Lappalainen heti kauden avauksessa palkintokorokkeelle
Suomalaisia oli mukana radan tapahtumissa kaikkiaan neljä, kun Joonas Lappalainen ja Emil Lindholm kilpailivat Audi TT Cupissa, kun Toomas Heikkinen ja Niclas Grönholm taistelivat sijoituksista rallicrossin puolella.
Audi Sport TT Cupin ensimmäinen osakilpailu ajettiin kuluneena viikonloppuna Hockenhaimissa DTM-sarjan avauksen yhteydessä. Viikonloppu oli täynnä erilaista moottoriurheilu viihdettä, mukana oli myös lisäluokkana rallicrossin MM-sarja. Perjantaina alkanut tapahtuma keräsi kaikkiaan vajaat 100.000 katsojaa paikan päälle.
TT Cupin kilpailu viikonloppu pitää viime vuoden tyyliin sisällään 50 minuutin harjoituksen, puolen tunnin aika-ajon. Näiden lisäksi ajetaan kaksi kilpailulähtöä joiden kierrosmäärä riippuu radasta, kokonaiskeston ollessa noin puoli tunti per lähtö. Täksi vuodeksi aika-ajo on kokenut muutoksen, nyt kuljettajajilla ei ole käytössään ns. Push-to-pass nappia, jolla moottoriin saa tehoa lisää 30 hevosvoimaa.
– Aika-ajo on tietysti tärkeä koska lähdöt on melko lysyitä, ja tällä vuodelle tullut muutos tasottaa varmasti aika-ajoa. Itse olisin kyllä ollut P2P_n käytön kannalla, sillä se lisää taktisen osaamisen ja ajattelun osuutta aika-ajossa. Toisaalta tarkkuus tulee varmasti korostumaan, sillä rengas toimii sen 10-14 kilometriä maksimi pidolla. Sen jälkeen aika ei enään parane, kertoi Lappalainen ajatuksia ennen aika-ajoa Hockenheimissa.
Aika-ajossa Lappalainen sai ajettu itselleen lähtöruudut 3 ja 2, jääden paalupaikasta reilun kymmenyksen. Lauantain kisaan Lappalainen starttasi ruudusta kolme, ja ei pystynyt parantamaan sijoitustaan. –Alussa oli kovaa vääntöä Marschalin ja Linden kanssa, mutta kaikki kolme ajettiin sen verran virheettömästi ja näin ei avautunut paikkaa iskeä. Toisaalta auto oli hyvissä säädöissä keliin nähden. Tietysti turva-auto haittasi hiukan kilpailua ja kun kisa vielä keskeytettiin kun kaksi autoa kolaroi ennen uusintastarttia, niin lopussa oli vain kaksi kierrosta aikaa kisata, jatkoi Lappalainen ensimmäisen lähdön kertaamista.
Sunnuntain kilpailu ajettiin iltapäivällä ja olosuhteen olivat kuin keskikesällä Suomessa. Ilmanlämpö hipoi 30 astetta ja radan lämpö oli parhaimmillaan yli 50 astetta. Viimeiseen lähtöön oli kaikilla edessä uudet renkaat, ja se ketä saisi renkaat kestämään parhaiten. Kakkosruudusta startannut Lappalainen jäi startissa paalulta startanneen Marschallin taakse ja Linde pääsi kakkospaikalle. Lappalainen pääsi jo toiseksi Marschalin autoon ripustuksen pettäessä odottomattomasti. Maalissa sijoitus oli kuitenkin neljäs, kun Höfbauer ja Nielsen pääsivät ohi ennen kilpailun puolta väliä. –Ei vaan päässyt kovempaa, auto muuttui aliohjaavaksi ja muutin ajotyyliä kokoajan jotta ei tulisi enempää kuokkaan. No, mutta tärkeät pisteet kuitenkin tässä vaiheessa, ja täytyy muistaa, että kausi on pitkä. Sarjassa nyt kolmantena, ja pisteen ero kakkossijaan ei ole oikeasti mitään, jatkoi Lappalainen toisen kilpailun läpi käymistä.
Toisenkin startin voitti Van Der Linde joka on hiukan eri asemassa kuin muut sarjan kuljettajat. Van der Linde on Audi Sportin Racing Academyn kuljettaja, ja hänellä on mahdollista testata TT Cupin autolla, kun muilta se on ehdottomasti kielletty.
Sarjan seuraava kilpailu viikonloppu on jo toukokuun lopussa, kun TT Cup ajaa yhtenä luokkana ennen legendaarista Nurburingin 24 tunnin kilpailua.- Nurburingin kilpailu tulee olemaan varmasti hieno, paikalla saattaa olla hiukan väkeä. Viime vuoteen poiketen, ajetaan tänä vuonna tässä kisassa GP-rataa. Katotaan mitä saadaan aikaan, lopetti Lappalainen Saksasta.
1. Lähtö:
1. Sheldon van der Linde (ZAF) 34:39,477
2. Dennis Marschall (DEU) + 1,134
3. Joonas Lappalainen (FIN) + 3,822
12. Emil Lindholm (FIN) + 11,666
2. Lähtö:
1. Sheldon van der Linde (ZAF) 24:14,827
2. Nicklas Nielsen (DEN) + 7,234
3. Christoph Hofbauer (DEU) + 9,359
4. Joonas Lappalainen (FIN) + 9,983
7. Emil Lindholm (FIN) + 17,232
Pistetilanne 2/12 osakilpailua:
1. Sheldon van der Linde 50
2. Dennis Marschall 35
3. Joonas Lappalainen 34
9. Emil Lindholm 21
Vastaa