Kaasujalka

Koeajo BMW 120d xDrive – Järkevä ja jämäkkä

Julkaissut:

|

21.4.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 120d xDrive – Järkevä ja jämäkkä

bmw_120

Neliveto 2-litraisella dieselpannulla tekee pienimmästä BMW:stä jämäkän ja järkevän talviauton. Perinteisiin takavetoisiin Bemareihin verrattuna se tuntuu ajoittain jopa liiankin järkevältä.

1-sarjan Bemari on ilmeeltään nyt entistä lähempänä isoveljiään. Selvimmin muutoksen aiempaa huomaa kiilamaisemmista takataloista, mutta pikkuisen on viilattu myös maskin munuaisia ja etulyhtyjä.

Tälle uuden ykkösen voi rakentaa mieleisekseen kolmesta eri ulkonäköpaketista, jotka ovat Sport Line, Urban Line ja M Sport. Koeajoon saatiin auto Urban Line –varustepaketilla.

bmw120Pieni auto, iso hinta

Lisävarusteita oli sellainen määrä, että kokonaishinta nousi 51.786 euroon. Se tuntuu huikealta hinnalta pikkuautosta.

Mutta automiehiä on kahdenlaisia. Niitä jotka ottavat sillä 50 000 eurolla huikeasti varustellun pienemmän mallin. Jotkut taas mieluummin päätyvät riisutumpaan versioon isommasta mallista.

Jo vakiovarustelistalta löytyvät mm. Dynamic Stability Control (DSC), ajovakauden hallintajärjestelmä, Radio BMW Professional (Radio/CD, värinäyttö 6,5″, iDrive -ohjain), avaimeton moottorin käynnistys, automaatti-ilmastointi, Dynamic Traction Control (DTC), luistonestojärjestelmä, monitoimiohjauspyörä, kaikissa ikkunoissa bmw120_dsähköiset nostimet, sadetunnistin, (sis. ajovalojen hämärätunnistin), tasauspyörästön lukko ja moottorin Start/Stop –toiminto.

Lisävarustelistalta löytyy mm. nahkapäällysteinen M Sport –urheiluohjauspyörä, pysäköintitutka eteen ja taakse, vakionopeudensäädin jarrutoiminnolla, mukautuvat LED-ajovalot, ohjauspyörän lämmitys, sähkötoiminen lasikatto, urheiluistuimet eteen, pysäköintiassistentti.

Mihin sitä kokoa tarvitaan?

Viikko tällä 1-sarjan nelivetoisella ja 2-litraisella dieselpannulla varustetulla xDrive-Bemarilla pisti miettimään vakavasti, mihin hittoon sitä maailmassa peltiä ja kokoa oikein tarvitaankaan.

bmw120dVarsinkin, kun vaihteistona on BMW:n eleettömästi toimiva 8-nopeuksinen automaatti. Ohjaus on isojen Bemareiden tapaan tunnokas..

Dieselinsä Bemari osaa tehdä muhkean äänettömiksi. Ajaminen oli bemarimaisen helppoa ja nautittavaa joka oloissa, niin mutkateillä kuin moottoritielläkin. Ohjauksen tehostusta voi vielä erikseen säätää yksilöllisesti.

190-hevosvoimaisella turbodieselillä ei taatusti jää jälkeen ja 400 Nm:n vääntö takaa, ettei tätä autoa totisesti tarvitse huudattaa. Pedaalia painamalla sel kiihtyy nollasta sataan 6.8 sekunnissa ja huippunopeus on 222 km/h.

Koeajoviikko osui hyvin lumettomaan aikaan, eikä tavallisessa ajossa sulilla teillä päässyt selvyyteen, miten neliveto oikeasti toimii talvessa. Olen lukenut usean autotoimittajan kehuneen, että 1-sarjan xDrive pääsee oikeuksiinsa vasta todellisissa talviolosuhteissa. Pitää uskoa.

Takavetoisen edut

Bemarin älykäs nelivetojärjestelmässä sekä taka- että etuakseli hyödyntävät pitonsa maksimaalisesti. Lisäksi järjestelmä tunnistaa yli- ja aliohjautumisen jo tilanteen alussa, ja jakaa sekunnin kymmenesosassa moottorivoiman tarpeen mukaan etu- tai taka-akselille jopa sataprosenttisesti – ja palaa tilanteen päätyttyä takaisin normaaliin vetosuhteeseen.

Tämä nelivetojärjestelmällä on kaikki takavetoisuuden edut: täsmällinen ohjattavuus, neutraali kaarrekäyttäytyminen, vetävän voiman ja ohjauksen selkeä erottaminen.

1-sarjan BMW:ssä istutaan matalalla ja näkyvyydessä taakse on toivomisen varaa. Ja nousu matalasta autosta teettää varsinkin raskastekoiselle jässikälle pikkuisen työtä.

Muuten kuljettajan konttorissa on kaikki Bemarille tyypillisesti kohdallaan. Paksukehäinen ratti antaa tukevan ajofiiliksen. Urheilullisissa nahkapenkeissä riittää niin reisi- kuin sivutukeakin. Ja säätöjä on niin runsaasti, että mieleisen ajoasennon löytää varmasti jokainen. .

Takaistuinkin riittää mukavasti kahdelle lapselle, aikuisillekin välttävästi. Tavaratilaa on vain 360 litraa. Mutta muotoilu antaa mahdollisuuden lasta sinne tavaraa ihan kivasti, varsinkin takaselkänojat kaatamalla.

Tehtaan mukaan yhdistetty kulutus on 4,5 litraa satasella. Omassa ajossa se oli reilut viisi litraa, mutta ottaen huomioon sekalaisen ajon voi diesellaskua viikon ajalta pitää kohtuullisena.

Joskus saatoin pitää hurahtaneena ihmisiä, jotka ostavat kalliilla pikkuauton. Mutta en minä enää pidä pikku-Bemaria yhtään hullumpana autona kahden pienen lapsen perheen, lapsettoman pariskunnan tai menohaluisen sinkun tarpeisiin. Varsinkin kun kaiken ajonautittavuuden, väännön ja tehon höysteeksi saa taloudellisuutta.

BMW 120d xDrive
Hinta alk- lähtöhinta 37 795 €.
Koeajoauton kokonaishinta lisävarusteineen: 51.786 €
Moottori: 1995 cm
Teho 190 hv
Huippunopeus: 222 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 6.8 s
Co2: 113 g/km
Yhdistetty kulutus: 4,5 l/100 km

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *