Koeajo käytetty Nissan Leaf – Sopii perheen kauppakassiksi
Täysin sähköllä käyvä Nissan Leaf maksaa uutena 35 000 euroa, joten pääasiassa se on ihan liian kallis perheen kakkosautoksi. Mutta vaihtoautomarkkinoilla se on harkinnan arvoinen kauppakassiehdokas.
Vuonna 2010 Nissan Leaf oli ensimmäinen sähköauto, joka tarjosi todellisen vertailukohdan polttomoottoriautoille. Toyota Prius Hybridihän käy sähköllä vain hiljaisissa taajamanopeuksissa.
Nyt Leafeja alkaa saada kohtuuhintaan käytettynä. Koeajoauto löytyi Vantaan Kamuxista. Se on vuosimallia 2012 ja vain 56 000 kilometriä ajettu. Eli kunnoltaan ja yleisilmeeltään sen voi hyvällä omallatunnolla kehua olevan lähestulkoon sama auto kuin se oli tehtaalta ulos rullatessaan neljä vuotta sitten.
Äänetöntä menoa
Pihasta kohti Aviapoliksen teitä rullatessa ensimmäiseksi tietysti ihastutti auton äänettömyys. Eikä se jäänyt pelkästään sähkömoottorin hiljaisuuteen: myös rengasäänet ja tuulensuhinat tuulisena koeajopäivänä pysyivät kohtuullisina ainakin 80-90 kilometrin tuntinopeudessa.
Yllättävintä Leafissa on sen perinteisyys, ja tämä siis pelkästään positiivisessa mielessä ilmaistuna. Vaikka mittaristo onkin digitaalinen ja vaihteenvalitsin pyöreä pallo, ei Leaf kuitenkaan ole mikään avaruusauto. Sen kanssa kauppareissulle lähtevä perheenäiti ei mene sekaisin omituisten mittarinäyttöjen ja kummallisten hallintalaitteiden ilotulituksessa.
Nissan Leaf on myös yllättävän tilava. Akut on sijoitettu keskelle auton pohjaa. Siksi tavaratilakin on ulkomittoihin nähden ihan kohtuullinen. Ja koska paino on auton pohjassa, Leaf kulkee vakaasti normaaleissa maantienopeuksissakin. Sähköinen ohjauskin on riittävän tunnokas. Leaf on ytimekkäästi sanottuna hauska ja helppo ajettava.
Vaihteistosta löytyy kaksi eri asetusta. Normaaliasennossa Leaf on kuin mikä tahansa muukin automaattivaihteinen auto. Kiihdytyksiinkin löytyy potkua, mutta silloin myös virta kuluu nopeammin. Ja sehän taas voi olla kohtalokasta. Siinä, missä Leafin potentiaalisin ekokilpailija Toyota Prius lataa sähköakkuja jarrutusenergialla ja siirtyy tarvittaessa polttomoottorikäyttöiseksi, Leafilla virran ehtyessä kulku loppuu kuin seinään.
Eli neuvoisin kyllä ruuhkissa ja kaupunkiliikenteessä ajelemaan Eco-asetuksella, vaikka sen myötä kulku tuntuukin nuhjaisemmalta.
Olen käsittänyt, että Leaf ei hyydy ainakaan vielä 10 asteen pakkasilla.
Kauneus katsojan silmässä
Ulkonäkö sitten? Noh… jos nyt kauniisti sen ilmaisee, niin Leaf näyttää varsinkin peräpäästä ”omintakeiselta”, edestä katsottuna se on enemmän edukseen.
Yhdellä akullisella tällä Leafille voi tiettävästi ajaa talvisäässäkin 90-100 kilometriä, jos sisälämpötila on säädetty 18 asteeseen. Kaupunkiajossa tietysti toimintasäde on pidempi, maantieajossa lyhyempi.
Tämän koeajetun Leafin lähimpänä kilpailijana voi vaihtoautomarkkinoilla kaiketi pitää vuosimallin 2012 Toyota Auris HSD -hybridiä. Sellaisen saa samoilla kilometreillä suunnilleen samalla hinnalla kuin tämän Leafinkin. Mutta Auris on vain hybridi, joka kiihdytyksissä ja yli 50 kilometrin tuntinopeudessa turvautuu sähkön sijasta polttomoottoriin. Leafissa välttyy niiltä vähiltäkin bensalaskuilta.
Mutta päivänselvää, että tämä Leaf on omimmillaan kaupunkilaisperheen kakkosautona, äidin kauppakassina ja perheen pienempien juniorien harrastuksiin kuskaamisessa. Silloin toimintasäde riittää hyvinkin päivittäisiin tarpeisiin. Mummolaan Keski-Suomeen sillä ei Vantaalta lähdetä, ellei tunne latauspaikkoja matkan varrella.
Nissan Leaf
vm. 2012
Mittarilukema: 56 000 km
Käyttövoima: sähkö
Teho: 109 hv
Vaihteisto: automaatti (1 pykälä eteen, 1 pykälä taakse)
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,9 s
Huippunopeus: 145 km/h
Kulutus: 17,3 kWh/100 km
CO2: 0 g/km: 0 (ei päästöjä itse autosta)
Tavaratilan koko: 330 l
Hinta: 17 900 €
Myyjä: Kamux, Vantaa
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa