Kaasujalka

Koeajo Skoda Octavia RS230 – Tiukempaa settiä

Julkaissut:

|

14.2.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Skoda Octavia RS230 – Tiukempaa settiä

Skoda Octavia RS230

Skoda Octavia RS on nauttinut myydyimmän perhesportin statuksesta Suomessa jo tovin ja nyt mallista tuli tiukempi versio.

Octavia RS on ollut huima myyntimenestys alusta alkaen, eikä vuosien varrella tahti ole yhtään hiipunut. Päinvastoin, sillä muistaakseni kuulin jostain, että RS on Octavian myydyin yksittäinen varutetaso/malli. Enkä kyllä yhtään ihmettele.

Skoda Octavia RS230Skoda Octavia RS230Mallisto paisuu

Octavian RS-mallistossa on jo tovin ollut sekä bensa että dieselversio. Nyt mallistoon on tupsahtanut tämä 230-hevosvoimainen RS, jonka keulalla hyrrää sama 2-litrainen moottori hivenen tiukemmalla viritysasteella. Valittavana on joko manuaali- tai DSG-vaihteisto. Hintaeroa näillä kahdella RS:llä on vajaat 4000 euroa.

RS-mallistossa on myös toinen uutukainen ja se on nelivetoinen versio dieselkäyttöisestä RS:stä. Valitettavasti nelikko on tosiaan tarjolla vain tuohon dieseliin, sillä kostealla pinnalla tämän 230-heppaisen RS:n eturenkaat eivät tahtoneet löytää pitoa. Meidän koeajoautossa oli talvirenkaat alla ja luistonestovalo vilkkui kyllä tiuhaan tahtiin.

Ulkoisesti pienet erot

RS230 on höystetty vähän paremmilla varusteilla, mutta ulkonäölliset erot ovat kuitenkin aika häilyvän pienet. Se onkin hyvä, että ei herätä taloyhtiön parkkiksella suurta kateutta, jos naapureilla sattuukin olemaan ne laiskemat versiot. Mikä onkaan pahempi, kun rasittava naapuri ostaa samasta mallista vieläpä tehokkaamman version. Merkittävimmät ulkoiset erot ovat 19-tuumaiset vanteet sekä mustilla etusäleiköllä, takaspoilerilla ja sivupeileillä.

Uusi Octavia RS 230 on ensimmäinen ŠKODA, johon on asennettu mekaaninen tasauspyörästön lukitus, sähköisesti ohjattu monilevykytkin. Näin ollen se estää kovemmissa mutkakiihdytyksissä sisemmän renkaan turhaa sutimista ja siirtää voimaa pitävälle renkaalle. Järjestelmä myös rauhoittaa tehokkaammille etuvetoisille autoille ominaista vetelyä, joka ilmenee selviten kovemmissa kiihdytyksissä.

Napista pystyy valitsemaan erilaisia ajo-ohjelmia, jotka muuttavat moottorin ja DSG-vaihteiston ohjausta, ohjauksen vastetta ja kaksoisksenon-ajovalojen ohjausta.

Vaikka alla pyöriikin kookkaat renkaat se ei ole heikentänyt yhtään auton arkikäyttökelpoisuutta. Karkealla tienpinnalla huomaa aavistuksen kovemman rengasmelun, mutta sileällä pinnalla auto kulkee hiljaisesti.

Skoda Octavia Combi RS230 DSG
Hinta 39 307,33€
4-sylinterinen turboahdettu bensa
Iskutilavuus 1984cm3
Teho 230hv / /4 700–6 200 kierr /min
Vääntö 350Nm / /1 500–4 600 kierr/min
Rengaskoko 225/35 R 19
Tavaratila 610 litraa
Kiihtyvyys 0-100km/h 6.7 sekuntia
Huippunopeus 250 km/h
Kulutus (valm.ilm) 6,3 litraa
Koeajon kulutus 9,8 litraa

Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus
Hyvät tilat

Miinukset
Vain etuvetoinen

Jälkimaku
Octavia RS on ansainnut paikkansa Suomen suosituimpana perhesporttina ja tämä RS230 malli tuo kivasti lisää valinnanvaraa. Vielä kun saisi 300 heppaisen moottorin ja nelivedon. Konsernissa taitaa olla semmoinen jo valmiina olemassakin…

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *