Koeajo Mercedes-Benz A160 – Perusmalli kohtuullisen vakuuttava
Uudessakaupungissa tehty Mercedes-Benz A160 on mallisarjan perusvaihtoehto, joka vakuuttaa ja pienin varauksin hurmaakin.
Koeajossa Mercedes-Benz A160. Lehdistötiedotteen mukaan syksyllä uudistuneen A-mersun tunnistaa ennen kaikkea etupäästä, etupuskuria on muotoiltu aiempaa nuolimaiseksi. Itse huomasin eron lähinnä siitä, että jäähdyttimen säleikössä kulkee nyt vaakatasossa yksi lista aiemman kahden sijasta.
Se tekee autosta aiempaa sporttisemman näköisen. Ensimmäiset uuden polven A-Mersut muistuttivat ilmeeltään selvästi enemmän tylsempää B-mallin tila-autoa.
Kuin CLA Shooting Brake
Maahantuojan esittelymateriaalin mukaan myös takavaloja on muotoiltu uudelleen, itse en paljaalla silmällä eroja kyllä aiempaan huomannut.
Olen nähnyt kyllä joistakin uudistuksen läpi käyneistä A-Mersuista kuvia, joissa pakoputkenpäät on näyttävästi integroitu takapuskuriin, koeajoauton peräpää oli ihan samanlainen kuin vuosimallin 2013 A-Mersussa, eli pakoputken pää tai päät olivat puskurin alla piilossa.
Eli itse kyllä osaa pitää näitä muutoksia hirveän radikaaleina. Jos jo ennestään on alla pari vuotta vanha A-mallin Mersu: ei se ainakaan näiden faceliftien myötä vanhene silmissä.
Keväällä ajoin Mersun isommat CLA Shooting Brake –mallin, sekin on etuvetoinen kuten A-Mersukin. Siksi uuteen ”Baby Benziin” istuessa tuli siksi tuttu tunne. Edeltäneessä A-mallissa olo ei ohjauspyörän tähtikuviota lukuun ottamatta ollut hirveän ”mersumainen”.
Paljon kuutioita, vähän hevosia
Mielenkiintoisinta tässä koeajetussa A-Mersussa on tietysti se, että se on mallisarjan aloitusversio Mercedes-Benz A160, jonka 1.6-litraisessa turbomoottorissa on tehoa 102 hevosvoimaa.
Monet muut valmistajat, esimerkiksi Ford, repivät saman verran hevosvoimia irti alle 1-litraisista ja 3-pyttyisistä pikkuturboista.
Tämän A-Mersun 1.6-litraisessa bensamoottorissa oli kuitenkin täyden neljä sylinteriä. Silti vaikutelma sen kaasua polkiessa oli kuitenkin samanlainen kuin pitkin syksyä ajamissani 3-pyttyisissä pikkuturboissa: moottori reagoi pedaalin polkaisuun jollain tavalla ”kumimaisesti”.
Mutta tämän A-Mersun vaatimattomiin hevosvoimiin nähden suuren kuutiotilavuuden etuja on tietysti äärimmäisen hyvä vääntö, sitä on 180 newtonia. Se tarjoaa vääntöä hyvin alhaisesta (1 200) minuuttikierroksesta alkaen. Arkiajo sujuu kepeästi ja kevyt auto kiihtyy tarvittaessa ripeästikin.
Vaati totuttelua
Maahantuojan lehdistömateriaalin mukaan huippunopeus on 190 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyys nollasta sataseen manuaalilaatikolla 10.6 sekuntia. Nämäkin luvut riittävät Suomen kattonopeuksilla oikein hyvin arkiajoon. Yhdistetty kulutus 100 kilometrillä on 5,5 litraa.
A-Mersu on kuitenkin pikku-Mersu ja totta kai sellaisessa nastarenkaiden äänet tulevat pluskeleillä karkealla asfaltilla kurvaillessa sisään. Ja kyllä se moottorin pörinäkin selvästi kuuluu varsinkin moottoritienopeuksissa. Tuulensuhinat pysyivät kuitenkin paljon paremmin sisällä kuin olin käsittänyt erään pari vuotta vanhalla A-Mersulla ajelevan tutun kokemuksista.
Kieltämättä olo oli ensin vähän peltinen. Mutta kun asfaltti muuttui sileämmäksi, alkoi meno jo tasaisissa nopeuksissa tosissaan maittaa.
Pedaali pohjaan
Mittarit ovat mersumaiset ja suurikokoiset tuuletussuuttimien aukot keskellä kojelautaa. Kromikehyksisten tuuletusaukkojen yläpuolella on tabletia muistuttava iso irtonäyttö, joka ei kuitenkaan toimi kosketuksella.
Totuttelemista riitti siinä, että kaikki ”viiksillä” hoituvat toiminnot, vilkkujen lisäksi myös tuulilasinpyyhkimet, on sijoitettu ratin vasemmalle puolelle. Samoin totuttelemista riitti siinä, että manuaalilaatikossa pakki löytyy kakkosvaihteen vierestä alhaalta ja vaihdekeppiä pitää vielä nostaa peruutuspykälän päälle saamiseksi. Muuten kuusiportainen manuaalilaatikko toimi mersumaisen täsmällisesti.
Mutta se tosiaan pikkuisen häiritsi, että moottorista oli vaikea repiä puhtia ulos, ellei painanut kaasupedaalia tosissaan ja syvälle.
Vähän ristiriitaisenkin tunteen tämä uusi 1.6-litrainen A-Mersu jätti. Se oli loppupelissä oikein mukava ja jämäkkä ajettava, ja kaupungissa myös näppärä. Parasta on tarkka ja tunnokas ohjaus: tämä auto ei vaadi ylimääräistä paimentamista. Se menee juuri sinne minne kuljettaja haluaa.
Auta isänmaata!
En yhtään ihmettele, että uusi A-Mersu vetoaa varsinkin nuorempaan väkeen: se on selvästi sporttisempi kuin muut C-segmentin autot.
Kyllä tämän A 160:n kuitenkin voi tietyin varauksin ”hyväksyä” oikeaksi Mersuksi. Ja muutos edeltäneestä tila-automallisesta A-Mersusta urheilulliseen coupeen on epäilemättä ollut nappi ratkaisu. Onhan tämä kokoluokassaan hyvännäköinen auto.
Sitähän on laskettu, että jos jokainen suomalainen ostaisi kymmenellä eurolla kuukaudessa kotimaisia tuotteita, luotaisiin tänne 10 000 uutta työpaikkaa.
Viime vuoden ensimmäisellä puoliskolla Suomessa ensirekisteröitiin 3 392 Skoda Octaviaa, 2 349 Nissan Qashqaita ja 2 191 Volkswagen Golfia. Mitäpä jos puoletkin noista autonostajista ostaisi Uudenkaupungin tehtaalta valmistuneen A-Mersun? Kyllä sillä duunia luotaisiin.
Mercedes-Benz A160 Premium Business
Hinta: kokonaishinta lisävarusteineen ja toimituskuluineen 36 692 €
Moottori: 1,6-litrainen turboahdcttu
Teho 102 hv
Vääntö 180 Nm
Tavaratila 341 l. (VDA).
Oma massa: 1370 kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.6 s
Huippunopeus: 190 km/t
Kulutus: 5.6 l /100 km
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa