näkyvyys taakse on kyllä suorastaan kehno: takaikkuna pienenee voimakkaasti taaksepäin. Välillä se oikein hirvitti. Tietysti taakse näkee peruutuskamerasta, mutta jos kelit ovat huonot, ei sitä taakse kurottamatta uskalla pimeällä peruutella.
Tasaisessa matka-ajossa C-HR:n kyytiä voi kuvata yhdellä sanalla: sujuvaa. Käytös kaarteissakin on ok. Jousitus kyllä tuntui pikkuisen pintakovalta vähänkin huonommilla teillä.
C-HR:n kulutus jäi omassa yhdistelmäajossani pikkuisen reiluun 6 litraan satasella, vaikka oli talvikeli ja ajosta oli paljon kaupunkiajoa. Valmistaja tosin lupaa jopa 3,9 litran yhdistelmäkulutusta, mutta eihän se ihan realismia taida olla.
Toyota C-HR 1.8 Hybrid Premium
Moottori: 1798 cm3
Teho: 122 hv
Käyttövoima: hybridi (bensa&sähkö)
Vaihteisto: e-CVT –automaatti
Vetotapa: etuveto
Huippunopeus: 170 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11 s
Vääntö: 142 Nm
Co2: 87 g/km
Mitat: pituus 4360 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1565 mm
Hinta alk. 33 161,34 €
Plussat
Rohkea ja tyylikäs muotoilu
Sujuva matkakumppani
Taloudellinen
Miinukset
Huono näkyvyys taakse
Hieman pintakova jousitus
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa