Kaasujalka

Tee itse -pinnoite autolle ennen talvea

Julkaissut:

|

14.11.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Tee itse -pinnoite autolle ennen talvea

kahan-kuvaTalven varalta auto on hyvä pestä vanteiden pienempiäkin koloja myöten.  Myös maalipinnan hoitoon löytyy tee itse –miehelle kestäviä, mutta kalliita kovavahauksia edullisempia vaihtoehtoja.

 Polymeeripohjaiset pinnoitteet ovat nykyaikainen vaihtoehto perinteiselle vahaukselle. Pinnoitteet antavat kiiltoa, kirkastavat värit ja antavat pitkäkestoisen suojan maalipinnalle. Pinnoitteet suojaavat suolalta, lialta ja säävaurioilta. Näin maalipinnan kiilto ja suoja on helppo ylläpitää.

-Maalipinnan käsittelyyn suosittelen juuri tällaista polyameeripohjaista Sonax Xtreme Protect+Shine –pinnoitetta. Se on helppo levittää auton puhtaaseen pintaan ja parempi ratkaisu kuin vaha. Pinnoite levitetään pienille alueille yksi kerrallaan Sonaxin omalla levityssienellä ja voidaan pyyhkiä pois Sonax-mikrokuituliinalla ilman että tarvitsee hangata maalipintaa, Sonax-tuotteita tuovan Kaha Oy:n markkinointipäällikkö Jouni Vainikka sanoo.

Vainikan suosittelema Sonax Xtreme Protect+Shine voitti keväällä saksalaisten autolehtien  Auto Bild Sportscarsin  ja Auto Bildin yhteistyössä järjestämän pinnoitetestin. Se on suunniteltu nimenomaan tee itse –ihmisille.

6 kuukauden kesto

Vainikan mukaan Sonax on luvannut tälle testivoittajalle jopa 6 kuukauden keston. –Ainakin sillä pärjää pitkälle kevääseen asti, hän sanoo.

Jos tee itse –autoilija jaksaa nähdä vaivaa, ratkaisu tulee myös edulliseksi: pullon hinta on 20 euroa.

Sonax Xtreme Vannepesu puolestaan puhdistaa vanteet tehokkaasti ja hellävaraisesti, vahingoittamatta vanteita; se ei sisällä happoa eikä syövytä.
–Pesun jälkeen suosittelen suojaamaan vanteet SONAX XTREME Wheel Rim Coating NanoPro Vannesuoja-aineella. Se muodostaa pitkäkestoisen läpinäkyvän pinnoitteen, joka suojaa vanteita likaantumiselta. SONAX XTREME Vannesuoja antaa huomattavasti pidemmän suojan likaantumista vastaan kuin tavalliset vahapohjaiset suojatuotteet, Vainikka neuvoo.

Täytä pesunestesäiliö

Myös lasinpesunestesäiliö on tärkeä täyttää ennen pakkasia oikeasti pesunesteellä.
– Monella saattaa olla säiliössä vielä kesän jäljiltä pelkästään vettä. Suuttimien pamahtaminen jäähän ja pumpun rikkoutuminen voi tulla ikävänä yllätyksenä. Myös jäähdytinnesteet on hyvä tarkastaa, jos se jää tekemättä, voi eteen tulla isojakin haittoja. Näihin kaikkiin suosittelisin Kahan oman K-FIX –tuotemerkin valikoimaa.

K-FIX -tuotevalikoiman jo uudistuneet lasinpesunesteet ja jäähdytinnesteet ovat nyt saatavilla monessa eri koossa. Odotettu uutuustuote on mm. 3 litran lasinpesunestepussi. Ja mikä tärkeintä, siinä on 65 % vähemmän muovia, eli vähemmän jätettä verrattuna perinteiseen kanisteriin.

Dieselautoilijan on erityisen tärkeä vaihtaa itse tai vaihdattaa suodatin, ettei matkanteko keskeydy, jos järjestelmään pääsee vettä.

– Hyviä suodattimia löytyy Boschilta, Knechtiltä ja FRAMilta. Mutta koska vaihto on aika haasteellinen tehtävä, kannattaa teettää korjaamossa.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Kaha

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Proautolasi -ketju laajensi toimintaansa Helsinkiin
Jarruremontti alkuperäisosilla vai tarvikeosilla? Hintahaitari 1300 – 2500 euroa!
Autonavaimet.fi tekee uudet autonavaimet tunnissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *