Kaasujalka

Kanerva voittoon – Linden mestariksi

Julkaissut:

|

23.10.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kanerva voittoon – Linden mestariksi

kanervarantaralliKauden 2016 Historic Rally Trophy mestaruuden kannalta ennakkosuosikit pystyivät jatkamaan vakuuttavaa luokkavoittojen sarjaa, joten mestarin selvittämiseksi vaadittiin kanssakilpailijoiden apua.

Ennen päätöskilpailua mestaruudesta kamppailivat luokan 13 Raimo Linden Toyota Celica 1600:lla, Ilpo Hietanen Volvo 142 S:llä luokasta 11 sekä luokan 9 Hannu Roiha Ford Escort 1300 GT:llä. Kolmikko oli tasapisteissä, joten panosta viimeisessä osakilpailussa riitti. Teoreettinen mahdollisuus mestaruuteen oli myös luokan 14 Vesa Rissasella Ford Escort RS 2000:lla, joskin se olisi vaatinut sekä Lindenin ja Roihan keskeyttämistä että Hietasen jäämistä kolmanneksi luokassaan tai ilman pisteitä. Rissasen haaveet mestaruuden uusimisesta kariutuivat Rantarallissa reittitarkastuspisteen laiminlyöntiin ja siitä seuranneeseen hylkäykseen.

Rantarallissa koko kauden luokkavoittoja napsinut kolmikko jatkoi tutulla kaavalla, joten mestaruuden kohtaloa jouduttiin selvittämään sääntöpykälien avulla. Mestaruus meni Lindenille, jolla oli ollut kauden aikana eniten lähtöön oikeutettuja kanssakilpailijoita luokassaan.

– Hyvältä mestaruus totta kai maistuu. Tänään ajettiin nautiskellen, mutta yritettiin toki ajaa, ettei pelkästään himmailtu. Viimeinen pätkä otettiin jo sitten varman päälle, Linden kertoi kisan maalissa.

Linden voitti kauden kaikissa osakilpailuissa luokkansa. Avain mestaruuteen oli tasaisuus ja luotettavuus.

– Ajeltiin koko vuosi tasaisesti, eikä autoon ole tarvinnut koko vuoden aikana tehdä mitään isompaa. Jarrupaloja on vaihdettu kisojen jälkeen ja öljyä saatettu lisätä, mutta siinä kaikki, Linden tuumi.

Lindenin jälkeen hopealle sijoittui Ilpo Hietanen, joka harmitteli päätösosakilpailun liukkaita teitä.

– Hienot olivat tiet, mutta hitto kun melkein kaikilla pätkillä oli sellaista peukalonpään kokoista irtosoraa. Meillä oli niin pieni lähtönumero, etteivät tiet puhdistuneet ollenkaan. Tuntui, ettei mihinkään päästä. Vauhti riitti luokassa kyllä, muttei yleiskilpailussa, Hietanen harmitteli.

Koko kauden saldoon hän oli kuitenkin tyytyväinen.

– Tyytyväisiä ollaan. Ongelmaton kausi ja hyvä kun riittää vauhti nuorten poikien kanssa. Ennen tuntui, että vaihteita oli ainakin yksi liian vähän, mutta kun ikää tulee, tuntuu että vauhtia on yksi pykälä liikaa, Hietanen virnisti.

Pronssia otti Hannu Roiha, jolle reitti tarjosi jälleen pieniä onnentunteita.

– Toistan jo itseäni, mutta nämä etelän tiet ovat niin pirun makeita vetää. Vikalla pätkällä meillä oli ongelmia jarrujen ja voimansiirron kanssa, mutta tyytyväisiä ollaan, että päästiin maaliin. Koko kaudesta olen myös tyytyväinen, koska tämä oli ensimmäinen vuosi kun kierrettiin kaikki osakilpailut, Roiha summasi.

Kanerva nopein 

Vaikkei Historic Rally Trophyssa ajetakaan varsinaisesta yleiskilpailun voitosta, nähtiin Rantarallissa silti varsin tiukka sekuntikamppailu ykkössijasta edellisen osakilpailun Seinäjoella voittaneen Janne Kanervan ja kotimaisemissaan ajaneen Kimmo Juhannusvuoren välillä.

EK 4:n jälkeen ero oli 10 sekuntia Juhannusvuoren hyväksi, mutta ratkaisu nähtiin viimeistä edellisellä erikoiskokeella, kun Juhannusvuoren Ford Escort RS 2000:n jousitus hajosi ja hän jäi Kanervasta yli puoli minuuttia. Lopulta Juhannusvuoren matka päättyi päätös-EK:n lähtöön.

Maalissa oli yllättynyt voittaja.

– Niinhän tässä sitten kävi. Hyvää taistelua oli ja yritettiinkin pistää kunnolla hanttiin. Makeat tiet oli vetää ja varsinkin vitonen tuntui osuvan tosi hyvin käteen, Kanerva summasi.

Kanerva oli varsin tyytyväinen onnistuneeseen päiväänsä. Tilanteen kehittymistä seurattiin jokaisen pätkän jälkeen.

– Kyllä koko ajan katsottiin puhelimesta pätkäaikoja, ja oli se tiedossa, että Juhannusvuori menee kovaa täällä, mutta hyvin meilläkin kulki. Ei meillä mitään erikoisempia tilanteita ollut koko päivän aikana, mitä nyt ykkösellä meinattiin kaataa, Kanerva naurahtaa.

Rantarallissa ajettiin myös tasanopeusluokan osakilpailu, jonka voiton vei kaksikko Hannu Sulonen – Kari Temonen Volvo 142:lla.

Luokkavoittajat Bacho Rantaralli:
Luokka 1: Hanna Kokko – Minna Liiri Opel Kadett 46.44,1
Luokka 2: Juha Mäkitalo – Petteri Mäkitalo Fiat 1100 46.50,9
Luokka 3: Sakari Salminen – Helena Salminen Ford Cortina Lotus 44.47,4
Luokka 4: Vilppu Linjama – Eetu Ekonen Volvo 122 42.17,3
Luokka 5: Jukka Häggvist – Kristian Nieminen Sunbeam Imp 44.34,5
Luokka 6: Petri Pousi – Janne Pietikäinen Ford Escort 1300 GT 42.35,8
Luokka 7: Markku Taipale – Alix Malmsten Ford Escort Twincam 39,59.1
Luokka 8: Juha Berner – Jouni Tanninen Plymouth Valiant 41.33,4
Luokka 9: Hannu Roiha – Jouni Kumpulainen Ford Escort 1300 GT 42.02,6
Luokka 11: Ilpo Hietanen – Jari Hellgren Volvo 142 S 39.27,4
Luokka 12: Jari Linden – Henry Äyräväinen Mazda 1300 44.05,8
Luokka 13: Raimo Linden – Jouni Leppälahti Toyota Celica 1600 42.16,5
Luokka 14: Jari-Pekka Haapasalo – Saara Haapasalo Ford Escort RS 2000 39.05,4
Luokka 15: Jussi Lappalainen – Rauno Hurskainen Ford Escort 1300 GT 40.09,8
Luokka 16: Kari Loppi – Niina Mönkö Ford Cortina 1600 GT 39.29,7
Luokka 17: Janne Kanerva – Harri Kanerva Volvo 142 S 37.42,5
Luokka 18: Jesse-Joonas Haake – Joni Leander Volvo 66 57.36,0
Luokka 19: Janne Lindberg – Harri Ruokonen Volkswagen Golf GTI 38.29,1
Luokka 20: Pentti Veikkanen – Jukka Vajavaara Porsche 911 SC 39.10,8
Luokka 22: Kari Holmberg – Kirsi Holmberg Peugeot 205 GTI 48.03,0
Luokka 23: Ilkka Koskela – Anssi Koskela Opel Manta 2.0 E 39.29,5
Luokka 24: Keith Torttila – Riikka Komulainen Mercedes Benz 190 E 2.3-16 39.45,9

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *