Koeajo Toyota Corolla – Aina vain hienompi Corolla
Toyota Corolla on taas hivenen edeltäjäänsä tyylikkäämpi. Kiilamaisesti muotoiltu keula yhdistyy sulavasti ajovaloihin. Ajossa uudistus tuntuu erityisesti parannettuna jousituksena.
Toyota Corolla täytti kesällä 50 vuotta. Sitä Toyota juhlisti esittelemällä juhlamallin, jonka etuosa on muotoiltu uudelleen ja varustelu on entistäkin runsaampi. Kokonaan uudistettuun sisustukseen kuuluu mm. uusi Toyota Touch –mediakeskus näyttävällä 7-tuumaisella kosketusnäytöllä ja mittariston 4,2 –tuumaisella värillisellä TFT-näytöllä.
Sellainen ihan pieni juttu, että automaattivaihteiston musta ja muovinen valitsinnuppi näytti ristiriitaisesti vähän halvalta verrattuna sisustuksen muuhun, suorastaan tyylikkääseen designiin.
Ulkoisesti muutokset ovat sittenkin melko hillittyjä, Corollaan vihkiytymättömältä se vaatii vähän perehtymistä. Varsinkin peräpää on pysynyt samanlaisena kuin vuonna 2013 esitellyssä edeltäjässä. Ja juuri perästä uusi Toyota Corolla näyttääkin selvästi vaatimattomammalta kuin edestä. Ehkä senkin muotoiluun olisi kaivattu lisää särmää isoveli Avensiksen tapaan.
Aiempaa jämäkämpi
Runsas varustelu on uuden Corollan valtteja. Se on myös selvästi entistä jämäkämpi ajettava: kori on edeltäjää jäykempi ja jousitusta on paranneltu. Koeajossa oli 1.6 Valvematic Premium Multidrive, jonka kokonaishinta huippuun viedystä varustelusta huolimatta jää alle 30 000 euron, 28 968 euroon.
Hintaansa nähden varustelu on kyllä ihan omaa tasoaan: siihen on sisällytetty kutakuinkin kaikki Corollaan tarjolla olevat mukavuus- ja turvallisuusteknologiat, aina moitteettomasti toimivaa automaattivaihteistoa ylellistä osanahkaverhoilua ja ikkunantummennuksia myöten.
Mutta uudistuksista huolimatta Corolla maistuu edelleen Corollalta: tutulta ja sittenkin melko yllätyksettömältä. Itse olen aikoinaan omistanut kaksi Corollaa, molemmat hankin käytettyinä, mutta vain vuoden vanhoina ja suunnilleen sisäänajettuina.
Kuten silloin 1990-luvulla, myös nyt Toyota Corolla tuntuu ensi-istumalta vaivattomalta ja helposti omaksuttavalta. Ajoon lähdettäessä meno tuntuu ennen kaikkea suloisen keveältä.
Selvästi jämäköityneestä ajettavuudesta huolimatta Toyota Corolla ei edelleenkään ole samalla tavalla ”muhkean” tuntuinen kuin saksalaiset kilpailijansa. Edelleen kaikkea hallitsee keveyden tuntu ja tällainen autoihin hiukan enemmän orientoitunut taas hakisi kyydistä enemmän juuri tuota ”muhkeutta”.
Mutta kuten niin monta kertaa on tullut todettua, tämä keveys mitä todennäköisimmin on myös Corollan valtti. Sen tyypillinen ostaja ehkä on esimerkiksi peruskoulun yläasteen seniori-ikäinen lehtori, joka viikolla taittaa Corollallaan pääsääntöisesti työmatkat Espoosta Vantaalle ja takaisin kotiin aamu- ja iltapäiväruuhkissa, joinakin viikonloppuina ajellaan ehkä mökille tai sukulaisiin noin 150-200 matka hyviä valtateitä.
Enkä yhtään ihmettele, että he päätyvät jo viidettä tai kuudetta kertaa uuteen Corollaan. Se on luotettava ja ihan riittävän hyvä ajaakin.
Toyota Corolla Valvematic Premium Multidrive S
Moottori: 1598 cm3
Käyttövoima: bensiini
Vetotapa: etuveto
Teho: 132 hv
Kiihtyvyys (0-100): 12 s.
Huippunopeus: 200 km/h
Vääntö: 200 Nm
Yhdistetty kulutus: 5.6 l/100 km
Co2-päästöt: 129 g/km
Vaihteisto: automaatti
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa