McLaren – 50 vuotta ykkösissä
Legendaarinen McLaren aloitti ykkösissä tasan 50 vuotta sitten. Brittitalli on Formula 1 -historian toiseksi menestynein tiimi, kuljettajien mestaruuksia on kaksitoista ja valmistajien ykköstiloja kahdeksan
McLaren Racing Team perustettiin vuonna 1963 Bruce McLarenin, Teddy ja Timmy Mayerin toimesta. Alussa kilpailtiin urheiluautoilla kunnes toimintaa laajennettiin ykkösiin kaudella 1966. Debyyttistartti oli toukokuinen Monacon Grand Prix.
Uusiseelantilainen Bruce McLaren ajoi nimeään kantavan tallin ensimmäisen GP-osakilpailuvoiton Belgiassa 1968. Ykköstila jäi Brucen F1-uran viimeiseksi, kaikkiaan hän voitti kuninkuusluokassa neljä osakilpailua.
Menestystä tuli myös Yhdysvalloissa Can Am -urheiluautojen puolelta, jossa McLaren ja Denny Hulme voittivat mestaruudet vuosina 1967-69. McLaren voitti myös Ford GT40 -autolla Le Mansin 24 tunnin ajon vuonna 1966 yhdessä Chris Amonin kanssa.
Bruce McLaren menehtyi traagisesti testatessaan tallinsa Can Am -autoa Goodwoodin radalla kesäkuussa 1970. Takakate irtosi itsestään täydessä vauhdissa. Auto syöksyi hallitsemattomasti ulos radalta surmaten tallipäällikön.
Teddy Mayer johti tiimiä McLarenin kuoleman jälkeen ja kaikkiaan 1970-luvun alkuvuodet olivat menestyksen aikaa. Brasilialainen Emerson Fittipaldi voitti kuljettajien maailmanmestaruuden 1974 ja brittipilotti James Hunt kaudella 1976. Tämä jälkeen menestyminen hiipui vähitellen.
Ron Dennis nappasi vallan
1980-luvun alussa Ron Dennis siirtyi McLarenin päälliköksi. Omistajiin kuulunut Teddy Mayer poistui takaisin Yhdysvaltoihin vuonna 1982. Pikkutallista kasvoi jättiläinen ja alkoi todellinen voittokulku.
Kun Dennis aloitti työt, tiimissä oli 50 työntekijää. Tällä hetkellä (2016) McLarenin yritysryppäässä työskentelee yli 3000 henkilöä. Formula 1 -tallin lisäksi McLaren Automotive rakentaa muun muassa luksustason urheiluautoja.
Ron Dennis lyöttäytyi yhteen TAG-yhtiön omistajan, ökyrikkaan Mansour Ojjehin kanssa. Oijehh omistaa edelleen 25 prosenttia yhtiötä. Autotehtaat Porsche ja myöhemmin Honda toimittivat tallille voimanlähteet.
Maailmanmestaruudet seurasivat toisiaan taitavien kuljettajien kanssa. Tiimin ykköstähtinä loistivat herrat Niki Lauda, Alain Prost ja Ayrton Senna. Lontoon eteläpuolella, Wokingissa sijaitseva kilpatalli voitti 1980-luvulla peräti viisi kuljettajien ykköspalkintoa.
Keke Rosberg ajoi F1-jäähyväiskautensa McLarenilla 1986. Mestariksi kruunattiin tallikaveri Prost. Menestysputki jatkui vielä vuosina 1990-91 Ayrton Sennan toimesta. Kahdeksan vuoden aikana (1984-1991) talli voitti seitsemän kuljettajien mestaruutta.
Noina vuosina McLarenin autot olivat teknisesti edellä kilpailijoita muun muassa mullistavan hiilikuiturakenteen ja vahvojen moottoreiden vuoksi. Kuljettajat, yhteistyökumppanit (Marlboro) ja budjetit olivat myös parasta A-luokkaa. Punavalkoinen McLaren oli suurin ja kaunein.
JJ ja Häkkinen
Jyrki Järvilehto oli McLaren-tallin ensimmäinen suuri suomalaisvoittaja. JJ oli suuressa roolissa, kun kolmikko Lehto-Dalmas-Sekiya kaasutteli ykköseksi Le Mansin 24 tunnin kestävyysajon kesäkuussa 1995. Hän voitti kilpailun ensimmäisenä suomalaisena.
”Yhteistyö McLarenin kanssa oli ensiluokkaista. Tiimi oli erittäin ammattitaitoinen ja kunnianhimoinen. Testasimme runsaasti ennen Le Mansin kilpailua ja lopputulos oli paras mahdollinen. Mitään asiaa ei jätetty sattuman varaan. Muistot ovat hienot”, JJ toteaa.
Seuraavaa F1-menestyspiikkiä jouduttiin odottelemaan yllättävän pitkään. Se koettiin yhteistyössä Mika Häkkisen kanssa Mercedes-moottoreiden vauhdittamilla hopeanuolilla kausilla 1998 ja 1999. Suomalaiskuljettajan johdolla McLaren onnistui lyömään italiaisen Ferrari-tallin ja sen ykköstähden Michael Schumacherin.
Mika Häkkisen ja Ron Dennisin välille kasvoi suuri ystävyys ja lojaalisuus. Oman osuutensa tähän erityiseen suhteeseen oli varmasti Häkkisen vaikealla loukkaantumisella 1995.
”Kaikki taustaihmiset urani aikana ovat olleet kullan arvoisia. Perheen lisäksi Kari O. Sohlberg, manageri Keke Rosberg ja Ron Dennis ovat sellaisia henkilöitä, jotka haluan nostaa esille,” Mika Häkkinen sanoo.
Ron Dennis luotti Häkkiseen täydellisesti ja uskoi nuoreen suomalaiseen.
”Hän antoi minulle aikaa kehittyä mestariksi. McLarenilla oli 1990-luvun puolessa välissä monta heikkoa vuotta, mutta emme kääntäneet Keke Rosbergin kanssa selkää tiimille. Luotto oli vahva molempiin suuntiin.”
Mika Häkkinen lopetti GP-uransa kauden 2001 jälkeen. Hän teki sen suurena mestarina.
Häkkisen paikan peri Kimi Räikkönen joka kilpaili tiimissä vuodet 2002-2006. Kaudella 2005 McLaren saavutti Räikkösen johdolla kymmenen GP-voittoa, mutta kuljettajien ja valmistajien mestaruudet menivät silti Fernando Alonsolle ja Renault-tallille.
Hamiltonin mestauus ja suuri menetys
McLaren menetti kauden 2005 jälkeen riveistään teknisen johtajansa Adrian Neweyn, joka oli suunnitellut tallin 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun voittaja-autot. Se oli paha takaisku, sillä Newey siirtyi pienen tauon jälkeen Red Bullin palvelukseen. Sebastian Vettel ja Red Bull voittivat neljä kuljettajien mestaruutta putkeen kausilla 2010-2013.
Kausi 2007 oli McLarenin historian erikoisin. Tallikaverit Fernando Alonso ja Lewis Hamilton taistelivat tasapäisesti maailmanmestaruudesta ja taistelun tiimellyksessä Alonso riitaantui sekä Hamiltonin että Ron Dennisin kanssa. McLaren-kuskit päätyivät lopulta MM-sarjassa tasapisteisiin kakkosiksi.
Mestaruuden otti Ferrarin Kimi Räikkönen, joka löi McLaren-kaksikon vaivaisella yhdellä pisteellä. Valmistajien sarjassa McLaren jäi kokonaan ilman pisteitä, sillä talli sai 100 miljoonan dollarin sakon ja menetti kaikki tallipisteensä. McLarenin käytti hyväkseen Ferrarilta vuotaneita salaisia tietoja, ja jäi tästä tempusta kiinni.
Fernando Alonso lähti tallista ovet paukkuen kesken sopimuskauden ja Heikki Kovalainen palkattiin Hamiltonin apukuljettajaksi. Kovalainen ajoi tallissa vuodet 2008-2009. Parhaana tuloksena oli uran ainoa voitto Unkarissa 2008. Kokonaisuutena suomalaisen esitys oli vaisu.
Kaudella 2008 Hamilton kruunattiin mestariksi dramaattisten vaiheiden jälkeen. Mestaruus ratkesi brittikuljettajan hyväksi päätöskilpailussa Brasilian GP:n viimeisellä kierroksella.
Vaikeaa aikaa
Ron Dennis jätti tallipäällikön tehtävät maaliskuun alussa 2009. Hän jatkoi kuitenkin McLaren-yhtymän johdossa. Vuonna 2014 Dennis palasi McLaren-tallin johtajaksi syrjäytettyään Martin Whitmarshin.
Lewis Hamiltonin mestaruusvuoden 2008 jälkeen McLaren-tallilla on ollut vaikeaa. Mestaruudet ovat karttaneet tallia. Ajettuaan McLarenilla kuusi kautta Hamilton siirtyi Mercedekselle 2013.
Mercedes-moottoreiden kanssa tiimi pystyi vielä taistelemaan kärkipaikoista, mutta vaihto Hondalle on ollut melkoinen fiasko. Kaudet 2015-2016 ovat olleet tulosten ja luotettavuuden puolesta surkeita.
Tiimillä on hyvä auto, suuret resurssit ja loistavat kuljettajat. Maailmanmestarit Jenson Button ja Fernando Alonso ovat sen tason rattimiehiä, että menestyminen ei ole piloteista kiinni.
Toivottavasti Honda saa koneensa kuntoon mahdollisimman nopeasti. Matka jatkuu ja brittitalli palaa takaisin GP-sarjan huipulle. Enemmin tai myöhemmin. Toimitusjohtaja Ron Dennis ja McLaren eivät anna ikinä periksi.
Mauri Nurmi
Vastaa