Koeajo Skoda Suberb – Vaikka vaatekaapin roudaukseen
Harvaan autoon saa mahtumaan 2.40 metriä pitkää vaatekaapin runkoa, mutta Suberbiin mahtuu.
Skoda Suberb on aina tunnettu hurjan väljistä tiloistaan, eikä tämä tuoreinkaan versio tee poikkeusta. Auto on “vain” vajaa 4.9 metrin mittainen auto, mutta silti tarjoaa sellaiset takatilat, johon ei lähellekään yllä edes tässä samassa numerossa koeajossa oleva 7-sarjan BMW.
Hurja mallivalikoima
Me saimme koeajoon malliston pienimmän 150-heppaisella bensaturbolla varustetun version, jossa on sylinterien lepuutustoiminto. Vääntöä tämä 1.4-litrainen moottori tarjoaa kivasti 250Nm:iä. Moottorin jatkona on tutusti DSG-vaihteisto.
Skodalle tuttuun tapaan mallistossa on hurjasti moottorivaihtoehtoja ja jokainen löytää varmasti mieleisensä. Niitä emme nyt lähde kertomaan, sillä koko tila täyttyisi jo pelkästään sillä. Sekä dieseleitä että bensaversioita on paljon. Malliston huipulla on 280 hevosvoimainen nelivetoinen L&K –malli, jonka muuten saamme koeajoon vielä tässä alkukesästä. Sen hinta on 56 268 euroa ja malliston edullisin kuta kuinkin puolet halvempi.
Korimalleja on tutusti kaksi; tämä koeajettu farmari ja sitten hatcback. Viistoperäisessä mallissa on siitä kahdessa osassa nousevasta takaluukusta luovuttu. Combi on moottorista riippuen noin 1300-1800 euroa kalliimpi. Molemmat tarjoavat niin ruhtinaallisesti tilaa, että sen suhteen on aivan se ja sama kummanko ottaa. Kummanko perä on paremman näköinen ostajan silmissä ratkaisee, olettaisin.
Suberbin kuskin paikalla on aluksi vähän hassu olo, sillä tässä jotenkin tuntuu istuvansa hyvin edessä. Konepelti on suhteellisen lyhyt näin isoksi autoksi ja peräpää aivan holtittoman pitkä. Tämä ei siis ole mikään moite vaan asia, johon kiinnitimme heti huomiota, mutta 3 minuutin jälkeen sitä ei enää edes huomannut.
Kaiken kokoiset kuljettajat saavat hyvän ajoasennon, vaikka tässä istuin jäikin minun makuuni liian ylös. Koeajon jälkeen ei tarvitse ihmetellä miksi tämän myyntikäyrä nousee jyrkästi ylös. Tässä on kaikki mitä ihminen arjessaan tarvitsee; tilaa, käytännöllisyyttä ja toimivuutta hyvin kilpailukykyiseen hintaan. Tehoahan saisi olla aina enemmän, mutta onneksi mallistossa löytyy vielä niitä ruudikkaampiakin malleja. Jostain luin, että RS-mallikin olisi joskus tulossa Suberbiin.
Skoda Suberb Combi 1.4 TSI ACT DSG
Hinta alk. 39814,77€
Koeajoauton hinta 42 327,53€
Iskutilavuus: 1395cm3
Teho: 150hv / 5000-6000 kierr/min
Vääntö: 250Nm / 1500-3500 / kierr/min
Tavaratila: 660l
Paino: 1445kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8,9 s.
Huippunopeus 218 km/h
Kulutus valm.ilm: 5,1l
Koeajon kulutus: 7,8l
Plussat
Tilat
Toiminnallisuus
Hinnoittelu
Miinukset
Voiman puute (varauksin)
Jälkimaku
Skoda Suberbin sisätiloja on hehkutettu joka paikassa kohta jo kyllästymiseen asti. Totta se silti on, että tämä tarjoaa käsittämättömät takatilat. Kun koko muukin paketti on kunnossa niin ei ole ihme, että suosio on taattu.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa