Kaasujalka

Koeajo Ford Ecosport – Pirteän näköinen ja edullinen

Julkaissut:

|

14.1.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Ecosport – Pirteän näköinen ja edullinen

IMG_3652Fordin pienimmän katumaasturin EcoSportin valttina on sen pirteä ulkonäkö ja halpa hinta.

EcoSport on Fordin pari vuotta vanha Brasilian-malli, jota on nyt Belgiassa muunneltu enemmän eurooppalaiseen makuun soveltuvaksi. Koeajettu EcoSport on numeroiden valossa halvin ja tehokkain: 1-litraisessa EcoBoost-moottorissa ”jytyä” on 125 hevosvoimaa.

eco1ecosportEcoSport ei tietenkään tarjoa edulliseen hintaansa nelivetoa ja vaihteistokin on 5-lovinen manuaali. Vertailun autoista siinä myös tuntuu selvimmin 3-pyttyisyys ja 1-litraisuus. Rengasäänet tulevat varsinkin karkeammilla pinnoilla selvästi sisälle ja kiihdyttäessä käyntiääni on voimakas. Kun päästään vauhtiin ja sileille pinnoille, meno muuttuu normaalimmaksi.

Vastaavalla moottorilla varustettu Focus oli koeajossani muistaakseni vuosi sitten. Ja siinä kyyti oli selvästi ”topatumman” oloista, eli vähemmän peltistä ja muovista.

Takaluukku aukeaa erikoisesti sivulle. Ja tätä seikkaa en edes tiennyt etukäteen. Jouduin kääntymään maahantuojan lehdistöautojen tallille takaisin ja ihmettelin, kun en millään ilveellä saa luukkua auki: yritin nostaa sitä perinteisesti ylöspäin. Itse kontti on ihan tilava ja asiallinen.

EcoSportin pohjalevy on hieman suurennettu versio Fiestan pohjalevystä. Siksi se on muutenkin Fiestaa vähän suurempi, mutta ennen kaikkea se on Fiestaa korkeampi. Ja sehän on ihan luonnollista, että korkeassa ja lyhyessä autossa suhinoitakin tulee korkeammissa nopeuksissa jonkun verran sisään. Tiessä EcoSport kuitenkin pysyy ihan hyvin, vaikka pikkuisen välillä ”haviseekin”.

Kaarteissa ja huonoilla teillä jousitus tekee kulusta mukavaa ja peruspalikat EcoSportissa ovat ihan kohdallaan. Kojelautakin on tuttu Fiestasta ja se tekee tunnelmasta pikkuisen vanhahtavan. Muovinen mittaristo on kuitenkin selkeä.

Näistä kolmesta EcoSport on selvästi eniten kierroskone: alakierroksilla meno muuttuu tukkoiseksi, tämän huomaa erityisesti kaupunkiliikenteessä. Vaatii muutaman päivän totuttelun, että oppii pitämään kiihdytyksissä ja kaupunkiajossa tavallista pienemmän vaihteen. Tämän muuten opetti minulle päätoimittaja.

Ford Ecosport 1.0 EcoBoost 125 hv Start/Stop, Titanium
Moottori: 999 cm3, 3-sylinterinen, turbo
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Vetotapa: etuveto
Teho 125 hv
Vääntö:  170 Nm
Huippunopeus: 180 km/h

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *