Kaasujalka

Koeajo Renault Megane GT – Ristiriitainen sportti

Julkaissut:

|

18.1.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Renault Megane GT – Ristiriitainen sportti

renaultgt

Renault Megane GT jämäkkä sporttinen perheauto, joka kuitenkin jättää hieman ristiriitaisen fiiliksen.

gt_1meganerenaultmeganegtRenault Megane GT :ssä on 1.6-litrainen  turboahdettu bensamoottori, josta on kutitettu 204 hevosvoimaa, kaksoiskytkinvaihteisto ja nelipyöräohjaus. GT on saatavana sekä viisiovisena viistoperänä että farmarina. Farkusta joutuu maksamaan noin 1400 euroa enemmän.

Vuosien saatossa nelipyöräohjaus on tupsahtanut joihinkin automalleihin aina silloin tällöin sen suurempaa suosioita koskaan saamatta. Ensimmäiset kokemukseni sellaisesta sain juuri ajokortin saaneena 90-luvun alussa Honda Preludessa.
Eikä neljä kääntyvää fillaria tehnyt tästä Meganestakaan sen ihmeellisempää ajaa kuin kilpailijansa. Vaikkakin sporttiasetuksella auto kääntyy jo pienellä ratin kääntämisellä. Säädettävää alustaa tässä ei ole, eikä sille ole kyllä tarvettakaan.

Hinnaltaan tämä kilpailee Peugeot 308 SW GT:n ja Skoda Octavia RS:n kanssa. 200 hevosvoimaisen Opel Astran saa muutamia tonneja halvemmalla ja 60 hevosvoimaa tehokkaamman Seat Leon Cupran kohdalla kukkaroa saa raottaa muutaman tonnin verran enemmän.

Jalat koukussa

Renault Megane GT :n sisustassa huomio kiinnittyy hyvän näköisiin istuimiin, jotka tarjoavat erittäin hyvän sivuttaistuen, mutta reisitukea ei ole riittävästi. Etenkin pitkän kuljettajan kohdalla ajoasentoa joutuu taas purnaamaan. Jalat jäävät liian koukkuun tai ratti liian kauas. Istuimen etureunaa pitäisi saada reippaasti ylös, jotta koukkuun jäävä kaasujalka saisi tukea. Huono ajoasento pilaa helposti hyvänkin auton kokonaisuuden. Tällä saralla saksalaiset kilpailijat ovat askeleen edellä.

Ollako vaiko eikö olla GT?

Monia ranskalaisia sportteja usein on mielestäni vaivannut alustan pintakovuus, mutta Megane GT:n kohdalla tilanne on toinen. Ajettavuudeltaan tätä voisi luonnehtia saksalaiseksi. Auto on todella hauska ajaa mutkaisella tiellä. Suomen teiden epätasaisuudet eivät välity kabiiniin vaan alusta nielee ne hyvin, mutta terävissä kuopissa alusta lyö ronskisti läpi ja rengasmelukin kantautuu läpi. Suunniteltu selkeästi sileille teille.

Suorituskyky tuntuu vaimeammalta kuin paperit näyttävät, sillä moottoria saa todella kiljuttaa hurjasti, että kiihtyy kunnolla. Lisäksi vaihteiston nykiminen kaupunkiajossa on kaikkea muuta kuin miellyttävää. No se nyt on tyypillistä melkeinpä kaikille kaksoiskytkentävaihteistoille.

Renault Megane GT
Hinta alk: 33 990€
Koeajoauton hinta: 37 706.51€
Iskutilavuus: 1618cm3
Teho: 204 hv/ 6000 kierr/min
Vääntö: 280 Nm / 2400 kierr/min
Paino: 1392kg
Tavaratila: 384l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.1s
Huippunopeus: 230km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.0l
Koeajon kulutus: 7.5l

Plussat
Ajettavuus
Jämäkkä

Miinukset
Ajoasento pitkälle kuljettajalle

Jälkimaku
Renault Megane GT on yllättävän miellyttävä arkiauto, mutta tuo mallimerkintä GT antaisi olettaa paljon sporttisempaa otetta.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *