Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Golf Alltrack – Suosikkifarkku maavaralla

Julkaissut:

|

24.2.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Golf Alltrack – Suosikkifarkku maavaralla

volkswagen golf altrack 1

Passatista on jo joitakin vuosia ollut saatavana tämmöinen vastaavanlainen korotettu farkku ja nyt vihdoinkin myös Golfistakin.

Resepti on jo hyvin hyvin tuttu Passatin lisäksi esimerkiksi Seat Leon X-periencestä ja Skoda Octavia Scoutista. Korkeampaa maavaraa ja muovisomisteita. Maavaraa on 14 senttiä ja siinä kyllä hävitään saman hintaisille katumaastureille vain noin 4-6 senttiä. Tavaratilaahan tässä on sitten enemmän.

Verrattuna saman konsernin kilpailijoihin Golfissa on lisäksi Off Road asento. Se tuo mukanaan alamäkihidastimen ja toiminnon, joka sopeuttaa vaihteistoa ja kaasupolkimen toimintaa maastoa varten paremmin sopivaksi.

volkswagen golf altrackAina nelivedolla

Golf Alltrack on saatavana Suomessa joko 1.8-litraisella bensaturbolla tai 2-litran turbodieselillä varustettuna. Dieselistä on lisäksi tarjolla kaksi eri tehoista versiota; 150 ja 184 hv. Me saimme koeajoon tämän jälkimmäisen. Kaikki moottorivaihtoehdot tulevat 4Motion nelivedon kanssa, kuten kuuluukin. Vertailun vuoksi kerrottakoon vähän hintavertailua. Perinteinen Golf Variant Highline 150 heppaisella turbodieselillä nelivetoisena maksaa 700 euroa enemmän kuin Alltrack samalla koneella. Alltrackissa oleva älykäs neliveto, korkeampi maavara ja Off Road -toiminnon ansiosta tällä pärjää paremmin maastossa kuin normaalilla neliveto-Golfilla. Peräkärryä vetäville on hieno tieto, että auton maksimivetokyky on 2000 kiloa eli tässäkin suhteessa kilpailee tasapäisesti katumaasturien kanssa.

Itse olen aina tykännyt näistä korotetuista farkuista enemmän kuin katumaastureista. Parempia ajaa ja tarjoaa enemmän tilaan. Tosin ei ehkä mikään trendikkäin valinta, mutta en siitä itse välitä
yhtään.

Volkswagen Golf Alltrack2.0 TDI DSG 4Motion
Hinta: 40942€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 44122€
Moottori: 4-sylinterinen diesel
Vaihteisto: 6-vaihteinen DSGautomaatti
Iskutilavuus: 1968cm3
Teho: 184hv / 3500-4000 kierr/min
Vääntö: 380Nm / 1750-3250 kierr/min
Paino: 1584 kg
Maavara: 140mm
Tavaratila: 605 l
Vetok yky max: 2000kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.8 s
Huippunopeus: 219 km/h
Kulutus (valm.ilm): 4,9 l
Koeajon kulutus: 6,9 l

PLUSSAT
Mukavuus
Kuljettajan ajoasento
Vetokyky

MIINUKSET

JÄLKIMAKU
Korotetulla maavaralla varustettu Golf on mukavan leppoisa auto arkeen ja suurempi maavara tekee ajamisesta huolettomampaa. Se ei kuitenkaan yhtään huononna auton ominaisuuksia.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *