Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz GLC – Olen (pian) suomalainen

Julkaissut:

|

15.3.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz GLC – Olen (pian) suomalainen

mercedes-benz glc220d

Kohta Suomessakin valmistettava Mercedes-Benz GLC on uskomattoman hieno ja ylellinen katumaasturi, joka laittaa kanssakilpailijat pinteeseen.

mercedes-benz glc220d 1Koeajossa Mercedes-Benz GLC. Mercedes-Benz on uusinut mallistonsa nimeämistään ja niin myös tämän kohdalla. Edeltäjä kantikas GLK:n nimi jäi historiaan ja tilalle tuli sporttisen linjakas GLC. GL-kirjaimet viittaavat maastoautoon ja C kertoo sen kokoluokan.

Mercedes-Benz laajentaa uuden GLC-sarjansa tuotantokapasiteettia. Saksan Bremenissä sijaitseva Mercedes-Benz-tehdas säilyy edelleen päätuotantolaitoksena, jossa GLC:tä on valmistettu heinäkuusta lähtien. Vuonna 2017 suomalainen sopimusvalmistaja Valmet Automotive alkaa valmistaa lisää keskikokoisia katumaastureita Uudessakaupungissa sijaitsevalla tehtaallaan.

Suppea mallisto

Autoon on tarjolla Suomen mallistossa tällä hetkellä vain kolme eri malliversiota, joista kaksi on dieseleitä ja yksi bensa. Molemmissa dieseleissä on sama 2.1-litrainen turbodiesel. Koeajettu 220d tarjoaa 170 hevosvoimaa ja 250d kehittää 204 hevosvoimaa. GLC:n ainut bensamoottori on 2-litrainen ja tarjoaa 211 hevosvoima ja sen mallimerkintä on 250. Myöhemmin on tulossa myös ladattava hybridi.

mercedes-benz glc1Koeajettu 220d maksaa 59 000 euroa ja tehokkaampi diesel parisen tonnia enemmän. Bensaversio lähtee omaksi reilulla 63 200 eurolla.

Ylellistä kyytiä

GLC:n pahimpia kilpailijoita on BMW X3, Audi Q5 ja Range Rover Evoque. Täytyy muistaa myös, että autojen kokoluokkien lähentyessä yhä lähemmäksi toisiaan moni isommalla mallilla ajanut saattaa päätyä tähän kokoluokkaan. Ja toisaalta myös toisinpäin, esimerkiksi luokkaa pienemmän BMW X1:n ei yhtään tarvitse hävetä tämän rinnalla.

Kojetaulun muotoilu on tuttu C-sarjasta ja näin ollen se on todella hieno sekä ylellinen. Kuljettajan paikka on kutakuinkin täydellinen eikä siinä ole juurikaan parantamisen varaa. Kaiken kokoiset kuljettajat saavat varmasti loistavan ajoasennon.

Alusta on viritetty onnistuneen tasapainoseksi. Se on jämäkkä, mutta erittäin miellyttävän mukava. Tien epätasaisuudet eivät munaskuissa mercedes-benz glc3tunnu. Ohjauskin on hyvä. Tämä kuuluu niihin autoihin, joiden rattiin hyppää mielellään ja matkanteko on nautinnollista.

Maastossakin GLC:llä pärjää varmasti niin hyvin kuin yleensä raaskii mennä. Tutun kallionkin ylittäminen sujui leikiten ylämäkeen sijoitetusta ristiriipunnasta huolimatta.

Suomen olosuhteissa peruutuskamerat ovat aika hyödyttömiä kapistuksia herkästi likaantuvan kameran linssin vuoksi. Muutamissa automalleissa se on ratkaistu piilottamalla kamera kääntyvän logon alle. GLC:ssä on nerokkaasti toteutettu muovisuojus, joka poistuu kameran edestä peruutusvaihteen kytkeytyessä päälle. Näin ollen ruudulla on aina puhdas näkymä taaksepäin.

Vetokyky on kiitettävän korkea, joten sekään ei ole oston esteenä.

Koeajon korkea kulutus ei tässä tapauksessa kerro mitään, sillä koeajomme jäi lyhyeksi, sisälsi paljon kylmäkäynnistyksiä ja kaupunkiajoa. GLC on niitä harvoja autoja, joiden vienti takaisin maahantuojalle oli harmillinen hetki.

Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic
Hinta alk. 59007,24€
Iskutilavuus: 2143cm3
Teho: 170hv / 3000-4200 kierr/min
Vääntö: 400Nm / 1400-2800 kierr/min
Tavaratila: 505 l
Paino: 1845 kg
Vetokyky max: 2500 kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8,3s
Huippunopeus:  210 km/h
Kulutus valm.ilm: 5,5 l
Koeajon kulutus: 11,0 l

Plussat
Mukavuus
Ylellisyys
Peruutuskameran suojus
Ajettavuus

Miinukset
Suppea mallisto

Jälkimaku
GLC on todella hieno ja ylellinen auto, joka kelpaa varmasti aiemmin luokkaa isommalla ajaneellekin. Vielä kun mallistoon saisi voimakkaan 6-sylinterisen moottorin.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *