Koeajo Mercedes-Benz GLE500e – Uutta mallimerkinästä lähtien
Mercedes-Benzin mallimerkintä ML jäi historiaan ja sen korvannut GLE on kokonaisuudessaan hieno auto.
Koeajossa Mercedes-Benz GLE500e. Mercedes-Benzin uusi GLE ja GLE Coupe lanseerattiin Suomessa viime syyskuussa ja me saimme molemmat syksyn aikana koeajoon. Tässä jutussa keskitymme enemmän tuohon perinteiseen GLE-malliin. GLE on ML:n seuraaja ja Coupen kaltaista mallia ei merkillä aiemmin ollutkaan. Coupe haastaa Bemarin X6:n ja näiden ulkonäöt ovatkin hämmästyttävän yhtäläiset. Pienemmän katumaasturi GLC:n tavoin mallimerkinnässä GL kertoo auton olevan maasturi ja E kertoo mallin koon.
Laaja hintahaitari
Suomen mallistossa on nyt kaksi dieseliä ja kaksi bensaversiota sekä tämä koeajettu hybridi. Edullisin on 250d 4 Matic, jossa on sama moottori kuin GLC:ssä eli 204 heppainen diesel. Hintaa kertyy 85 055 euroa. Malliston kallein 63 AMG S maksaakin jo 227 652 euroa ja autoveroa siitä kilahtaa valtiolle 99 600 euroa.
Bensiinimoottorimalleissa voimansiirtoon käytetään 7G-Tronic-automaattivaihteistoa. Hybridin vaihteisto perustuu myös 7G-Tronic-vaihteistoon. Dieseleissä voiman välittää on 9G-Tronic-automaattivaihteisto. Lisävarusteena tarjolla on myös maastoajoa helpottava alennusvaihde ja tasauspyörästön lukko.
Tässä koeajetussa ladattavassa hybridissä on ahdettu kutoskone ja lisäksi sähkömoottori. Molemmat tuottavat yhteensä niin komeat tehot, että tuttu nollasta sataseen tempaistaan reilussa viidessä sekunnissa.
Painoa tulee lisää verrattua samalla bensakoneella varustettuun 400:een (joka ei ole Suomen hinnastossa) peräti 335 kiloa ja suurimmassa sallitussa vetokyvyssä joudutaan tinkimään peräti 1500 kiloa. Tavaratilassakin tulee turpiin 210 litraa. Tosin nollasta sataseen rykäistään liki sekunnin nopeammin, mutta sillä lukemalla ei nyt sinänsä ole merkitystä. Autoveroa tästä tulee valtiolle “vain” 10 184 euroa, kun esimerkiksi 350d rikastuttaa valtiota 27 198 euroa 96 598 euron hinnallaan.
Lyhyt reisituki
Ohjaamo on tyylikäs ja hieno, kuten tämän hintaisessa autossa kuuluu ollakin. Ainut miinus tulee liian lyhyestä reisituesta, joka vaivaa etenkin pitkää kuljettajaa. Muuten olot ovat mallikelpoiset. Tämän kokoisessa autossa takapenkillä viihtyy 3 aikuista oikein hyvin.
Akkua voi ladata ajossa ja sitten käyttää milloin haluaa. Se latautuukin yllättävän nopeasti moottoritieajossa yli 20 kilometrin varaukseen. Pelkällä akuilla ei paljoa yli 20 kilometrin sitten pääsekään.
Koeajetussa Coupessa oli todella komeat 21-tuumaiset vanteet leveillä renkailla, mutta niiden vetely suomalaisilla teillä oli aika hurjaa. En hetkeen muista vastaavaa kokeneeni, vaikka tämän kokoisia vanteita on alla ollut ennenkin. Asiaan varmasti vaikuttaa auton suuri koko, sillä auto ei mahdu uriin. 500e:ssä ei ollut niin isoja renkaita, eikä ohjaus vedellyt niin kuin coupe isoilla vanteilla.
GLE etenee eleettömästi ja hienosti. Auto on vakaa ajaa ja matka taittuu kuin siivillä. Suuresta koosta huolimatta kiva pyörittää myös kaupungissa. Myös tutun kallion ylittäminen oli lastenleikkiä. Tässä on täysin samanlainen nelivetojärjestelmä kuin muissakin GLE-malleissa eli sähkömoottori on moottorin ja vaihteiston välissä.
GLE500e:llä kävi kulutuksen kanssa sama kuin BMW X5:n vastaavassa versiossa, sillä valmistajan lukemasta jäätiin kauaksi, mutta alle kympin päästiin kevyesti. Suurin sallittu vetokyky on jätetty ”vain” 2000 kiloon.
Mercedes-Benz GLE500e
Hinta alk. 91784,43€
Iskutilavuus: 2996cm3
Teho: 333hv / 5250-6000 kierr/min
Vääntö: 480Nm / 1600-4000 kierr/min
Sähkömoottori:116hv. 340Nm
Tavaratila: 480 l
Paino: 2465 kg
Vetokyky max: 2000kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5,3s
Huippunopeus: 245km/h
Kulutus valm.ilm: 3,3l
Koeajon kulutus: 9,7l
Plussat
Ylellisyys
Mukavuus
Miinukset
Paino
Vetokyky
Jälkimaku
Mercedes-Benz GLE on hieno ja ylellinen auto, mutta niin ovat sen kilpailijatkin. Olisi paha valita millä niistä lähtisi jos valita saisi.
Vastaa