Kaasujalka

Koeajo Kia Optima – Yhä lähempänä premiumia

Julkaissut:

|

4.5.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Optima – Yhä lähempänä premiumia
Lähes viisi metriä pitkä ja kiilamainen Optima on yksi parhaimman näköisiä sedaneja, siitä ei pääse mihinkään. Mehiläiskennoja muistuttavat ”timanttimaiset” LED-sumuvalot ovat persoonallinen ratkaisu. Myöhemmin markkinoille on tulossa myös farmariversio.

Lähes viisi metriä pitkä ja kiilamainen Optima on yksi parhaimman näköisiä sedaneja, siitä ei pääse mihinkään. Mehiläiskennoja muistuttavat ”timanttimaiset” LED-sumuvalot ovat persoonallinen ratkaisu. Myöhemmin markkinoille on tulossa myös farmariversio.

Premiumluokka on metka käsite, kun käytännössä kysymys on mielikuvista ja sanattomista sopimuksista. Koeajon perusteella uusi Kia Optima täyttää premiumin mitat, ainakin lähestulkoon.

Kun saksalaiset 1990-luvulla menivät Tshekkeihin tekemään autoja, siis selkeästi rauhanomaisemmin tarkoitusperin kuin toisessa maailmansodassa, ei kukaan olisi uskonut, että Skoda vuonna 2016 olisi länsimaissakin arvostettu auto ja sen lippulaiva Superb monen mielestä premiumia.

Japanilaiset nostivat vuosia sitten Euroopassa kädet pystyyn, kun ymmärsivät, että tekipä miten hienoja autoja tahansa, niin Audin, BMW:n ja Mercedeksen rinnalle premiumluokkaan on turha yrittää sedanmaleilla. Niinpä isot Toyota Camryt, Mazdan 929-mallit ja Nissan Cedricin kaltaiset isot japanilaislimusiinit ovat jääneet historiaan.

Japanilaisista tietysti Lexus taistelee yhä premiumautojen sedanluokassa, mutta varakkaiden suuri enemmistö luottaa yhä saksalaismerkkeihin. Volvon S80- mallinkin pääsyn premiumsarjaan jotkut kiistävät.

Hienostuneen kojelaudan keskiosa tuo mieleen BMW:n 5-sarjan. Luxury-versiossa parkkitutkien yhteydessä ruudulle tulevasta 360-asteen monikamerakuvasta tarkkailla ympäristöä.

Hienostuneen kojelaudan keskiosa tuo mieleen BMW:n 5-sarjan. Luxury-versiossa parkkitutkien yhteydessä ruudulle tulevasta 360-asteen monikamerakuvasta tarkkailla ympäristöä.

Tilaa Optimassa riittää, jaloille niin edessä kuin takankin. Tosin pitkä mies voi takana lasikaton takia joutua vähän kumartumaan.

Tilaa Optimassa riittää, jaloille niin edessä kuin takankin. Tosin pitkä mies voi takana lasikaton takia joutua vähän kumartumaan.

Perästä kuin Audi A6

Korealainen Kia sen sijaan jatkaa kunniakkaasi uudistamalla aina vain hienommaksi Optima-sedaniaan. Ja sehän on aina vain hienompi auto. Hienoa on myöskin, että valmistaja Optimaa uudistaessaan tyytyi ulkoisesti hienovaraisiin viilauksiin ja luo siten mallille kestävämpää historiaa.

Japanilaisethan aikoinaan möhlivät siinä, että esimerkiksi iso Toyota Camry aina uudistuessaan oli ulkoisesti kokonaan eri auto kuin edeltäjänsä.

Siitä ei pääse mihinkään, että Optima on tyylikäs auto. Peräpäästä se viirumaisten takavalojensa myötä muistuttaa Audi A6:sta.

Mutta ihan kuuta taivaalta ei Kia kuitenkaan yritä tavoitella. Realistisempaa on iskeä Optimalla Ford Mondeon, Skoda Superbin ja Volkswagen Passatin rintamaan.  Siinä sarjassa ja hintaluokassa Optima pärjää ainakin ulkoisen olemuksensa puolesta: maskissa muodikkaasti komeilevat mehiläiskennomaiset LED-sumuvalot tekevät siitä jopa todellisuutta kalliimman oloisen.

Optima on kasvanut edeltäjäänsä kolme senttiä edeltäjäänsä pidemmäksi ja leveämmäksi. Akselivälikin on kasvanut pari senttiä ja korkeus sentillä.

Selvimmin Optima on uudistunut sisältä.
– Tää kojetauluhan on ihan kuin Bemarista, kyytiin istunut tuttava totesi.

kiaoptima1kia_optimaKojelauta kuin BMW:stä

Business Luxury -mallin nahkaiset istuimet ja muukin sisustus kestävät likaa ja kulutusta. Etuistuimet toimivat sähköllä ja oikean ajoasennon löysin niin minä (pituus 177 cm) kuin kaverinikin (185 cm).

Takapenkillä on hulppeasti jalkatilaa, mutta pidemmällä miehellä loppuu pääntila, jalkatilaa sen sijaan on reilusti.  Reisitukea voisi etuistuimilla olla vähän reilummin ja hiukan sitä kaipaisi selkänojien sivuillekin.

Koeajoauton varustelusta ei uupunut juuri mitään: turvavarustelu oli täydellinen, istuimet tuuletetut, vakionopeudensäädin oli mukautuva ja stereot huippuluokkaa.

Pikkuisen alkuun hämmensi ohjauksen keveys, mutta matka-ajossa Optimalla sai oikein hyvän tuntuman tiehen. Kaksoiskytkinvaihteisto ja automaattilaatikko toimivat sulavasti. Ennen kaikkea Optima ihastutti äänettömyydellään: niin moottorin, rengasäänien kuin tuulensuhinankin suhteen.

Optiman kanssa kävi toisin. Kyydissä ollut kaveri luuli sitä ensin bensa-autoksi, mutta äimistyi, kun kerroin, että ajamme dieselillä.

Herrasmiehelle

Mikään rakettihan tämä 1.7-litrainen turbodiesel ei ole: kokonaispaino on 2080 kiloa ja sellaiseen ”mötikkään” 141 hevosvoimaa on vaatimattomasti. Toisaalta taas vääntöä on mukavasti, 340 Nm.

Optima kiihtyy nollasta sataseen 11 sekunnissa ja yltää 203 kilometrin tuntinopeuteen. Kyllä näillä arvoilla herrasmies pärjää. Ja tuskinpa tätä autoa millekään kiilaileville öykkäreille on tehtykään.

Valmistaja lupaa yhdistetyksi kulutukseksi 4,4 litraa satasella. No valmistajan lupauksiin en yltänyt tälläkään kerralla, mutta sekalaisesta ajosta pääkaupunkiseudulla ja kehäteillä selviäminen himpun reilulla 5 litralla satasella on näin isolle ja mukavalle autolle kelpo lukema.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

KIA OPTIMA BUSINESS LUXURY 1,7 CRDI DCT
Hinta: 41 055 (Optima-malliston lähtöhinta 29 647 €)
Moottori: 1685 cm3
Teho: 141 hv
Vääntö: 340 Nm
Tavaratila 510
Kiihtyvyys (0-100 km/h) 11 s
Huippunopeus: 203 km/h
Yhdistetty kulutus: 4,4 l/100 km (tehtaan ilmoittama)

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *