Kaasujalka

Koeajo Ford Focus – Litran mitalla ja automaatin kera

Julkaissut:

|

22.6.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Focus – Litran mitalla ja automaatin kera

fordfocus

Kun olin pikkupoika, automaattivaihteet oli vain tutun helsinkiläisperheen isossa amerikanraudassa. Nyt automaattilootan saa jo yksilitraiseen alemman keskiluokan perheautoonkin, Ford Focukseen.

Ensimmäinen muistoni automaattilaatikosta on peräisin 1960-luvulta. Asuimme isän viran takia varsinaissuomalaisessa pikkupitäjässä. Naapurin maataloon tuli aina kesävieraiksi helsinkiläisperhe komealla amerikanraudalla. ”Hesalaisperheen” samanikäisten kakaroiden kanssa tietysti tutustuttiin.

Kerran pääsimme perheen Dodge Dartin kyytiin. Omalla isällä oli siinä vaiheessa Ford Cortina, ja sekin tuntui laivalta edelliseen autoon, kuplavolkkariin, verrattuna.

focusfocussisäford1Mutta Dodge oli suorastaan valtamerialus. Ja mikä hurjinta, jo pikkupoikana kiinnitin huomiota, että siinä oli automaattilaatikko. Siihen maailmanaikaan automaattilaatikot ylipäätään olivat enimmäkseen vain eliitin herkkua.

Automaatit 125-hevosvoimaisia

Sittemmin automaattilaatikot ovat arkipäiväistyneet. Nyt kuusilovisen automaattilaatikon saa myös alemman keskiluokan yksilitraiseen bensa-Focukseenkin.

Tosin, eihän Focus nyt tietysti mitään ennätyksiä lyö: Suomen halvin automaatti löytynee noin 15 000 euroa maksavasta Mitsubishi Space Starista, jonka lähtöhinta on 14 383 euroa.

Yksilitraisen ja 125-hevosvoimaisen Focus Ecoboostin suositushinnat 6-lovisella automaattilaatikolla lähtevät 23 351 eurosta. Koeajoauton loppuhinta lisävarusteineen kipusi tosin jo lähes 30 000 euroon. Ilman lisävarusteita veroineen päivineen räknäsin hinnaksi 26 735,73 euroa.

5-ovinen Focus mitoiltaan kuitenkin jo oikea perheauto. Ja 125 hevosvoimaa kiihdyttää sen nollasta sataan riittävän ripeästi automaattilootallakin, 11,3 sekunnissa.

Fordin litrainen ja 3-sylinterinen Ecoboost-moottori on kovasti kiitelty innovaatio, se on voittanut  kokoistensa Engine of the year -palkinnonkin jo kolmena vuonna peräkkäin.

Mutta uutta on se, että nyt sen saa myös automaattivaihteisena. Manuaaliversion yksilitraisesta saa niin 125-hevosvoimaisella kuin 100-hevosvoimaisellakin moottorilla, mutta litran automaattiversiot ovat kaikki 125-hevosvoimaisia. 1.5-litraisia EcoBoosteja saa jopa 182-hevosvoimaisina.

Mukava matka-ajossa

Kehä Kolmella pintakaasulla losotellessa 3-pyttyinen litran Focus on äänetön peli, kolmisylinterisen pörinän erottaa vain kiihdyttäessä. Muutenkin litrainen automaatti-Focus yllättää muhkeudellaan: matka-ajossa siinä on kokoaan isomman auton fiilistä.

Ne kiihdytykset ovat muutenkin ehkä tämän automaatti-Focuksen heikoin kohta: kierrokset käyvät hetken aikaa korkealla ja turbon alavääntö jää hyödyntämättä: vaihdot ylöspäin tulevat viiveellä perässä. Itse vaihdot se hoitaa kyllä pehmeästi.

Focuksen automaattiloota ei ole kaksoiskytkinvaihteisto, jollainen löytyy mm. Volkswagen Golfista.

Keskikulutus kipusi sekalaisessa ajossa reiluun 7,5 litraan satasella. Eli ei tätä litraista Focusta automaattilaatikolla voi varsinaisena talousihmeenä pitää, mutta joka tapauksessa se käy pihimmin kuin markkinoilta jo poistunut 1,6-litrainen automaatti.

Kun ajelee lämpimänä päivänä sulalla asfaltilla ja kesärenkailla tasaisia maantienopeuksia, on 1-litrainen Focus automaattilaatikolla todella mukava peli. Kojelaudan design sopii hyvin yksiin tämän mielikuvan kanssa, sekin on muhkea ja tuo ison auton tuntua. Ja Mondeon linjaa noudattava nykyinen keulan ”Aston Martin” –ilme on vakuuttava.

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 hv Start/Stop A6
Kokonaishinta lisävarusteineen 29 940,73 €.
Moottori:  999 cm3
Teho: 125 hv
Vääntö: 170 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,3 s
Huippunopeus: 193 km/h
Co2: 125 g/km

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *