Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Touran – Monitaituri

Julkaissut:

|

14.6.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Touran – Monitaituri

vwtouran

Volkswagen Touran uudistui ulkoisesti hyvin maltillisesti, mutta kokonaisuutena tämä hieno tila-auto on luokkansa vakuuttavimpia.

Merkille tuttuun tyyliin auton uudistuminen näkyy silmin aika vähäisinä muutoksina. Kabiinissa tunnelma on samanlainen kuin Volkswagenin muissakin malleissa. Kaikki on tarkasti ja harkitusti omilla loogisilla paikoillaan, eikä mikään ominaisuus ärsytä.

vw_tourantourantouranvwEnemmän tilaa

Touran on tehty merkin ns. MQB-alustalle. Pituus on kasvanut 13 senttiä ja akseliväli on leventynyt 11 senttiä. Auton ehkä aavistuksen sporttisempaan ilmeeseen vaikuttaa varmastikin osaltaan 6 milliä madaltunut korkeus sekä kasvanut leveys; reilut 4 senttiä.

Sekä bensa että dieselmallistossa on kolme eritehoista bensakonetta 110, 150 ja 180 (dieselissä 190) hevosvoimaa. Edullisimmillaan Touranin saa itselleen reilulla 26 000 eurolla. Koeajettu Touran edustaa Launch Edition -malliversiota ja on kolmisen tonnia perus Comfortlineä kalliimpi. Edullisin 1.2-litrainen bensaversio lähtee 26700 eurolla ja kallein 180 heppainen, DSG-vaihteinen Highline maksaa 40178 euroa. Edullisin diesel maksaa 29639 euroa ja kallein 190 hevosvoimainen Highline DSG-vaihteinen melkein 44 000 euroa.

Takapenkkiriviä pystyy luonnollisesti liikuttamaan edestakaisin kolmessa osassa ja näin pystyy antamaan lisää tilaa joko viimeiselle riville tai toiselle riville. Koko perhe mahtuu siis hyvin mukaan ja tavaratilaakin on takuulla riittävästi.

Ajoasento on pysty, eikä siksi ihan minun mielestäni kiitettävän arvoinen. Asennon saa helposti mieleisekseen hyvien säätövarojen ansiosta, joten ei Touranin kuljettajan paikalla tarvitse todellakaan kärvistellä.

Laiskahko säästäjä

Koeajetussa Touranissa oli tarjolla malliston pienin 1.6-litrainen diesel, joka kehittää 110 hevosvoimaa. Voima riittää hyvin kaupunkipyörityksissä, mutta maantienopeuksissa ohitukseen ei kannata lähteä tai katsottava vähän pidempi suora.
Samasta syystä kulutus pysyy alhaisena vielä 80:n vauhdissa, mutta vauhdin noustessa satasen paremmalle puolelle alkaa polttoaineviisari liikahtamaan nopeammin. Koeajon kulutus jäi kuitenkin todella maltilliselle tasolle eli ei tämä ketään konkurssiin vie vaikka kaasujalkaa käyttäisikin ronskimmin.

Ajettavuus kunnossa

Ajettavuus on tuttua Volkswagenia eli koostaan huolimatta tällä ajelee mielellään. Alusta nielee tien epätasaisuudet mallikkaasti ja auto kantaa raskaankin kuormaan eleettömästi. Ohjaus on tunnokas ja tarkka.

Luistoneston poiskytkentä on piilotettu järjestelmän valikkoihin. Sille soisi oman napin ja näin ollen sen kytkentä olisi nopeampaa. Järjestelmä nimittäin vie tehot pois hyvin herkästi. Ohituskaistatiellä vasen kaista oli ohuen lumisohjon peittämänä ja yritin lähteä ohittamaan sitä pitkin, mutta se ei onnistunutkaan. Hyvin aktiivinen luistonestojärjestelmä vei autosta kaikki tehot kaistalle siirtyessäni ja jouduin palaamaan takaisin oikealle kaistalle.

Jos menet pesukadulle niin varmista, että auto hold-nappi on poissa päältä, sillä muuten järjestelmä tempaisee jarrut kiinni auton liikahtaessa.

Volkswagen Touran 1.6 TDI Comfortline
Hinta: 36781€
Iskutilavuus: 1591cm3
Teho: 110hv/3200-4000 kierr/min
Vääntö: 250Nm / 1500-3000 kierr/min
Paino: 1539kg
Vetokyky max: 1500kg
Tavaratila: 137l (7p),743l (5p)
Kiihtyvyys 0-100km/h: 11.9s
Huippunopeus: 187 km/h
Kulutus (valm.ilm): 4.4l
Koeajon kulutus: 6.6l

Plussat
Toiminnallisuus
Tilat

Miinukset
Laiskahko

Jälkimaku
Tila-autoa etsivälle Touran on markkinoiden yksi järkevimmistä ja mutkattomimmista arkiajossa. Sitähän lapsiperhe haluaa.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *